BonCura ger palliativ vård med helhetstänk

BonCura ger palliativ vård med helhetstänk

Innehåll från BonCura
2022-09-01 | Allmän hälsa

BonCura är en vårdgivare som arbetar med svårt sjuka cancerpatienter, med målsättningen att vara det extra stöd som vissa patienter efterfrågar. Vården.se har pratat med Martin Dreilich, specialist inom geriatrik och palliativ medicin på BonCura, om deras arbete och vad palliativ vård innebär.

BonCuras vision – komplettera den allmänna cancervården

Den privata vårdgivaren BonCura grundades 2020, och har som vision att fungera som ett komplement till den allmänna cancervården. Hos BonCura erbjuds cancerpatienter olika former av understödjande vård under pågående behandling, och rehabilitering efter avslutad behandling. I de fall sjukdomen inte går att bota erbjuds även palliativ vård.

“Intresset kring hur man tar hand om svårt sjuka patienter var väl egentligen det som var grunden till BonCura”, berättar Martin. “Vårt mål är att ta hand om våra patienter ur en palliativ vårdfilosofi – att det finns ett helhetstänk kring sjukdomen, patienten och närstående. Vi bedömer såväl fysiska som psykiska funktioner, symtom, medicinering och vilken påverkan sjukdomen har på det sociala livet. Att vara öppen med, och prata om hur sjukdomsförloppet kan bli och vilka farhågor eller rädslor som kan uppkomma när man drabbats av en allvarlig sjukdom. Jag tror att vi har en hel del att erbjuda för de patienter som har behov av att förbereda sig och förstå sin sjukdom.”

Palliativ vård – mer än sista veckan i livet

Vad innebär då palliativ vård? I folkmun beskrivs palliativ vård som “vård för döende ” – men det är lite av en förenkling, tycker Martin. Palliativ vård som begrepp i Sverige är lite stigmatiserat, och många har dålig kunskap om vad det är, menar han.

“Många tänker att palliativ vård endast ges sista dagarna i livet – smärtlindring och sedan ska man dö. Men palliativ vård är mycket bredare än så. Har man en allvarlig sjukdom så kan det finnas palliativa vårdbehov. Sjukdomen kan vara obotbar eller att du som patient upplever ett livshot. Men det kan också vara så att man kan leva med sin sjukdom en längre tid, men att man behöver ett begripligt förhållningssätt till att leva med en allvarlig sjukdom. Palliativ vård är ett helhetsstöd som man kan ge väldigt tidigt i ett sjukdomsskede. Man ska kunna leva ett så bra liv som möjligt trots att man har drabbats av en svår sjukdom.”

Det är inte bara den sjuka som innefattas av den palliativa vården.

“Man pratar inte bara om patienten utan ser även till närståendes situation och behov. Att det finns ett stöd till närstående. Vi har nära samarbetspartners dit man kan slussas, ifall det är så att man behöver ett specifikt samtalsstöd”, säger Martin.

“Vi pratar väldigt lite om döden”

Generellt sett är vi i Sverige ganska dåliga på att prata om vad man ska ta sig till om man drabbas av en allvarlig sjukdom, menar Martin.

“Rent praktiskt – vi har inte evigt liv, men vi pratar väldigt lite om döden med vår familj och våra närstående. Sådana stora frågor skjuter vi ofta ifrån oss. Vi vill inte planera för om någon skulle bli svårt sjuk, och sen står man där utan att förstå vad det var som hände.”

Att ta reda på hur det skulle se ut om man skulle drabbas av en svår sjukdom och inte klara sig själv eller gå bort är viktigt, menar Martin, och det finns stöd och hjälp att få i dessa frågor.

“Det är oftast mycket enklare att tänka dessa tankar när man är frisk, än när man faktiskt blir sjuk. För då har man fullt upp med andra saker. Man kan inte förutse allt, men man kan planera och få råd kring många saker. Så det generella rådet från mig till allmänheten är att ta stöd och hjälp om ni inte har någon bra plan för hur det skulle se ut om någon av er blev allvarligt sjuk eller gick bort.”

Du kan läsa mer om BonCuras verksamhet och hur de kan ge dig stöd, här på Vården.se!

Publicerad: 17 augusti 2022 kl 13:47
Uppdaterad: 1 september 2022 kl 09:33