Blogg

Nytt på bloggen

Bröstcancer – en sjukdom som drabbar många

| Folksjukdomar

Idag är det nationell bröstcancerdag och vi uppmärksammar sjukdomen som är en av de vanligaste cancerformerna. Cirka 20 kvinnor insjuknar varje dag, men chanserna att bli botad har ökat de senaste årtiondena.

Vad är ADHD?

| Psykisk hälsa

ADHD är en funktionsnedsättning som bland annat kan påverka din koncentrationsförmåga och ge problem med hyperaktivitet. Både barn och vuxna kan ha ADHD, och det kan skapa olika problem i vardagslivet. Men det finns hjälp att få!

Vad är förmaksflimmer?

| Hjärta och kärl

Förmaksflimmer är den vanligaste formen av hjärtrytmrubbning och innebär att hjärtat slår oregelbundet. Risken att drabbas av förmaksflimmer ökar med åldern och det är viktigt att sjukdomen upptäcks i tid, för att kunna sätta in rätt behandling.

Vad är astma?

| Allmän hälsa

Astma är en sjukdom som påverkar luftvägarna och som kan ge besvär med andnöd och hosta. Cirka 10 % av Sveriges befolkning lider av någon form av astma, och det kan hindra på många sätt i vardagen. Här får du veta mer om sjukdomen och vilken hjälp du som lider av astma kan få.

Så undviker du smärta vid skrivbordet

| Rehabilitering

Så här efter semestern har många av oss kommit tillbaka till ett stillasittande jobb vid skrivbordet. Det är vanligt att man drabbas av smärta och stelhet, och det finns en hel del allvarliga risker kopplade till stillasittande. Telge Rehabs arbetsterapeuter ger dig råd och tips kring hur du kan undvika smärta och skador.

Medicinskåpet – Det här bör du alltid ha hemma!

| Allmän hälsa, Så funkar vården

Att ha tillgång till enkla och effektiva mediciner och andra produkter kan underlätta mycket när olyckan är framme och du behöver snabb lindring. Här får du lite tips på sådant som kan vara bra att alltid ha i sitt hemma-apotek, och vad du bör tänka på när du fyller medicinskåpet.

Vad är glaukom?

| Ögon

Glaukom, ibland kallad grön starr, är en ögonsjukdom som få har hört talas om, men som ändå är ganska vanlig. Den ger för det mesta inga symtom förrän sjukdomen är långt gången och kan ge permanenta skador på synen. Men vid tidig behandling kan sjukdomsförloppet bromsas.

Hjälp dina tarmar att komma igång!

| Mag- och tarm

Vill du hjälpa tarmen att komma igång efter sommarsemestern? Här ger vi dig fem tips på hur du kan underlätta för dina tarmar på ett enkelt sätt.

Så undviker du ormbett och insektsstick i sommar

| Allmän hälsa

Under sommaren passar många av oss på att vara ute och njuta av naturen och det fina vädret. Men vi är inte de enda och både ormar och insekter kan gömma sig i skog och mark. Här får du några tips om vad du kan tänka på för att slippa bli biten.

Vikten av att vila

| Allmän hälsa, Psykisk hälsa

Så här under sommaren får många av oss en välbehövlig paus från stress och jobb. Det kan vara mycket man vill hinna med under semestern, men det är också viktigt att ta sig tid att vila. Att återhämta sig från en stressig vardag är viktigt för både kroppen och din mentala hälsa.