Blogg

Nytt på bloggen

Högt blodtryck – vad är det?

| Allmän hälsa, Hjärta och kärl

Tillhör du de 30 procent som har högt blodtryck utan att veta om det? Cirka en tredjedel av den vuxna befolkningen i Sverige har högt blodtryck utan några tydliga symtom. Hjärtspecialisten Morteza Rohani på Nordic Heart Center berättar vad högt blodtryck är, vilka symtom högt blodtryck ger, vilka som ligger i riskzonen och hur högt blodtryck kan utredas samt behandlas.

Så motverkar och lindrar du en förkylning!

| Allmän hälsa

Hur blir man frisk snabbt? Har du haft oturen att bli förkyld eller vill du undvika att bli smittad? Vi ger dig fem enkla tips på hur du håller dig frisk och hur du kan lindra symtomen när du mår dåligt.

Hur vet jag om jag har diabetes?

| Folksjukdomar

Diabetes är ett samlingsnamn för flera sjukdomar som har gemensamt att de påverkar mängden socker i blodet. Om du har diabetes riskerar du att få för hög blodsockerhalt, vilket kan ge symtom som trötthet, att du känner dig törstig eller att synen försämras. Här berättar vi mer om vad sjukdomarna innebär och var du söker vård.

Korsallergi – ett vanligt besvär hos pollenallergiker

| Allmän hälsa

Nu närmar sig pollensäsongen och många bävar inför besvär med rinnande näsa och kliande ögon. Men många allergiker får också symtom i samband med att de äter viss mat. Kanske har du märkt att det kliar i munnen när du ätit en viss frukt eller grönsak? Det kan i så fall vara tecken på en korsallergi som är kopplad till det pollen du är allergisk mot.

Lista sig – så väljer du vårdcentral

| Allmän hälsa, Så funkar vården

Att alltid gå till samma vårdgivare är en trygghet som många uppskattar. Genom att lista dig på en vårdcentral får du kontinuitet i din vård och kan träffa samma läkare vid varje besök, i den mån det är möjligt. Här berättar vi mer om vad det innebär att lista sig och hur du går tillväga om du skulle vilja byta vårdcentral.

Tandläkarskräck – En av våra vanligaste fobier

| Tandvård

Tandläkarskräck är ett problem som många känner igen och det kan få allvarliga konsekvenser om du undviker att gå till tandläkaren.

Tema mage: IBS – vad är det?

| Mag- och tarm

I den sista delen av vår serie om magbesvär berättar vi mer om IBS. Det är en överkänslighet som kan ge problem som ont i magen, gaser, svullnad och diarré när du äter viss typ av mat. Man vet fortfarande inte exakt vad IBS beror på, möjligen kan det ha att göra med gallsaltsmalabsorption. Men med rätt hjälp kan du minska dina besvär!

Tema mage: 8 tecken på glutenintolerans

| Mag- och tarm

Vi fortsätter vår serie om olika magbesvär med glutenintolerans, eller celiaki. Vid glutenintolerans kan du inte äta sådant som innehåller proteinet gluten. Det finns i vete, råg och korn. Ofta ger glutenintolerans problem med magen, men det finns också andra tecken på intolerans som du bör se upp med.

Tema mage: Hur vet jag om jag är laktosintolerant?

| Mag- och tarm

Har du problem med magont och gaser och har funderat på om du är laktosintolerant? Det kan vara svårt att själv förstå vad symtomen beror på, och därför är det viktigt att söka vård. Här får du lära dig mer om vad laktosintolerans är för något och hur det kan utredas.

Tema mage: Matallergier hos vuxna

| Mag- och tarm

Det finns många olika magbesvär och i våra kommande blogginlägg kommer vi att berätta mer om några av dem. Vi börjar med matallergier, något som kan ge stora problem för den som drabbas. Här får du veta mer om vad som händer i kroppen när du är allergisk mot det du äter, och hur man kan utreda symtomen.