Blogg

Nytt på bloggen

Fyra sätt att skapa och behålla nya vanor

| Allmän hälsa

Vanor är något som vi gör automatiskt, utan att tänka aktivt på det, som att borsta tänderna eller låsa dörren när du går hemifrån. De hjälper oss att förenkla vardagen och kan också vara ett bra sätt att skapa en mer hälsosam livsstil. Men att behålla nya vanor kan vara svårt, även när vi känner oss motiverade. Vi ger dig våra bästa tips på hur du kan tänka för att hålla fast vid vanor som du mår bra av!

Svenskarna tog paus från vårdsökandet på julafton

| Nytt på Vården.se, Vårdbarometern

PRESSMEDDELANDE. I vårdbarometern för december 2019 tog vi tempen på hur svenskar sökte efter vård på nätet.

Ta hand om din torra hud i vinter!

| Hud

Besväras du av torr och narig hud? Du är inte ensam. Speciellt nu under höst och vinter är det många som upplever att det är svårt att hålla huden återfuktad. Så vad kan vi själva göra för att minska besvären, och när behöver man ta hjälp av en hudläkare? Vi ger dig råd inför vintern.

Stressa ner och sänk kraven i jul

| Psykisk hälsa

Julen kan vara mysig och alldeles underbar. Men för många handlar julen lika mycket om stress, konsumtion och ångestframkallande måsten. I år befinner vi oss dessutom mitt i en pandemi som skapar oro över hur vi kommer att få fira jul. Hur ska vi då göra för att komma ner i varv, njuta av våra lediga dagar och sänka kraven?

Fler svenskar sökte efter vård i november – i Stockholm toppar gynekologer

| Nytt på Vården.se, Vårdbarometern

PRESSMEDDELANDE. I vårdbarometern för november 2019 tog vi tempen på hur svenskar sökte efter vård på nätet.

Vården.se lanserar Vårdbarometern – i oktober var husläkare det vanligaste sökordet

| Nytt på Vården.se, Vårdbarometern

PRESSMEDDELANDE. Premiär för den första vårdbarometer – i den allra första tog vi tempen på hur svenskar sökte efter vård på nätet i oktober 2019.

Hjärnskakning – symtom och behandling

| Allmän hälsa

En hjärnskakning kan ge olika typer av symtom, som till exempel huvudvärk eller problem med balans och motorik. Men hur känner man igen en hjärnskakning? När ska man söka vård, och finns det någon effektiv behandling? Tillsammans med Friskvårdspoolen svarar vi på några av de vanligaste frågorna kring hjärnskakning.

Hur mår vi egentligen under vinterhalvåret?

| Psykisk hälsa

Blir du ofta trött och nedstämd just under höst och vinter? Då är du långt ifrån ensam. Men vad är det egentligen som händer i kroppen när vi inte får lika mycket dagsljus som under vår och sommar? Och varför påverkas vissa lättare än andra av mörker och kyla?

Tema höst – Går det att äta bort sin förkylning?

| Allmän hälsa

Hösten är här för att stanna en tid framöver och förkylningarna har även de börjat göra sig påminda. Som vanligt vid denna tid på året börjar mat- och dryckrelaterade tips ramla över oss, och vi har samlat några av de vanligaste som kanske kan göra dig gott i höst!

Tema höst – Dags för D-vitamin?

| Allmän hälsa

Nu har hösten gjort sitt intåg här uppe i våra nordliga breddgrader, och många är de svenskar som rusat till apotek och hälsokost för att köpa årets ranson av D-vitamin-tillskott. Men varför är D-vitamin viktigt och vad händer om vi får brist? Och går det egentligen att få för mycket?