Blogg

Nytt på bloggen

Hälsokontroller med ett unikt koncept

| Allmän hälsa

Hälsokontroller kan vara ett bra sätt att få överblick över sin hälsa och förebygga framtida problem och sjukdomar. Hos Hälsokliniken och Elisabeth Brown används unika metoder som kombinerar traditionell medicin med komplementärmedicin, för att ge en helhetsbild av din hälsa.

Så kommer du igång med träningen!

| Allmän hälsa

Att börja träna är ett av de vanligaste av nyårslöftena, men det är inte alltid helt lätt att hålla i träningsrutinen. Det är mycket som ska hinnas med i livspusslet och det kan ibland kännas svårt att hitta tid till att träna. Vi har därför samlat våra bästa tips på hur du kommer igång med träningen och hur du håller dig motiverad att fortsätta på längre sikt!

Så slipper du halsbränna under julen

| Allmän hälsa

Så här kring jul drabbas många av halsbränna, eftersom fet mat är en av orsakerna till att problemet uppstår. Att ha halsbränna är obehagligt och kan även vara smärtsamt. Men genom att förstå varför man drabbas kan man själv kan ändra sin livsstil och undvika de värsta besvären, eller se till att medicinera när det behövs.

Artros – så känner du igen den och slipper smärta

| Rehabilitering

Artros är världens vanligaste ledsjukdom och den drabbar ungefär en av fyra personer över 45 år. Joint Academy arbetar med behandling av höft- och knäartros. Här berättar de mer om hur du kan lära dig att känna igen sjukdomen och vad det finns för behandling som kan hjälpa till att minska smärtan.

Lunginflammation – skydda dig med vaccin

| Vaccination

Lunginflammation är en sjukdom som kan få allvarliga följder, särskilt för dig som tillhör en riskgrupp. Därför är det viktigt att skydda sig. Ett sätt är genom vaccinering och idag finns det två olika vaccin mot pneumokocksjukdom i Sverige. Här berättar vi mer om dem och om vem som bör överväga att vaccinera sig.

PMS och PMDS – vad är det och hur kan jag få hjälp?

| Psykisk hälsa, Sexuell hälsa

De allra flesta känner av förändringar i kroppen veckorna innan mensen, men hos vissa är symtomen så pass bevärande att det kallas PMS eller PMDS. Att känna sig deprimerad, vara arg och ha ömma bröst är inte ovanligt. Trots att så mycket som 10 procent av alla som menstruerar drabbas är det få som söker hjälp.

Influensasäsongen är här – tillhör du en riskgrupp?

| Allmän hälsa, Vaccination

Nu närmar vi oss den tid på året när många blir sjuka i säsongsinfluensan. Det är aldrig kul att bli smittad, men om du tillhör en riskgrupp kan det finnas mer allvarliga risker med att bli sjuk. Här berättar vi om vilka riskgrupper som finns och varför du som tillhör en bör se till att vaccinera dig.

Fertilitetsutredning hos GynStockholm

| Barn och Gravid, Sexuell hälsa

Att ha barnlängtan men inte bli gravid är både en sorg och kan också upplevas som väldigt stressigt. Har det gått mer än ett år och man inte har lyckats bli gravid kan man få hjälp med en fertilitetsutredning. Här berättar vi mer om vad utredningen innebär och vem som kan genomgå den.

Vilken typ av huvudvärk har du?

| Allmän hälsa

Huvudvärk är ett mycket vanligt besvär som drabbar de allra flesta ibland. Men det finns olika typer av huvudvärk och det kan vara svårt att veta när man bör söka vård. Här får du en genomgång av några vanliga sorters huvudvärk och vilka symtom du bör vara extra uppmärksam på.

MiraDry® – en effektiv svettbehandling

| Allmän hälsa

Överdriven svettning kan vara besvärande i många sammanhang, men det finns behandling att få. MiraDry® är en av de senaste teknikerna, som med hjälp av mikrovågor förstör svettkörtlarna och minskar svettningen – permanent.