Lista sig – så väljer du vårdcentral

Lista sig – så väljer du vårdcentral

2022-06-22 | Allmän hälsa, Så funkar vården

Att alltid gå till samma vårdgivare är en trygghet som många uppskattar. Genom att lista dig på en vårdcentral får du kontinuitet i din vård och kan träffa samma läkare vid varje besök, i den mån det är möjligt. Här berättar vi mer om vad det innebär att lista sig och hur du går tillväga om du skulle vilja byta vårdcentral.

Vad innebär det att lista sig?

Vårdcentralen är dit du i första hand vänder dig för att få vård i Sverige. Där kan du få hjälp med icke-akuta besvär och remiss vidare i de fall du behöver mer specialiserad vård. När du listar dig betyder det att du väljer en fast vårdcentral där du får din huvudsakliga vård.

Du kan lista dig på vilken vårdcentral som helst i hela Sverige, både landstingens egna och privata vårdgivare, så länge de har avtal med landstinget. Även om du har listat dig på en specifik vårdcentral kan du fortfarande söka vård hos andra vårdgivare.

Fördelar med att lista sig

Du måste inte vara listad på en vårdcentral, men det finns många fördelar med det. Något som många uppskattar är att få en kontinuitet i sin vård, genom att man besöker samma vårdcentral varje gång man behöver hjälp. Det finns också möjlighet att få en fast läkarkontakt, så du träffar samma läkare regelbundet, i den mån det är möjligt. Detta kallas ibland för husläkare eller familjeläkare.

När du väljer själv kan du också hitta en vårdcentral som passar för just dina behov. Det kan till exempel vara att mottagningen ligger nära jobbet eller att du kan får hjälp på ett språk som du förstår. Ibland kan det också vara så att läkarbesöket kostar mindre när du är listad på vårdcentralen eller att du kan få en tid snabbare.

Hur gör jag för att lista mig?

För att lista dig behöver du meddela det till den vårdcentral som du vill gå till. Det kan du göra på lite olika sätt. Ofta får du fylla i en blankett som du lämnar till vårdcentralen, men vissa vårdgivare erbjuder också möjligheten att lista sig på plats.

Om du vill lista dig digitalt kan du göra det genom att logga in på Mina Vårdkontakter. Eftersom listningen är personlig behöver varje familjemedlem anmälas separat. På vården.se finns det en knapp som heter ”Lista dig” på de vårdgivare som du kan lista dig hos.

Går det att byta vårdcentral när man listat sig?

Det kan finnas många anledningar att vilja byta vårdcentral. Du kanske har flyttat och vill ha din vårdgivare lite närmre, eller du kanske inte är helt nöjd med den vård du har fått på din nuvarande vårdcentral. Oavsett anledning kan du när som helst välja att byta, och det kan du göra hur många gånger du vill. Du byter enkelt genom att lista dig på en ny vårdcentral. Då försvinner automatiskt listningen från den vårdcentral som du gått hos tidigare.

Tandläkare håller i en modell av tänder

Andra typer av vårdval

Förutom att du kan lista dig hos en vårdcentral finns det också andra typer av vårdgivare där du kan välja en fast mottagning. Till exempel är det vanligt att lista sig hos en tandläkare, så du får regelbundna kallelser till undersökning. Du väljer oftast också en fast barnavårdscentral eller en barnmorskemottagning att gå till. Precis som när du listar dig hos en vårdcentral har du alltid möjlighet att byta till en annan mottagning senare.

Publicerad: 28 februari 2019 kl 09:21
Uppdaterad: 22 juni 2022 kl 16:30

46 Kommentarer

2020-03-23

Marie Hultberg skrev:

Och var finns “Mina vårdkontakter”?
Tacksam för snabbt svar.

/Marie

2020-03-24

Vården.se skrev:

Hej Marie! Det som tidigare hette “Mina vårdkontakter” har nu bytt namn till e-tjänster på 1177. Du kan logga in här: https://e-tjanster.1177.se/mvk/login/login.xhtml. Vänligen, Vården.se

2020-08-07

Jakob skrev:

Var kan man läsa jämförelser av olika vårdcentralers kvalitet och patientnöjdhet? Jag måste ju ha något att jämföra för att kunna välja.

2020-08-10

Hej Jakob!

Ett sätt är att studera informationen som anges i SKR:s årliga “Nationell Patientenkät” (https://patientenkat.se/sv/resultat/). Dock är det svårt att hitta information om enskilda vårdcentraler. Branschorganisationen Vårdföretagarna har gjort en sammanställning per region där du kan se olika vårdcentraler och deras kvalitetssnitt – dock visas inte alla vårdcentraler. Du kan hitta den listan här: https://www.vardforetagarna.se/patienttoppen-2019/. För en enklare betygssättning kan du också kolla de omdömen som finns skrivna om vårdcentralerna på exempelvis vår sida eller i sökmotorer.

Vänligen, Vården.se

2020-09-05

Jennie skrev:

Hej! Jag frågar om hur man kan lista sig ut från vårdcentralen? Tack för svaret!

2020-09-07

Hej Jennie!

Du listar automatiskt “av dig” när du listar om dig till en ny vårdcentral.

2022-12-29

J K skrev:

Det var inte svar på frågan. Frågan lyder: hur avlistar man sig från VC? Det är närmast omöjligt att hitta information om hur man avlistar sig utan att behöva lista om sig på annan vårdcentral. Ni verkar ha byggt upp ett system där man är tvungen att vara listad. Flera vårdcentralen jag sökt till har hänvisat till att jag måste lista mig hos dom för att få vård. Det stämmer inte överens med den information som finns tillgängligt ute på nätet från vårdguiden.

2023-01-05

Eva skrev:

Jag söker också denna info, men systemet är såklart uppbyggt för att de (vc) ska få in pengar ävem på friska personer som inte har någon husläkare. Det lär ju tyvärr vara så illa eftersom det inte verkar gå att få något svar på denna fråga!

2020-09-20

Ricardo skrev:

Kan en läkare stänga dig att inte komma till vårdcentralen?

2020-09-22

Hej Ricardo!

Tack för din fråga! Det finns fall där patienter stängts av från vårdcentraler för att de agerat hotfullt mot vårdpersonal. I övrigt kan du läsa om de rättigheter och skyldigheter du som patient har i Hälso- och sjukvårdslagen: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/halso–och-sjukvardslag_sfs-2017-30.

2020-09-30

Jessica skrev:

Hej!
Jag undrar hur lång tid det tar från det man listar om sig innan man kan söka vård på sin nya vårdcentral. Tar det en viss tid innan listningen går igenom?

2020-10-02

Hej Jessica!

Tack för din fråga! Själva listningen går fort om du till exempel gör det direkt på nätet. Det tar sedan någon dag för vårdcentralen att få in det i sitt system. Hos vissa vårdcentraler är det listningsstopp och då ställs du i kö, vilket kan ta längre tid. Då är du fortfarande listad hos din gamla vårdcentral under tiden.

Hoppas det hjälpte dig!

2020-12-10

Hans skrev:

Ni har missat att besktiva det enda som är svårt.
Hur hittar man blankett för listning i annat landsting.
Man postar den och undviker onödiga resor och besök. Omlistning kan ta tid och sker inte per omgående i dessa fall.

2020-12-22

Mia skrev:

Min man är definitivt inte listad på den vårdcentral vi numera bor närmst. Men han behöver söka vård nu och ska ringa vår närmsta vc. Är det lönt? Eller kommer han ändå ej erbjudas en tid där eftersom han inte är listad där? Mvh Mia

2020-12-23

Hej Mia!

Tack för din fråga! I Sverige ska du kunna söka hjälp för dina besvär på vilken vårdcentral som helst, oavsett om du är listad där eller ej. Du kan läsa mer här på 1177.se: https://www.1177.se/sa-fungerar-varden/att-valja-vardmottagning/valja-vardmottagning/.

2021-01-22

Gisela skrev:

Kan man lista sig i förväg på nya VC, dvs man skriver att det ska gälla from det datumet vi flyttar?

2021-01-26

Hej Gisela!

Tack för din fråga! Du kan lista dig närsomhelst till en vårdcentral, och förutsatt att det inte är listningsstopp till din nästa vårdcentral så kan du lista om dig så fort du har flyttat, för då försvinner din gamla listning automatiskt. Du kan inte välja vilket datum listningen börjar gälla.

2021-02-10

Stina skrev:

Hej!
Vill inte vara listad alls på något ställe hur gör jag.
Bara arg på inkompetenta läkare, den ena efter den andre. Kan tex inte rumänska så… Sen om än söker för flera symtom så hakar de upp sig på en och blir blinda på de andra och därför fel diagnos. Provsvar(?) kan de inte tyda heller. Trots det står tydligt fr tex lab.
Sen vägrar de ta emot en ibland, erbjuder tid om en månad fast det är akut. Trött på usel vård och vill inte tillhöra nått.

2021-02-12

Hej Stina!

Vi rekommenderar dig att ta direkt kontakt med din vårdcentral, så kan dem förklara för dig hur du enklast går tillväga för att lista av dig från vårdcentralen.

2021-03-15

Lars skrev:

Kan jag samtidigt vara listad vid två vårdcentraler? Bor halva året i Stockholm halva i Skåne.

2021-03-16

Hej Lars!

Tack för din fråga. Nej, du kan bara vara listad på en vårdcentral. Men glöm inte att du alltid har rätt att söka vård var du än är i landet.

2021-04-04

faez skrev:

hej!
jag är sjuk och är inte inskriven på någon vårdcentral, vet någon var man ska vända sig för och kunna skriva in sig på vårdcentralen.
mvh faez

2021-04-11

Hej Faez!

Tack för din fråga! Du kan lista dig på den vårdcentralen genom att enkelt välja vårdcentral i 1177 Vårdguidens e-tjänster. Då behöver du logga in med antingen BankID eller Frenda eID. Du kan också fysiskt fylla i en blankett på vårdcentralen och lämna in den där. Beroende på vilken region du bor i så kan du även göra det digitalt hos respektive vårdcentral, detta skiljer sig dock från region till region.

För övrigt så har du rätt att söka vård i hela Sverige oavsett var du är listad någonstans.

Lycka till!

2021-04-07

Ulla skrev:

Hur lång tid tar det innan man är överflyttat på alltid öppet när man bytt vårdcentral?

2021-04-11

Hej Ulla!

Tack för din fråga! När du byter vårdcentral så sker ibland inte omlistningen automatiskt, utan det kan ta ett par dagar. Däremot, om du har ett videomöte med en annan vårdcentral i appen så blir du inte automatiskt omlistad. Du kan läsa mer på frågor och svar om appen här: https://www.slso.sll.se/vard-hos-oss/vardcentralerhuslakarmottagningar/appen-alltid-oppet/vanliga-fragor-och-svar/.

2021-04-22

Lena skrev:

Det står i 1177 att “Även om du är listad på en vårdcentral har du möjlighet att söka vård på en annan”. Vad innebär det i praktiken? När jag nu försöker få tid hos VC så vill de direkt att jag ska lista mig hos dem, innan de kan erbjuda mig en tid. Är det 1177 som skrivit fel eller är det lite upp till olika VC att ha egna regler?

2021-04-23

Hej Lena!

Det 1177 skriver stämmer, det vill säga att du kan söka vård var du än är i landet, oavsett var du är listad. Det är en del av Patientlagen som det står mer om här: https://www.1177.se/sa-fungerar-varden/lagar-och-bestammelser/lagar-i-varden/patientlagen/. Du ska alltså inte behöva lista dig på en vårdcentral för att få vård där.

Vi tar även upp denna fråga i vårt andra avsnitt av vår podcast “Utforska vården med Dr. Mikael”. Du kan lyssna på Dr Mikaels svar där (efter 4 minuter in i podden). Här finns podden om du är intresserad: https://open.spotify.com/episode/28EJZtr9jriEcUywyC3SRf?si=2e02ce78acf74d70

2021-11-22

Eva skrev:

Idag har jag varit med om detsamma, får ingen hjälp när jag inte är listad!

2021-06-11

Kristina skrev:

Vad händer när man står på kö för att lista sig. Blir man automatiskt listad på den man köar på eller måste man göra ett aktivt val ?

2021-07-08

Hej!

Står du i kö för att bli listad på en vårdcentral, så kommer du listas där automatiskt när det finns plats, men det beror såklart på hur långa köerna är. Kontakta vårdcentralen du köar hos för att ta reda på hur lång kötiden är.

Mvh,

2021-06-17

Kerstin skrev:

Överflyttas APO-dosen automatiskt direkt?

2021-07-08

Hej!

Dina recept ska följa med när du byter vårdcentral, men dubbelkolla detta med din nuvarande vårdcentral.

2022-04-27

erico skrev:

Det första jag ser på vårdcentralens webbplats er texten “För att boka tid hos oss behöver du vara listad på Ersta Vårdcentralen…”

2022-04-28

Chriatina skrev:

Kan jag be någon annan vårdcentral än den jag är skriven på att skriva ut ett recept. Jag får ingen hjälp med att skriva ut recept bara för jag inte är skriven hos en vårdcentral. Har inte jag rätt att söka vård var jag vill.

2022-05-02

Hej Chriatina,

Tack för din fråga! I de flesta fall är det enklast att vända sig till den vårdcentral som man är listad på, då de har information om dig och lätt kan skriva ut de recept som du behöver.

Du har självklart rätt att söka vård på en annan vårdcentral också, även om du inte är listad där. Däremot kan det vara så att du behöver boka ett besök för att få recept utskrivna, så att de kan få mer information om dina symtom.

Här kan du läsa mer om vad du har rätt till på vårdcentralen: https://www.varden.se/guider/det-har-har-du-ratt-till-pa-vardcentralen

Nicole

2022-09-02

Lars E skrev:

Hej
Jag är folkbokförd i en region men arbetar i en annan region 35 mil därifrån. Jag tillhör således de som veckopendlar mellan där jag är skriven och där jag arbetar. Eftersom jag tillbringar större delen av tiden på den ort jag arbetar har jag har valt att lista mig på en Hälsocentral där mitt arbete finns. Mitt problem är att mitt byta av HC inte syns i 1177, trots att mer än ett år gått sedan jag bytte HC. Min nya HC kan se att jag är listad hos dem så problemet måste vara något annat. Men vad? Har du något svar?

2022-10-09

Ronny skrev:

Hej
När jag fösöker lista om mej i 1177 så ser jag bara VC i min ”hem-region”. Hur gör jag för att välja VC i annan region?

2024-03-07

asma skrev:

Hej
Jag har samma problem/fråga så blir tacksam för svar!

2022-10-15

Roland skrev:

Hej.

Försvinner alla inbokade tider automatiskt om jag byter vårdcentral? Eller måste man kontakta sin gamla vårdcentral först och avboka alla besök.

2022-10-26

Per skrev:

Hej,
jag vill ändra region mao göra en utomlänslistning från Västmanland till Stockholm. Valet finns inte för mig när jag går in på 1177, kan jag gå till den vårdcentral i sthlm som jag vill gå till och dom kan hjälpa mig eller hur går jag lättast till väga?

2023-02-01

Birgitta skrev:

Hej! Om läkaren jag är listad hos slutar, får jag då besked om det? Blir jag jag kanske listad hos annan läkare på den vårdcentralen?

2023-02-28

Cecilia skrev:

Hej!
Jag undrar om jag kan lista mig på en vårdcentral i ett annat län än det jag är skriven? Alltså om jag bor i Sthlm kan jag lista mig på en vårdcentral i Jämtland och få vård där?

2023-02-28

Sandra skrev:

Är man tvungen att lista sig hos den mottagning man skulle vilja gå hos när man blivit gravid?
Jag ringde och försökte boka tid hos en barnmorska på en annan vårdcentral men hon sa att jag var tvungen att lista mig hos dom först.

2023-03-19

Sandra skrev:

Min äldre pensionerade mor blir vägrad husläkare i den VC hon är listad på. Vad säger patientlagen, har man inte rätt till en egen husläkare? Det är andra kliniken som vägrar ge henne en egen husläkare och problemet med att träffa en ny läkare vid varje besök har i hennes fall t.o.m. lett till fel journal-anteckningar och feldiagnoser. Det här är så tröttsamt för henne och vi anhöriga som roddar i hennes ärenden på distans.
Finns det en VC i Göteborg som erbjuder personlig husläkare?

Tack på förhand!

2023-04-09

Emma skrev:

Hej!
Stämmer informationen att man får lista sig hur många ggr man vill. Enligt 1177 får man bara lista sig 2ggr på en 12mån period.

2023-12-16

Luna skrev:

Jag behöver en hudläkare som är kunnig i mina specifika problem som gör till en sällsynt diagnos. För att kolla om en läkare har den kompetensen så måste jag träffa läkaren men för att träffa läkaren måste jag lista mig så er information stämmer inte. Jag blir då direkt av med listningen hos den läkaren jag är nöjd med men som jag har väldigt lång resväg till. Hur gör jag för att få träffa en läkare utan att lista mig där och hur kan jag få reda på i förväg om det är rätt läkare för just mig. Jag har ringt runt och frågat och de påstår sig ha kompetensen men när man kommer dit har de inte det ändå. Någon specialistläkare för min diagnos finns heller inte och även om det funnits får man väl inte ha en sådan som husläkare. Var hittar jag rätt läkare?