När du söker vård på vårdcentral kan det vara skönt att ha koll på dina rättigheter. I Sveriges patientlag är det fastställt att du som patient har rätt att välja vårdcentral fritt, få tillgång till och förstå den information som rör din vård, ha synpunkter på vården och få hjälp om du blir felbehandlad. Vi har samlat all information du behöver om vad du har rätt till på vårdcentralen.
Hitta en vårdcentral nära dig redan idag!
Anpassa din sökning och boka tid hos någon av våra bokningsbara vårdcentraler på Vården.se.
Du har rätt till begriplig information på vårdcentralen och det är vårdpersonalens ansvar att se till att du får och förstår den information du behöver, till exempel genom att erbjuda en språktolk om du inte förstår eller talar svenska. Vill du inte ha någon information ska de respektera det.
Om du inte är nöjd med diagnosen eller behandlingen du får på vårdcentralen har du rätt till en ny medicinsk bedömning, eller second opinion som det också kallas. Du söker då själv upp en ny mottagning eller läkare.
I Sverige har vi en patientlag, som finns till för dig som patient. I den framgår till exempel din rätt till integritet, självbestämmande och delaktighet i hälso- och sjukvården. Lagen innehåller bland annat bestämmelser om samtycke, fast vårdkontakt, ny medicinsk bedömning, synpunkter, klagomål och patientsäkerhet.
I patientlagen slår riksdagen också fast att målet med hälso- och sjukvården är en god hälsa och en vård på lika villkor för alla i Sverige, att vården ska ges med respekt för allas lika värde och att patienten ska få hälso- och sjukvård som är av god kvalitet.
Du har rätt till begriplig information
Vårdpersonalen på vårdcentralen ska ta hänsyn till dina förutsättningar och anpassa informationen så att du kan ta till dig den och förstå den, till exempel genom att ge dig informationen skriftligt om du vill eller behöver det. De ska också respektera ifall du inte vill ha någon information alls.
Du har rätt till information som gäller din vård
I patientlagen är också bestämt att du som patient ska få information om den vård och behandling som rör dig. Det kan till exempel handla om ditt hälsotillstånd, vilka metoder som finns för vård och behandling, vilka hjälpmedel som finns för patienter med funktionsnedsättning, när du kan förvänta dig att få vård och om det kan uppstå komplikationer eller biverkningar.
Du har rätt att förstå informationen
Informationen ska vara begriplig och anpassas efter bland annat patientens ålder, mognad, erfarenhet och språkliga bakgrund, och den som ger dig informationen ska försäkra sig om att du som patient har förstått innehållet i och betydelsen av informationen som du får.
Språktolk
Om du har svårt att förstå eller prata svenska har du rätt till en tolk som översätter så att du och vårdpersonalen förstår varandra. Det kostar inget, men det är bra för vårdcentralen att veta på förhand om du behöver en tolk. Det är vårdcentralen som kontaktar tolken.
Språktolkarna som vårdcentralen arbetar med är vana vid att jobba som tolkar och har dessutom tystnadsplikt. De får alltså inte får berätta vidare vad som sägs mellan dig och vårdpersonalen till någon annan utan att du godkänner det. Familj, släkt eller vänner har inte tystnadsplikt och därför är det bra att inte använda dem som tolkar.
Du har rätt att välja var du får din vård
Fritt vårdval
I Sverige har vi fritt vårdval, vilket betyder att du som patient kan välja vilken vårdcentral du går till när du behöver vård på vårdcentral. Det fria vårdvalet gäller i hela landet, du får alltså söka vård på den vårdcentral som passar dina behov bäst, oavsett var du är folkbokförd eller listad.
Det kan finnas många skäl till att vilja gå till en annan vårdcentral än den du brukar gå till. Kanske vill du gå till en vårdcentral närmare jobbet, hemmet eller landstället, eller till en vårdcentral där det finns personal som pratar ett språk du förstår.
I vissa regioner listas du automatiskt på din närmaste vårdcentral om du själv inte aktivt väljer en.
Att välja en fast vårdcentral
Du har också rätt att välja en fast vårdcentral. Det kallas ofta för att lista sig på en vårdcentral. Det kan vara bra att göra om du vill gå till samma läkare varje gång.
Om du inte är nöjd med den vårdcentral du har valt, eller om du vill byta av andra skäl, har du rätt till det också. Du kan byta vårdcentral (lista om dig) högst två gånger per år, om du inte har särskilda skäl för att göra det fler gånger än så.
Om du inte är nöjd med den diagnos eller behandling du har fått har du rätt till en ny medicinsk bedömning, eller second opinion som det kallades förut. En ny medicinsk bedömning blir oftast aktuell vid allvarliga och livshotande skador, men du har rätt till en second opinion också på vårdcentralen.
För att få en ny medicinsk bedömning av diagnos eller behandling kan du antingen själv kontakta en annan läkare, eller kontakta patientnämnden i din region för att få information om hur du kan gå till väga.
Synpunkter på vården
Om du som patient eller anhörig till en patient har synpunkter eller klagomål på vården, eller om du har blivit felbehandlad, har du rätt att framföra din ståndpunkt. Det kan till exempel gälla bemötande, behandling eller kommunikation med vårdcentralen.
Det finns flera sätt att gå till väga om du har synpunkter på vården. Du kan till exempel
kontakta vårdcentralen
kontakta patientnämnden i din region
anmäla särskilda händelser till Inspektionen för vård och omsorg, IVO
kontakta polisen, om du har blivit utsatt för något brottsligt i kontakten med vården
kontakta Diskrimineringsombudsmannen, DO, om du har blivit diskriminerad i kontakten med vården.
Vården.se strävar alltid efter att visa upp korrekt information i våra guider. Den här guiden har inte granskats av legitimerad vårdpersonal ännu. Faktan har däremot tagits från noga utvalda källor som presenteras nedan.
Är du legitimerad vårdpersonal och önskar faktagranska denna guide åt Vården.se? Fyll i dina kontaktuppgifter här så hör vi av oss till dig!
IVOs upplysningstjänst. Där kan du få information, råd och vägledning på generell nivå när det gäller tillståndsprövning, tillsyn, regler som styr hälso- och sjukvård, socialtjänst och LSS. Du kan också anmäla dina synpunkter om brister i vården.