Hitta vård

Hur väljer jag vårdcentral?

I Sverige har du rätt att välja en vårdcentral där du får din huvudsakliga vård. Det kallas för att lista sig. Det finns inget krav på att du ska lista dig, men det kan finnas fördelar med att vara listad på en vårdcentral. Du kan då få gå till samma läkare varje gång och på så sätt få större kontinuitet i sin vård, något många uppskattar. Vi har samlat all info du behöver för att lista dig, byta vårdcentral eller ta reda på vilken vårdcentral du tillhör.

Barn blir undersökt av vårdpersonal på vårdcentralen

Hitta en vårdcentral nära dig redan idag!

Anpassa din sökning och boka tid hos någon av våra bokningsbara vårdcentraler på Vården.se.

Sammanfattning

Välja vårdcentralDu kan gå till vilken vårdcentral du vill när du behöver vård. Om du vill få mer kontinuitet i din vård och träffa samma läkare varje gång kan du också välja en vårdcentral där du listar dig.
Hitta din vårdcentralFör att få veta vilken vårdcentral du är listad på kan du logga in på “Mina sidor” på 1177.
Lista digFör att lista dig kontaktar du den vårdcentral där du vill vara listad. Du kan antingen lista dig digitalt eller genom att fylla i en blankett.
BytaDu kan när som helst byta vårdcentral genom att lista om dig. Du kan lista om dig 2 gånger per år. Om du väljer att lista om dig tillhör du inte längre din gamla vårdcentral.
Välja läkareOm du listar dig på en vårdcentral kan du välja en läkare som du går till varje gång du behöver vård i den mån det är möjligt. En sådan läkare kallas ibland husläkare eller familjeläkare.
OlistadDu måste inte vara listad på en vårdcentral. Kontakta din vårdcentral om du vill lista av dig.
Läs merLäs mer om vad som gäller hos vårdcentralen.
BokaHitta en vårdcentral nära dig.

Välja vårdcentral och lista sig – det betyder det

Om du blir sjuk eller har hälsobesvär är det oftast vårdcentralen du går till först. Du kan gå till vilken vårdcentral du vill, men genom att välja en vårdcentral där du listar dig kan du få träffa samma läkare varje gång och på så sätt få mer kontinuitet i din vård.

Du kan välja att lista dig på en vårdcentral var som helst i Sverige. I vissa regioner blir du automatiskt listad på din närmaste vårdcentral om du inte aktivt väljer en annan vårdcentral själv.

Hur du gör för att lista dig skiljer sig från region till region och du kan läsa mer om det nedan.

Hur listar jag mig på en vårdcentral?

För att välja vårdcentral kontaktar du den vårdcentral där du vill lista dig. Det kan gå till på lite olika sätt.

På många vårdcentraler kan du lista dig digitalt. Det kan du göra på “Mina sidor” på 1177.se.

Du kan också fylla i en blankett som du lämnar till din nya vårdcentral för att lista dig. En del vårdcentraler erbjuder också listning på plats på mottagningen.

Att tänka på när du väljer vårdcentral

Det finns flera faktorer som kan vara bra att tänka på när du väljer vårdcentral. Enligt en studie som Vården.se gjort är detta mest viktigt för patienters beslut:

• rätt kompetens
  • personligt och välkomnande bemötande
  • läget (där man bor eller jobbar)
  • kontinuitet (träffa samma läkare vid varje besök).

Hur byter jag vårdcentral?

Om du vill byta vårdcentral behöver du bara lista dig på en ny, så flyttas du automatiskt över från din gamla. Du behöver inte meddela din gamla vårdcentral att du byter, eller varför.

Att du är listad på en vårdcentral är inget hinder för att söka vård på en annan vårdcentral, men om du vill ändra var du får din huvudsakliga vård är det en bra idé att byta. Kanske vill du lista dig på en vårdcentral närmare jobbet eller hemmet, eller på en vårdcentral där personalen talar samma språk som du.

Du kan byta vårdcentral när som helst, men högst två gånger per år, om du inte har särskilda skäl.

När du listas på en ny vårdcentral tas listningen automatiskt bort från din förra. Om du är nöjd med den vårdcentral där du är listad och vill fortsätta få din huvudsakliga vård där behöver du inte lista om dig.

Kö till vårdcentralen

Vissa vårdcentraler kan ha kö för att få lista sig. Då blir patienter listade i turordning i mån av plats och under tiden du står i kö till din nya vårdcentral är du fortfarande listad på din gamla.

Vad händer med min journal när jag byter vårdcentral?

Din journal följer inte alltid automatiskt med när du byter vårdcentral. Om du vill att din nya mottagning ska kunna ta del av din journal från tidigare vårdcentral kan du prata med din nya vårdcentral om hur du går till väga.

Kan man byta läkare på vårdcentralen?

Många patienter uppskattar möjligheten att kunna välja en läkare att gå till varje gång man besöker vårdcentralen, och det är ett vanligt skäl till att lista sig på en vårdcentral.

Enligt det fria vårdvalet som vi har i Sverige ska man kunna välja en läkare på sin vårdcentral, i den mån det är möjligt. En sådan läkare kallas ibland husläkare eller familjeläkare.

Måste jag tillhöra en vårdcentral?

Du måste inte vara listad på en vårdcentral. Vill du lista av dig helt och håller skickar du ett skriftligt meddelande där ditt namn, adress, personnummer, datum och underskrift finns med.

Skicka brevet till:

SLL-IT, ListOn
Box 22550
104 22 Stockholm.

Mer information om vårdcentraler

Hitta en vårdcentral nära dig

Vill du kontakta din vårdcentral eller hitta en ny? Vi har samlat alla vårdcentraler i Sverige och många av dem kan du kontakta direkt online.

Publicerad: 9 mars 2022 kl 17:29
Uppdaterad: 12 januari 2023 kl 12:45

Faktagranskad av:

Vården.se strävar alltid efter att visa upp korrekt information i våra guider. Den här guiden har inte granskats av legitimerad vårdpersonal ännu. Faktan har däremot tagits från noga utvalda källor som presenteras nedan.

Är du legitimerad vårdpersonal och önskar faktagranska denna guide åt Vården.se? Fyll i dina kontaktuppgifter här så hör vi av oss till dig!

Källor

1177 Vårdguiden

Lawline

Riksdagen

Relaterade blogginlägg

Närbild på gammal person och bebis
Bantningshysterin skapar läkemedelsbrist för diabetiker

Rusningen efter diabetesmedicinen Ozempic för med sig konsekvenser för diabetiker i Sverige. Läs mer om varför här!

Lova lagom – för den psykiska hälsans skull

Med jul och nyår kommer stress. Vi har samlat artiklar och poddavsnitt som hjälper dig att lova lagom i år!

man sitter på en säng och hostar
3 receptfria läkemedel för att lindra hostan

För dig som vill lindra din hosta har Vården.se 3 tips på receptfria läkemedel som du kan klicka hem redan idag!

En bild på en kräfta på marken
5 hälsosamma skäl till varför du bör unna dig rikligt med kräftor på kräftskivan 2023!

Att äta kräftor är väldigt populärt i Sverige. Vården.se har därför tagit fram 5 hälsofördelar med att äta kräftor!

Hitta en vårdcentral nära dig redan idag!

Fler resurser

Viktiga länkar

Lista sig – Så väljer du vårdcentral (Vården.se)

Välja vårdmottagning (1177 Vårdguiden)