Allt du behöver veta om hur vårdcentraler fungerar

Allt du behöver veta om hur vårdcentraler fungerar

Om du blir sjuk, har ont eller har andra hälsoproblem är det nästan alltid vårdcentralen du ska vända dig till först. Där jobbar bland annat läkare och sjuksköterskor och de kan hjälpa dig med lättare akuta problem som inte är livshotande. Vårdcentralen har oftast öppet dagtid och du kan antingen boka tid på förhand eller gå på drop-in om vårdcentralen erbjuder det. Här har vi samlat allt du behöver veta om hur det funkar att gå till vårdcentralen.

Hitta en vårdcentral nära dig redan idag!

Anpassa din sökning och boka tid hos någon av våra bokningsbara vårdcentraler på Vården.se.

Sammanfattning

OmEn vårdcentral är den första mottagningen du kontaktar när du blir sjuk och har lindrigare besvär.
BehandlingarPå vårdcentralen får du hjälp med både lättare akuta besvär och mer ihållande hälsoproblem.
VårdpersonalPå vårdcentralen jobbar olika yrkesgrupper, till exempel läkare, sjuksköterskor, kuratorer och psykologer.
Söka hjälpDu ska vända dig till vårdcentralen när du har hälsoproblem som inte är akuta eller livshotande.
Fritt vårdvalDu har rätt att söka vård på vilken vårdcentral som helst i Sverige, men du kan också välja en vårdcentral som du listar dig på för att få mer kontinuitet i din vård.
Läs merLäs mer om vad som gäller hos vårdcentralen.
BokaHitta en vårdcentral nära dig.

Vad är en vårdcentral?

Det är nästan alltid till vårdcentralen du ska gå när du blir sjuk. Den kan också kallas för hälsocentralen, husläkarmottagningen eller distriktsläkarmottagningen, beroende på var i landet du befinner dig. På vårdcentralen kan du få hjälp med sjukdomar och hälsoproblem, både lättare akuta besvär och mer ihållande problem. Du kan också vaccinera dig och söka vård för psykiska besvär.

Är du i behov av mer specialiserad vård, till exempel hos en ögon- eller hudläkare, kan vårdcentralen hjälpa dig vidare och ge dig en remiss om en sådan behövs.

Om du är osäker på om du behöver söka vård eller vilken typ av vård du ska söka kan du alltid ringa din vårdcentral eller 1177, som hjälper dig vidare. Vid livshotande tillstånd ska du ringa 112.

När har vårdcentralen öppet?

En vårdcentral har oftast öppet dagtid på vardagarna, 08–17. Har du ett brådskande problem, till exempel ett blödande sår som du vill lägga om, kan du gå dit direkt. Annars är det oftast bäst att först boka tid, antingen på nätet eller genom att ringa till mottagningen.

En del vårdcentraler kan ordna hembesök. Du kan då behöva betala extra för det.

Vissa vårdcentraler erbjuder så kallad öppen mottagning, det vill säga drop-in, när du kan gå utan att boka tid först. Då får besökarna hjälp i tur och ordning.

Jourmottagning på vårdcentralen

Det finns också vårdcentraler som har jouröppet. De tar emot patienter när andra vårdcentraler har stängt och tar hand om akuta problem som inte kan vänta. Du behöver oftast ringa och boka tid på jourmottagningen. Om tillståndet är livshotande ska du inte gå till jourmottagningen, utan istället uppsöka akutmottagning eller ringa 112.

Vad kan jag få hjälp med på vårdcentralen?

Vårdcentraler erbjuder både förebyggande vård och behandling när du redan har insjuknat eller skadat dig. Där kan du till exempel få hjälp med

En del vårdcentraler har dessutom olika mottagningar. Barnavårdscentral (BVC), blodtrycksmottagning, diabetesmottagning, ungdomsmottagning och samtalsmottagning är några exempel på mottagningar som kan finnas på vårdcentralen. Vilka mottagningar som erbjuds varierar.

Behöver jag en remiss för att få vård på vårdcentralen?

Du behöver ingen remiss för att få vård på vårdcentralen. Om du behöver mer specialiserad vård som inte erbjuds på vårdcentralen och de mottagningar som hör till den, kan du få vård på sjukhusens specialistmottagningar. Då kan du behöva en remiss som innehåller information om vilken vård du behöver och. Det kan du få från din vårdcentral, eller genom att skriva en egenremiss.

Vilka jobbar på en vårdcentral?

På vårdcentralen hittar du många olika yrkesgrupper och roller, och tillsammans har de en bred kompetens för att kunna erbjuda så bra och mångsidig vård som möjligt. Du får oftast träffa en läkare som är specialist i allmänmedicin, en sjuksköterska eller distriktssjuksköterska, men beroende på vad du söker vård för kan du också få träffa kuratorer, psykologer, fysioterapeuter, arbetsterapeuter eller annan vårdpersonal.

När ska jag gå till vårdcentralen?

När du blir sjuk, har skadat dig eller har ont ska du i de flesta fall söka dig till vårdcentralen. Om du är i behov av akut vård eller om du snabbt behöver vård när den är stängd ska du istället söka dig till en jourmottagning eller akutmottagning. En del hälsoproblem kräver ingen vård mer än att du behandlar dig själv hemma.

Kontakta 1177 eller din vårdcentral om du är osäker på om du behöver söka vård.

Kan jag gå till vilken vårdcentral som helst?

I Sverige har vi fritt vårdval, vilket innebär att du kan välja vilken vårdcentral du vill, oavsett var du är folkbokförd i landet.

Om du vill välja en fast vårdcentral där du får din huvudsakliga vård kan du lista dig på den. I en del regioner listas du automatiskt på den vårdcentral som ligger närmast dig och i andra kan du aktivt behöva lista dig. Det finns inget krav på att behöva vara listad för att få vård och att vara listad på en vårdcentral är inget hinder för att söka vård på en annan vårdcentral. Är du inte nöjd med ditt val kan du byta vårdcentral. Det kan du göra två gånger per år, om du inte har särskilda skäl för att byta fler gånger.

Om du ska göra någon slags utredning kan du behöva vara listad på vårdcentralen för att få hjälp. Om du inte är det kan du bli hänvisad till den vårdcentral där du är listad eller bli ombedd att lista om dig.

Mer information om vårdcentraler

Hitta en vårdcentral nära dig

Vill du kontakta din vårdcentral eller hitta en ny? Vi har samlat alla vårdcentraler i Sverige och många av dem kan du kontakta direkt online.

Publicerad: 9 mars 2022 kl 17:16
Uppdaterad: 12 januari 2023 kl 09:28

Faktagranskad av:

Vården.se strävar alltid efter att visa upp korrekt information i våra guider. Den här guiden har inte granskats av legitimerad vårdpersonal ännu. Faktan har däremot tagits från noga utvalda källor som presenteras nedan.

Är du legitimerad vårdpersonal och önskar faktagranska denna guide åt Vården.se? Fyll i dina kontaktuppgifter här så hör vi av oss till dig!

Källor

1177 Vårdguiden

Vårdhandboken

Kliniskastudier.se

Relaterade blogginlägg

Bild på pass och EU sjukförsäkringskort
Ska du resa i sommar? Glöm inte EU-sjukförsäkringskortet!

Ska du resa i Europa i sommar? Tänk på att beställa EU-kortet i god tid! Vi guidar dig till hur du beställer EU-kortet redan idag.

Närbild på gammal person och bebis
Bantningshysterin skapar läkemedelsbrist för diabetiker

Rusningen efter diabetesmedicinen Ozempic för med sig konsekvenser för diabetiker i Sverige. Läs mer om varför här!

Lova lagom – för den psykiska hälsans skull

Med jul och nyår kommer stress. Vi har samlat artiklar och poddavsnitt som hjälper dig att lova lagom i år!

man sitter på en säng och hostar
3 receptfria läkemedel för att lindra hostan

För dig som vill lindra din hosta har Vården.se 3 tips på receptfria läkemedel som du kan klicka hem redan idag!

Hitta en vårdcentral nära dig redan idag!

Fler resurser

Viktiga länkar

Lista sig – Så väljer du vårdcentral (Vården.se)

Om du inte är nöjd med vården (Socialstyrelsen)

Vård i rimlig tid (Socialstyrelsen)

Viktiga telefonnummer

1177

Om du är osäker på vilken mottagning du ska vända dig till när du blir sjuk och vill ha rådgivning och vägledning kan du alltid ringa 1177 Vårdguiden. Du kan ringa hit när som helst på dygnet och det är sjuksköterskor som tar emot ditt samtal.

112

Nödnumret 112 ringer du vid livshotande tillstånd.