Antihistamin

Antihistamin

Här har vi sammanställt information om antihistamin. Det är läkemedel som hjälper dig som reagerar starkt på histaminer. Histaminer är kroppsegna substanser som utsöndras vid kontakt med olika ämnen. Det är det som händer när du drabbas av en allergisk reaktion. Antihistaminer finns i olika former och är något du kan köpa receptfritt på apoteket. Det finns även starkare läkemedel med antihistaminer som du kan få utskrivet om du har ett behov av det.

Vill du få antihistamin utskrivet redan idag?

Boka tid för utskrivning av antihistamin redan idag hos någon av våra bokningsbara vårdgivare här på Vården.se.

Hitta vårdcentral

Sammanfattning

OmAntihistamin är läkemedel som blockerar histaminreceptorer och minskar symtomen vid allergi.
MetodAntihistamin kan köpas receptfritt på apoteket men det finns också starkare läkemedel med antihistamin som en läkare kan skriva ut.
KostnadDet finns olika läkemedel med antihistamin som kostar olika mycket. Receptfria läkemedel med antihistamin blir sällan en stor utgift.
FördelarFördelarna med antihistaminer är att de ofta är mycket effektiva vid mildare allergiska reaktioner.
NackdelarNackdelarna med antihistamin är att de kan ge biverkningar och att det inte är alla som får tillräckligt stor hjälp.
VårdgivareDu kan köpa receptfria läkemedel med antihistamin på apoteket. Om det inte hjälper vänder du dig till en vårdcentral

Vad är antihistamin?

Antihistaminer är ämnen som kan motverka effekten av histaminer (biogena aminer). Histaminer i sin tur är kroppsegna ämnen som aktiverar immunförsvaret. De frisätts när vi har en allergisk reaktion. Histaminer ger symtom som signalerar att vi snabbt ska göra oss av med det som framkallar reaktionen. Man kan också beskriva det som att histamin triggar ett slags försvar mot ämnen som kan vara skadliga, som att vi börjar hosta eller får rinnande ögon. Förutom klassiska symtom på allergi kan histamin öka produktionen av magsyra och ge matförgiftningssymtom.

Ofta är den allergiska reaktionen starkare än den behöver vara och det är därför många har stor nytta av antihistamin. Antihistamin kan hjälpa mot klåda och andra symtom på att du reagerar starkt på histamin. Att vara allergisk mot något innebär just att kroppens reaktion på ämnet är för kraftig.

Antihistamin finns i olika typer av läkemedel som kan vara receptfria eller skrivas ut av en läkare.

Hur fungerar antihistamin?

Antihistamin blockerar de receptorer som gör att vi reagerar på histamin. Det finns många molekyler som fungerar på det sättet och som är de aktiva substanserna i många olika läkemedel. Antihistamin i för stora doser kan ge komplikationer och det är viktigt att följa instruktionerna på bipacksedeln och inte ta flera olika antihistaminer vid samma tillfälle.

Antihistamin kan ge biverkningar som:

Den senaste generationens antihistaminer har betydligt färre biverkningar än tidigare läkemedel mot histamin. Vissa antihistaminer har vad som kan vara positiva biverkningar, som att du somnar lättare. Det är ofta önskvärt under en svårare allergisk reaktion. Antihistamin ges ibland mot ångest, just för att det kan ha en lugnande verkan.

Hur snabbt verkar antihistamin?

En av fördelarna med antihistamin, jämfört med andra preparat som kan användas vid samma symtom, är att det ofta verkar snabbare. Du kan räkna med att få effekt av antihistamin redan inom en timme.

När ska man ta antihistamin?

Om du har besvär orsakade av histaminer är antihistamin ofta lösningen på ditt problem. Antihistamin ges vid allergi mot bland annat:

• pollen
  • pälsdjur
  • livsmedel
  • kyla
  • mögel
  • kvalster.

Här på Vården.se kan du läsa mer om pollenallergi.

Man brukar inte ge antihistamin till barn under två år. Om du är gravid rekommenderas vissa typer av antihistamin framför andra. Det är också viktigt att vara medveten om att antihistamin inte är ett alternativ till akutsjukvård om du drabbas av en riktigt allvarlig allergisk reaktion.

Så går det till att ta antihistamin

Metod

Antihistamin kan administreras på flera olika sätt. Tabletter är vanligt men det finns även krämer, nässpray och ögondroppar med antihistamin. Det är ofta du själv som medicinerar, när du behöver det. Det gäller alltså att du alltid har tillgång till antihistamin om du lider av allergiska besvär. Men antihistamin kan också ges av vårdpersonal, om du har sökt hjälp akut. Vid en mer allvarlig allergisk reaktion kan antihistamin injiceras.

Innan antihistamin

Undvik alkohol om du medicinerar med antihistamin. Både alkohol och antihistamin påverkar centrala nervsystemet och kombinationen kan ge komplikationer som är svåra att förutse.

Efter antihistamin

Efter att du tagit ett nytt läkemedel med antihistamin är det viktigt att var observant på eventuella biverkningar. Du kan behöva prova olika antihistaminer för att komma fram till vilken behandling som är bäst för dig. Var observant på eventuella biverkningar och undvik att köra bil direkt efter att du tagit en ny antihistamin som du inte riktigt vet hur du kommer att reagera på.

Vad kostar antihistamin?

Antihistamin från ett känt varumärke kan kosta mer än ett okänt, trots att de innehåller samma aktiva substans. Det kan vara bra att känna till om du ofta behöver receptfria antihistaminer som du betalar för själv, och om du vill kommer ner så mycket som möjligt i pris.

Fördelar med antihistamin

• Antihistamin kan hindra att du får en allergisk reaktion.
  • Verkan kommer snabbt.
  • Du kan köpa antihistamin receptfritt på apoteket.

Nackdelar med antihistamin

• Antihistamin kan ha biverkningar.
  • Du kan behöva prova olika antihistaminer för att komma fram till vilken som fungerar bäst för dig.

Vem kan hjälpa dig med antihistamin?

Kan antihistamin skrivas ut av nätläkare?

En nätlkare kan rekommendera vilket läkemedel du bör använda utifrån dina symtom och skriva ut recept vid behov.

Publicerad: 21 november 2022 kl 07:24
Uppdaterad: 21 november 2022 kl 07:30

Faktagranskad av:

Vården.se strävar alltid efter att visa upp korrekt information i våra guider. Den här guiden har inte granskats av legitimerad vårdpersonal ännu. Faktan har däremot tagits från noga utvalda källor som presenteras nedan.

Är du legitimerad vårdpersonal och önskar faktagranska denna guide åt Vården.se? Fyll i dina kontaktuppgifter här så hör vi av oss till dig!

Källor

Astma- & allergilinjen

Steg för hälsa

Transportstyrelsen

Relaterade blogginlägg

Bild på pass och EU sjukförsäkringskort
Ska du resa i sommar? Glöm inte EU-sjukförsäkringskortet!

Ska du resa i Europa i sommar? Tänk på att beställa EU-kortet i god tid! Vi guidar dig till hur du beställer EU-kortet redan idag.

Närbild på gammal person och bebis
Bantningshysterin skapar läkemedelsbrist för diabetiker

Rusningen efter diabetesmedicinen Ozempic för med sig konsekvenser för diabetiker i Sverige. Läs mer om varför här!

Lova lagom – för den psykiska hälsans skull

Med jul och nyår kommer stress. Vi har samlat artiklar och poddavsnitt som hjälper dig att lova lagom i år!

man sitter på en säng och hostar
3 receptfria läkemedel för att lindra hostan

För dig som vill lindra din hosta har Vården.se 3 tips på receptfria läkemedel som du kan klicka hem redan idag!

Vill du få antihistamin utskrivet redan idag?

Hitta vårdcentral

Snabba fakta

Om antihistamin

• Antihistamin kan hjälpa om du har en allergisk reaktion.
  • Det finns många olika läkemedel med antihistamin.
  • Antihistamin dämpar kroppens reaktion på histaminer.

Viktiga länkar

Svar på frågor om amning och antihistamin

Astma- och Allergiförbundet

Läs mer om pollenallergi (Vården.se)