Blogginlägg Vaccin

Vad är vaccin?

11:01 - 12 jan, 2018 0 Vaccin

ANNONS. Innehåll från Stockholm Medical Office.

Många vet inte vad vaccin egentligen är och hur de fungerar. Tillsammans med Nathalie Liljeberg, legitimerad sjuksköterska på Stockholm Medical Office, får vi svar på vilka sjukdomar du bör vaccinera dig mot och varför det är viktigt att vaccinera sig.

Stockholm Medical Office flaskor

Fästingsäsongen är här!

09:01 - 15 maj, 2017 0 Vaccin

Nu när fästingsäsongen är här är det viktigt att se över sin vaccination mot TBE, en fästingburen virusinfektion. Med hjälp av Peter Gutniak, VD på Vaccinationsgruppen, får vi veta mer om de fästingburna sjukdomarna TBE och borrelia och hur du kan skydda dig mot dem.

Sommaräng med högt gräs

Fästingsäsongen i Sverige brukar pågå från mars till slutet av oktober eftersom fästingar är aktiva när temperaturen överstiger fem grader. TBE är vanligast vid kusten i Stockholms, Södermanlands- och Uppsala län men har under de senaste tio åren brett ut sig mer geografiskt och sjukdomen har också blivit vanligare.

Vaccinering mot årets influensa

18:02 - 22 okt, 2015 0 Vaccin Blogg

Hösten är här och snart även årets influensa. För att minska risken att få influensan den här säsongen och förhoppningsvis slippa undan sjukstugan, kan du vaccinera dig.

Minska risken att få influensan - vaccinera dig!

Influensa orsakas av virus och är mycket smittsamt. Det smittar genom luften och sprids om någon som är sjuk nyser eller hostar. Om du vaccinerar dig mot influensa får ditt immunförsvar hjälp att skydda kroppen bättre mot viruset, och om du ändå skulle insjunkna får du mildare symtom.