Blogginlägg Vaccin

Lunginflammation – skydda dig med vaccin

08:44 - 23 nov, 2018 0 Vaccin

Lunginflammation är en sjukdom som kan få allvarliga följder, särskilt för dig som tillhör en riskgrupp. Därför är det viktigt att skydda sig. Ett sätt är genom vaccinering och idag finns det två olika vaccin mot pneumokocksjukdom i Sverige. Här berättar vi mer om dem och om vem som bör överväga att vaccinera sig.

Kvinna som ligger i en säng

Lunginflammation kan orsakas av en bakterie som heter streptococcus pneumoniae. Bakterien ligger bakom mer än hälften av alla fall av lunginflammation och förekommer i de övre luftvägarna. En pneumokockinfektion är en allvarlig sjukdom, särskilt om infektionen blir invasiv, det vill säga att den sprider sig.

Influensasäsongen är här – tillhör du en riskgrupp?

14:16 - 02 nov, 2018 0 Vaccin

Innehåll från Vaccinationsgruppen.

Nu närmar vi oss den tid på året när många blir sjuka i säsongsinfluensan. Det är aldrig kul att bli smittad, men om du tillhör en riskgrupp kan det finnas mer allvarliga risker med att bli sjuk. Här berättar vi om vilka riskgrupper som finns och varför du som tillhör en bör se till att vaccinera dig.

Influensa får du av ett virus som sprids lätt via luften, till exempel genom nysningar eller hosta. Viruset kommer till Sverige under vintern och kallas därför för säsongsinfluensan. Om du blir sjuk får du symtom som till exempel hosta, hög feber, snuva, muskelvärk och huvudvärk.

Vad är vaccin?

11:01 - 12 jan, 2018 0 Vaccin

ANNONS. Innehåll från Stockholm Medical Office.

Många vet inte vad vaccin egentligen är och hur de fungerar. Tillsammans med Nathalie Liljeberg, legitimerad sjuksköterska på Stockholm Medical Office, får vi svar på vilka sjukdomar du bör vaccinera dig mot och varför det är viktigt att vaccinera sig.

Stockholm Medical Office flaskor

Fästingsäsongen är här!

09:01 - 15 maj, 2017 0 Vaccin

Nu när fästingsäsongen är här är det viktigt att se över sin vaccination mot TBE, en fästingburen virusinfektion. Med hjälp av Peter Gutniak, VD på Vaccinationsgruppen, får vi veta mer om de fästingburna sjukdomarna TBE och borrelia och hur du kan skydda dig mot dem.

Sommaräng med högt gräs

Fästingsäsongen i Sverige brukar pågå från mars till slutet av oktober eftersom fästingar är aktiva när temperaturen överstiger fem grader. TBE är vanligast vid kusten i Stockholms, Södermanlands- och Uppsala län men har under de senaste tio åren brett ut sig mer geografiskt och sjukdomen har också blivit vanligare.

Vaccinering mot årets influensa

18:02 - 22 okt, 2015 0 Vaccin Blogg

Hösten är här och snart även årets influensa. För att minska risken att få influensan den här säsongen och förhoppningsvis slippa undan sjukstugan, kan du vaccinera dig.

Minska risken att få influensan - vaccinera dig!

Influensa orsakas av virus och är mycket smittsamt. Det smittar genom luften och sprids om någon som är sjuk nyser eller hostar. Om du vaccinerar dig mot influensa får ditt immunförsvar hjälp att skydda kroppen bättre mot viruset, och om du ändå skulle insjunkna får du mildare symtom.