Så funkar vården

Blogginlägg Så funkar vården

Ge den finaste gåvan – ge blod!

| Så funkar vården

Är du blodgivare eller funderar du på att bli det? Den 14 juni är det Internationella blodgivardagen och ett ypperligt tillfälle att ge blod!

Lista sig – så väljer du vårdcentral

| Allmän hälsa, Så funkar vården

Att alltid gå till samma vårdgivare är en trygghet som många uppskattar. Genom att lista dig på en vårdcentral får du kontinuitet i din vård och kan träffa samma läkare vid varje besök, i den mån det är möjligt. Här berättar vi mer om vad det innebär att lista sig och hur du går tillväga om du skulle vilja byta vårdcentral.

Medicinskåpet – Det här bör du alltid ha hemma!

| Allmän hälsa, Så funkar vården

Att ha tillgång till enkla och effektiva mediciner och andra produkter kan underlätta mycket när olyckan är framme och du behöver snabb lindring. Här får du lite tips på sådant som kan vara bra att alltid ha i sitt hemma-apotek, och vad du bör tänka på när du fyller medicinskåpet.

När behövs ett läkarintyg?

| Allmän hälsa, Så funkar vården

Det finns olika anledningar till varför ett intyg behövs. Det vanligaste intyget, som de allra flesta känner till, är läkarintyg i samband med sjukdom. Men det finns betydligt fler tillfällen då du kan behöva ett frisk- eller hälsointyg.

Vad gör en urolog?

| Allmän hälsa, Så funkar vården

Med urologi menas att man diagnosticerar och behandlar sjukdomar i urinvägarna. De organ som omfattas av urologi är njurar, urinledare, urinblåsa och urinrör. Urologi innefattar också de manliga reproduktionsorganen, det vill säga testiklar, bitestiklar, sädesblåsor, sädesledare, prostata och penis. En urolog är specialist på sjukdomar i dessa organ.

Vad är vaccin?

| Allmän hälsa, Så funkar vården, Vaccination

Många vet inte vad vaccin egentligen är och hur de fungerar. Tillsammans med Nathalie Liljeberg, legitimerad sjuksköterska på Stockholm Medical Office, får vi svar på vilka sjukdomar du bör vaccinera dig mot och varför det är viktigt att vaccinera sig.

Ortoped, ortopedingenjör eller ortopedtekniker?

| Så funkar vården

Vet du vad skillnaden är mellan en ortoped, ortopedingenjör och ortopedtekniker? Med hjälp av Azim Osman, ortopedspecialist på Bromma Ortopedmottagning, ortopedtekniker Paul Lemoure och ortopedingenjör Erik Dickson på Ortopedteknik vid Sophiahemmet samt Camp Pro, får vi veta mer om deras olika yrken och hur de hänger ihop!

Vad är skillnaden mellan en tandläkare och en tandhygienist?

| Så funkar vården, Tandvård

Många undrar nog vad skillnaden egentligen är mellan en tandläkare och en tandhygienist. Vi har pratat med vår första tandläkarkund – tandläkare Helena Gustavsson, för att få klarhet i frågan. Vad gör tandläkaren? Och vad gör en tandhygienist?

Fritt vårdval – lista dig!

| Så funkar vården

I Sverige har vi idag fritt vårdval som ger dig som patient möjlighet att lista dig hos vilken vårdcentral eller husläkarmottagning som du vill i Sverige.

Nu kan du välja vård från hela Sverige

| Så funkar vården

Nu har du som patient möjlighet att välja vård från hela Sverige. Från och med den 1 januari 2015 gäller en ny patientlag som gör att patienternas makt förstärks.