Blogginlägg juni 2017

Precis fått veta att du är gravid?

08:47 - 26 jun, 2017 0 mvc

Att få ett positivt svar på graviditetstestet kan kännas omtumlande och om du bestämt dig för att behålla barnet kanske du inte vet vad nästa steg är. Tillsammans med Birgitta Skarlöv, Leg. Barnmorska och ägare av Privata Barnmorskor, ger vi dig informationen du behöver så att du har koll på de kommande graviditetsveckorna!

Man och kvinna håller på gravid mage

Så snart du fått veta att du är gravid kan du kontakta en barnmorskemottagning för att boka ett inskrivningssamtal. Inskrivningen på barnmorskemottagningen sker oftast i graviditetsvecka åtta till tolv men ibland tidigare, och vid inskrivningssamtalet är det bra om din partner är med. På inskrivningstiden får ni sedan träffa en barnmorska som förhoppningsvis blir den barnmorska som följer er under graviditeten.

av Moa Wikström Kommentera Läs mer

Veckans 5 tips – så stressar du ner inför semestern!

14:02 - 15 jun, 2017 0 Psykisk hälsa

Inför sommaren och semestern är det många som känner sig stressade för att hinna klart med allt jobb, trots att vi egentligen borde varva ner innan ledigheten. Magnus Sjöström, legitimerad psykoterapeut på SjöströmSvebeck AB, delar här med sig av sina fem bästa tips på hur du kan stressa ner inför semestern!

Många ökar tempot på jobbet innan semestern, men det bästa är att göra det motsatta! Ökat tempo leder ofta till slarv vilket spär på stressen ännu mer och skapar en ond cirkel.

av Moa Wikström Kommentera Läs mer

”Jag låg i riskzonen för typ 2-diabetes”

09:44 - 07 jun, 2017 1 Hälsa

Innehållet sponsras av Werlabs.

Typ 2-diabetes är en livsstilssjukdom som utvecklas under lång tid innan eventuella symtom märks. Josefin valde att göra Werlabs Hälsokontroll XL för att ta reda på om hon låg i riskzonen för typ 2-diabetes.

Provrör på VC

av Moa Wikström Kommentera Läs mer

Allt om barnhälsovård och BVC!

08:47 - 02 jun, 2017 0 bvc

Funderar du på vad barnhälsovården i Sverige innebär? Helsa BVC Hornstull i Stockholm bidrar med sin kunskap!

Två glada tjejer

I Sverige är barnhälsovård, BVC, gratis och frivillig, och under barnets första år ansvarar BVC för hälsokontroller, vaccinationer och utvecklingen av yngre barns hälsa. BVC arbetar med förebyggande hälsovård och följer barnets utveckling från födelse till skolstart, därefter tar elevhälsan vid.