Nu kan du läsa podcasten Utforska vården med dr Mikael

Nu kan du läsa podcasten Utforska vården med dr Mikael

2022-04-20 | Podcast: Utforska vården med dr Mikael

Vi vill utbilda människor i hur det svenska vårdsystemet fungerar och vad du som patient har rätt till. Välkommen att lyssna!

utforska-varden-med-dr-mikael

1. Ny i stan

Vi vill utbilda människor i hur det svenska vårdsystemet fungerar. Vad man som patient har rätt till. Podcasten hittar du där podcaster finns. Nu gör vi även avsnitten tillgänliga som läsning.

Nu kan du också LÄSA avsnittet här nedan!

Avsnitt 1 av “Utforska vården med dr Mikael”

00:00:16
Staffan: Från vården.se. Det här är Staffan Gustavsson. Välkommen till Utforska vården med doktor Mikael.

00:00:43
Staffan: Idag ska vi reda ut vad det är för skillnad mellan olika typer av vård. Hur länge är det rimligt att egentligen vänta på att få vård? Och skulle man kunna gå direkt till specialist? Och varför finns det egentligen remisser? Vi har fått en hel del frågor kopplade till Corona och Covid. Och vi ska också reda ut begreppen här om flocken, minoritet och hur faktiskt vaccinet fungerar. Doktor Mikael har även flyttat till Göteborg och självklart har vi ställt frågan hur han tänker nu när han måste hitta ny vårdcentral och ny tandläkare.

00:01:31
Staffan: För tio år sedan gick jag runt och funderade på hur svårt det var att veta vilken vård jag har rätt till och hur sjukvårdssystemet fungerar, hur svårt det var att få en överblick över vilka vårdgivare som finns och hur svårt det var att boka. Därför startades vården.se. I dag är vi nog mest kända för att vara Sveriges största samlingsplats inom legitimerad vård och hälsa, där över 500 tusen besök varje månad matchas med över 18 000 vårdgivare.

00:02:01
Staffan: Det finns en person som är riktigt bra på att förklara hur saker och ting funkar som kan få det där lite svåra att bli greppat. Välkommen till micken dr Mikael!

00:02:16
Dr Mikael: Tack så mycket!

00:02:16
Staffan: Det är jättekul att ha dig här och tillsammans med oss på vården.se så ska vi nu försöka göra det lite lättare för alla svenskar att hitta rätt vård.

00:02:29
Dr Mikael: Det är något jag gärna jobbar för.

00:02:33
Staffan: Doktor Mikael Sandström är överläkare inom intensivvård och anestesi och har jobbat som läkare både i Sverige, Västindien, Kanada och USA. Han blev ju doktor Mikael med hela svenska folket när han 2003 var med i Robinson och är ett troget inslag i TV4:s Nyhetsmorgon sedan en massa år tillbaka där han hjälper oss svenskar att upplysa om olika åkommor och sjukdomar. Och senast nu 2020, mitt under brinnande Corona pandemin, så valde han att hoppa av Let’s Dance för att han kände att han behövdes bättre i vården.

00:03:11
Staffan: Så dr Mikael, vården är ju någonting som berör oss alla.

00:03:17
Dr Mikael: Absolut, så är det verkligen.

00:03:19
Staffan: Och det är vid en första anblick så är det väldigt svårt att veta hur allt fungerar.

00:03:26
Dr Mikael: Det här är problematiskt för många människor. Inte nog med att man är sjuk. Man ska veta vart man ska också och har ställt sin egen diagnos. Så blir det ibland på stora ställen och i centralorten. Och så är det lite annorlunda ute på landsbygden, så att det är inte alldeles enkelt.

00:03:40
Staffan: Och som jag har om jag förstått saken rätt så har man ju delat in vården lite i olika fack. De har något som heter primärvård och specialistvård och så vidare. Hur hänger det här ihop?

00:03:53
Dr Mikael: Jo, det är så här det är för att fördela resurserna på bästa sätt som vi har den här indelningen. Det här går ju tillbaka hur långt som helst. Det finns, det fanns landsting och det finns olika politiska lösningar och blockorganisationer. En uppsjö av alla organisationer har prövats och testas och det finns ett cykliskt inslag nästan i det här. Att det är nånting som var bra för tio år sen kommer tillbaka, och det är ju ett problem för gemene man att förstå hur det fungerar. Det är så här att till och börja med så är man ute efter rätt vård på rätt nivå. Om jag har till exempel en liten ofarlig, säger vi nu, prick på armen så behöver det inte en professor i dermatologi utreda den här, utan då blir det resursslöseri, utan då tänker man sig att det här kan mycket väl en distriktsläkare göra och ta ansvar för. Men med detta sagt så vill att man när man säger att någonting inte är farligt, så har man ju också tagit ett ansvar för att det inte är det. Så det krävs en lika i mycket för att säga att något är farligt som det är ofarligt. Men vi har ett system i landet som bygger på att man har en första kontakt och det sker via vårdcentraler. Är det akut, 112, blåljus kalla det vad man vill. Då kommer sådana som jag in i bilden. Då försvinner indelningen av rangordningen och det här, utan då får den som mest behöver i ögonblicket får vård. Sen att i centrala Stockholm ser annorlunda ut än Lappland, och det har viss effekt på både akuta tillstånd förstås. Men man ska ha så jämlik vård som möjligt, det är principen. Hela systemet bygger på avsikten att det ska vara lika vård för alla och man ska få den vård man behöver, vare sig mer eller mindre.

00:05:47
Staffan: Om jag tittar tillbaka på varför vi vården.se finns. För mig så handlar att starta ett företag många gånger om, att det drivs av att man har passion för någonting eller en frustration. Och anledning till vården.se kommer från frustrationen. Precis som du säger att vården ska vara jämlik för alla, men så tycker jag kanske inte riktigt att den är det. För det finns ett informationsgap någonstans. Det finns fantastiskt bra vård i Sverige att tillgå om man vet vad man ska ta vägen, men, vilket innebär att det vi vill göra gör det lättare för alla personer att kunna ta del av samma information så att man snabbare kommer till rätt ställe.

00:06:23
Dr Mikael: Jag delar din uppfattning fullständigt. Systemet är bra, men det finns väldigt mycket att förbättra. Lika vård för alla verk i betyder ju inte samma vård eller lika mycket vård för alla, utan man ska ha den vård man behöver, inte mer och inte mindre. Det är ju ingen idé är liksom att att byta två punkterade däck om man bara har ett punkterat däck på bilen.

00:06:47
Staffan: Och nu nämndev du primärvården som gemene man skulle säga sin husläkare vårdcentral och sen så finns det ju då specialistvård som du nämnde. Men om jag har förstått saken rätt där så innebär det att i vissa fall så kan det komma att träffa en specialist direkt i och med att vi har vårdval inom vissa områden.

00:07:06
Dr Mikael: Ja, precis så är det ju. Men där finns det ingen jämn strategi riktigt över landet, utan där vi gör regionerna på olika sätt. Och ibland s lumpar det sig att det finns ju läkare som är med multispecialister. Man är specialist i flera saker. Man träffar just på en vårdcentral någon som är specialist inom dermatologi är något sådant också. Det kan ju ske. Men för att man ska få rätt nivå på vården så försöker man ju då, på olika sätt dock, att lägga nivån så att det passar. Jag kan ta ett exempel ifrån i morse på Nyhetsmorgon så pratar vi om axlar och så kommer en invändning. Nu så pratar vi om Frozen Shoulder som ett smärttillstånd i axeln som har ett naturalförlopp. Det kommer och det går över några år ganska besvärligt. Vi kommer nog prata om det senare i ett annat inslag. Men det hjälper liksom inte att komma till en specialist. Det tar massa resurser och det leder inte till någonting för patienten. Utan det handlar om att identifiera tillståndet och göra det man kan, och det är inte att komma till en specialist. Det blir alldeles utmärkt, men med en husläkare eller en distriktsläkare. Och där är en stor missuppfattning. Man har inte ens förstått vad de olika läkarna gör. Låt mig förklara bara hur utbildningen ser ut väldigt, väldigt kort. Först och främst så har vi 44 basspecialiteter. Det är och där är du som är överläkare inte en bara specialitet, utan det är olika med internmedicin och kirurgi och olika sådana här områden. Och så har man en utbildningsplats där man är AT-läkare, står för allmän tjänstgöring, och sen när man sedan utbildar sig vidare på till specialist så kallas det för ST-läkare. Det kan man vara i allting, men man väljer en speciell inriktning. Jag valde anestesi och intensivvård och sedan är det klart. Då får man en tjänst som specialistläkare och sedan är det när man håller på ett tag så kan man få en överläkare tjänst. Så att det är inte så att det blir en lägre utbildningsnivå på distriktsläkare, vilket är en total missuppfattning och störd av många kollegor vet jag. Man tror att jag fick bara träffa en viss distriktsläkare. Det är alldeles utmärkt att träffa en sådan, men då vill man ju träffa en som är utbildad till det och som förstår vad man kan. Och en av de finaste egenskaper som finns hos människor som jag tycker är att förstå vad man inte kan. Och sen så kommer man alltså till rätt person, till rätt specialist, till rätt nivå. Det måste ju inte ens vara en läkare. Kan mycket väl vara en fysioterapeut för att knyta an till frozen shoulder.

00:09:50
Staffan: Nu har vi förstått vad remiss är, men jag har stött på många av våra kunder i jobbar i regioner där man kan ha en egen remiss. Vad är poängen med det?

00:09:59
Dr Mikael: Det är att man ska kunna hoppa över ett steg och försöka få träffa någon som man tror är mer kompetent och kan göra mer. Det är inte givet att man man får det man vill. Då tycker man att man har inte tid. Man sparar man och går före i kön. Det är det som är meningen med i mångt och mycket, men det handlar ju också naturligtvis att komma till rätt person om man har en egen remiss. Då måste man ju ställa en egen diagnos, och kan man ställa en egen diagnos undrar man ju vad man ska med specialisten till, utan det är ju någon annan som en läkare som skriver remisser, att du behöver den här. Det gagnar oss. Jag är för att använda rätt instanser på rätt nivåer år för att inte överbehandla eller överanvända. Då tar det slut för andra inom gruppen, inom inom samhället. Men ibland så. Det finns ju förmildrande situationer förstås, det kan man ju tänka sig, och då får man ta ställning till om om det är något att man måste gå före av att man haft cancer. Någonting måste ske väldigt fort och sånt där. Men då tror jag nästan att det är bättre att det sker inom ramen tillsammans med en läkare.

00:11:14
Staffan: En annan av våra användare här har skickat in en fråga Den här är en person som har antikroppar och frågar: Behöver jag vaccinera mig?

00:11:23
Dr Mikael: Ja! Bergis bra svar va? Ja, det behöver du. Vi vet inte hur länge det är antikroppar sitter i. Det är lite lustigt. Jag passade på och fick Corona på Let’s Dance förra året. Och jag visste inte vad det var. Det här var i slutet på februari och jag har befunnit mig i riskzonen hela tiden. Jobbar bara med intensivvårdscovidpatienter. Nu är jag vaccinerad, men jag har antikroppar, eller hade det, det är man ganska ensam av det enkla skälet. Vi vet inte hur länge de räcker. Vi tror att den här immunitet från vaccinet är längre än grundsjukdomen, vilket brukar vara det tvärtom. Men man tror detta. Det kan komma att ändras. Livet på en medicinsk sanning är fem år, så att det man sa 2015, hälften stämmer inte.

00:12:26
Staffan: Men jag hade covid förra pojken och har testat. Jag har antikroppar och testade mig någon gång i slutet på sommaren. Jag har fortfarande antikroppar. Tycker du att jag ska gå och testa mig för antikroppar hela tiden nu tills jag blir vaccinerad? Eller?

00:12:41
Dr Mikael: Nej, det tycker jag inte. Jag tycker inte att du ska dra ned på den kunskap, nyvunna kunskaper om hygien och smittskydd som du har, precis som alla andra i samhället, har tagit till sig. Jag tycker inte jag skulle inte säga men du kan ju du gå ut och parta liksom, för du kommer inte bli sjuk. Det kommer nog inte att bli. Men att ha det som förhållningsregel är det tycker jag är osolidariskt.

00:13:11
Staffan: Vi har fått en fråga om vaccinering här, för nu börjar våren komma och då kommer ju fästingar fram och sånt. Och det är en person som har bokat tid för tbc vaccinering och nu har den blivit kallad för får sin första coronaspruta bara två dagar efter er. Är det okej att ta flera vaccin under så kort tidsperiod?

00:13:30
Dr Mikael: Ja, det är okej. Det är ingen bra lösning. Man kanske får sämre resultat. Jag skulle inte göra så. Är det då farligt? Nä det är det inte. Faran är att man kan få en sämre funktion. Svaret här varierar beroende på vilken vaccin det är, om det avdödat virus eller om det är levnadsförsvagat virus. Det blir för komplicerat att svara på. Men man kan säga så här gör inte så, utan låt det gå två tre veckor emellan så att man är säker på att man får en full immunologisk effekt av båda. Men det kommer inte bli farligt och man blir sjuk och får hjärninflammation, så blir det inte.

00:14:10
Staffan: Jag blir lite förvirrad över en sak, för det skrivs i dagspress och på nyheterna om det här med flockimmunitet. Ibland kommer vi att uppnå det, ibland inte , men det känns som det svänger ganska mycket fram och tillbaka. Kan inte du började begreppen?

00:14:23
Dr Mikael: Lite flockimmunitet är ju när man är skyddad fast av flocken. Det är så många i gruppen och då finns det ingen plats för viruset att vara. 100 personer och sen har 99 av dem är vaccinerade eller är immuna mot en sjukdom, och då finns det ingen där som kan ge den till mig. Fast jag är ovaccinerat själv. Flocken skyddar mig. Så det finns en solidarisk tanke och effekt här som vi verkligen försöker uppnå med vaccinationer. Men nu är det olika. Mässling som är oerhört smittsamt. Där krävs det att 95 personer i den här gruppen på hundra för att det där viruset inte ska leva kvar. Det dör ut. Men finns det femtio så klarar det sig. Men vad gäller covid är det någonstans 60-70 tror man nu som krävs för att man ska ha flockimmunitet. Så om 60 personer av hundra är immuna så dör det här bort. Ta till exempel ett häpnadsväckande exempel. Över 99 procent av inutiter avled i mässling. Nitton av 20 dog. Och likaså var det när vi när vi nådde Västindien på 1492, 1500-talet, för det fanns inget där. De fanns inte där. Och det är beroende på då naturligtvis hur smittsam någon sjukdom är. Men flockimmunitet är alltså att gruppen skyddar även den som inte är skyddad. Så där finns en solidarisk aspekt av vaccination. Och det vill jag säga om vaccinationen som uppfinning. Så är det ju det största som överhuvudtaget har hänt. De dog ju hur mycket folk som helst i polio i alla mängder av olika virussjukdomar, och man har man ju räddat livet på hundra miljontals människor, kanske miljarder människor, har räddats genom vaccination. Så jag blir nästan lite upprörd när jag hör om de som inte vill ta det, därför att det finns kanske nu en biverkning, en på en miljon. Det är ju inte ens bevisat ännu att Astra Zenecas vaccin ger blodproppar, men det kan vara så. Men om det är en på miljonen, om man vaccinerar en miljon som inte får covid. Hur många har dött i Sverige nu? Tiotusen? Och då har vi inte en miljon drabbade. Så det är en faktor tiotusen som skiljer. Så skyddet är makalöst. Och det är klart vi ska vaccinera oss. Sen så ska vi göra det, vi ska stanna till. Vi ska pausa. För det är smart att göra. Men att vi ska vaccinera oss på något sätt är det säkraste, det ska vi.

00:17:24
Staffan: Men det är bra. Ett tydligt budskap. Och det var som du nämnde precis innan vi gick in här. Bara under den tiden vi suttit och pratat så har ju 4-5 personer fått en stroke.

00:17:32
Dr Mikael: Ja så är det. Saker händer ändå.

00:18:13
Staffan: Nu kommer jag att blanda lite frågor höger och vänster. Vi lever ju mitt i en pandemi, det kan inte ha undgått någon. Hur har din vardag förändrats?

00:18:23
Dr Mikael: Min är jag har jobbat mycket, mycket mer och jag styrde inte mitt privatliv märkte jag ju då. Så jag hoppade ju av Let’s dance till förmån för vi hade ont om folk helt enkelt. Jag hade ju ändå jobbat i 35 år och tänkte att nu ska jag förfoga över min egen tid, men det gjorde jag inte. Det tycker jag är ganska dåligt, att det här sista året att jag har liksom jobbat tusen timmar övertid och det har påverkat mig i stort sett på alla sätt.

00:19:00
Staffan: Vi ser ju i våran vardag på jobbet nu, i och med att vi jobbar distans så har vi alla de här teamsmötena, både med kunder och med medarbetare. Har du sett någonting om hur den här nya mötesinspirationen har påverkat människor?

00:19:16
Dr Mikael: Ja, till viss del har jag. Det är ju jättebra, och det blir ju begränsade resor och det är ju klimatsmart och på alla sätt och vis. Och det kräver mer. Men jag vet ju att till exempel plastikkirurgen har ju ett uppsving, därför att folk har plötsligt insett att man tittar på dem och ganska nära. Så förut kunde man gömma sig bakom en gardin eller sitta längst bak i salen eller hålla en låg profil. Nu kommer kameran 15 centimeter ifrån dem, så de har fått för vissa människor och tycker att det är jättejobbigt då och måste makea sig på olika sätt, både med make up eller med plastikkirurgiska metoder. Så att det är lite konstigt hur det kan bli ibland.

00:19:58
Staffan: Vi ser ju en väldigt tydlig trend bland våra användare att man applicerar ungefär samma beteende som när de konsumerar allt annat, även på vård. Alltså samma beteende som du köper en tröja eller din nästa resa eller vad det än må vara, vilket innebär att vi får fler och fler förfrågningar om helt privat vård. Att du vill kanske betala en peng för att få en tid samma vecka hos den här specialisten och så vidare. Lite såsom som försäkringen funkar. Hur tror du det här kommer utvecklas? För vi vet ju att det är många gånger långa köer och man måste prioritera. Men jag har till och med hört jag vet inte om det här stämmer, men jag till och med hört att i vissa fall så kan du träffa en läkare kan ha flera olika hattar. Den kan ha en försäkringsbolag haft på sig. Den kan ha en landstingregionhatt på sig. Eller den kan ha sin egna doktor Mikael Ab hatt på sig. Hur funkar det?

00:20:53
Dr Mikael: Jag tror att det kommer alltid finnas människor som vill köpa sig före kön, och då, då tycker jag väl att det här är en svår vårdpolitisk fråga. Men jag tycker väl att om det är så att man köper sig någonting som inte gör att effekten att jag stöter bort någon annan utan att det här är den jag betalar för det här, jag vill inte att någon annan trycks undan. Jag vill inte att du kan köpa sig före i en befintlig kö. Nu är det ju så att Sverige använder ganska lite av BNP till sjukvård.

00:21:27
Staffan: 11 procent

00:21:29
Dr Mikael: och vi har varit nere på 8 och från Asien och i USA har någonstans 17-18. Nu är ju inte den vården bättre, för de har ju en hel subvärld av försäkringsmedicin som är så vansinnig vad jag tycker om amerikansk sjukvård, med försäkring och skadestånd som vi inte har alls i Sverige eller i Europa på det sättet. Men vad jag tycker generellt om vård, så tycker jag att vi ska ha så bra vård att den räcker till alla. Och vill man köpa sig någonting eller göra något plastigt kirurgiskt ingrepp som man betalar för så får man väl göra det. Men det ska inte vara på någon annans bekostnad, menar jag.

00:22:10
Staffan: Vad tycker du är bäst med svensk vård?

00:22:13
Dr Mikael: Det bästa med den svenska vården är att i stort sett så är det, jag tänkte säga, ingen som går före i kön. Nu har vi sett en del politiker som har gått före i kön vad gäller vaccinationer och såna här saker. Men på det hela taget. Jag tycker nästan det bästa med det svenska samhället är att detcinte så korrumperat. Korruption finns. Visst gör det det, men vi strävar efter att det ska vara så lika som möjligt för alla. Jag har behandlat mördare på ett bra sätt. Jag har behandlat folk som slängt saker på mig i berusat tillstånd. Vi ger dem vård i alla fall, och det finns ett mänskligt korrekt i detta. Man ska inte vara dum. Vi ska försöka hjälpa. Jag tycker att man ska försöka göra lite extra för de som har det svårt, kan jag tycka.

00:23:15
Staffan: Vården.se är Sveriges största samlingsplats för legitimerad vård och hälsa. Vi vill att det ska vara snabbt och enkelt för dig att hitta din rätta vård. Så att oavsett om du behöver en tandläkare, naprapat eller en vårdcentral eller någon sådan enkel sak som att förnya ditt recept, gå in på vården.se. Sök, jämför och boka det som du tycker passar dig bäst.

00:23:38
Staffan: För några veckor sedan gjorde vi ett inlägg på vår blogg där vi lät människor skicka in sina frågor om sjukvårdssystemet och hälsa. Har du några frågor att ställa till doktor Mikael? Gå in på vården.se.

00:23:53
Staffan: Jag vill tacka dig doktor Mikael för att du har tagit dig tid. Och till alla som har lyssnat på det här, så kommer doktor Mikel bli ett återkommande inslag hos oss på vården.se där han ska hjälpa oss och er alla att göra det lite enklare att hitta rätt vård. Tack! Det här var verkligen en givande pratstund och jag hoppas att det var det för dig också, och att du nu har fått lite bättre förståelse för hur sjukvårdssystemet fungerar och vilken vår du har rätt till, och framför allt inom vilken tid du har rätt att få vård. Det här är första avsnittet och jag hoppas att vi ses snart och fortsätter jakten på världens bästa vård.

Publicerad: 21 februari 2022 kl 09:21
Uppdaterad: 20 april 2022 kl 13:01