Så solar du säkert enligt Dr. Mikael

Så solar du säkert enligt Dr. Mikael

2022-06-29 | Allmän hälsa, Hud

Nu när sommaren är runt hörnet är det viktigt att vi förbereder oss för ett säkert solande. Vi intervjuade vår alldeles egna soldoktor, Dr. Mikael för att få svar på de vanligaste frågorna om hur du solar på ett säkert sätt.

Varför är det farligt att sola för mycket?

Dr. Mikael svarar: Vi vet att solande spelar stor roll för uppkomsten av olika former av hudcancer. Det är dock viktigt att komma ihåg att det inte bara är solen som avgör om man drabbas av hudcancer, utan även hudtyp och ärftliga faktorer spelar in.

Ska man undvika att sola helt och hållet, eller kan man sola på ett säkert sätt?

Dr. Mikael svarar: Målet är att undvika för mycket sol. Solen är som starkast mellan kl 11 och 15 på dagen, men under vinterhalvåret står solen så pass lågt att den knappast är skadlig någon gång under dagen. Man ska dock inte glömma att det är bra för D-vitaminbildningen att vistas ute i solen cirka 15-30 minuter per dag.

Vad ska man tänka på när man väljer solskydd?

Dr. Mikael svarar: Den bästa solskyddsfaktorn, särskilt för barn, är kläder. Annars fungerar solskyddsfaktor 10-30 för de flesta. Är du rödhårig och har fräknar eller känslig hy, så bör du istället använda solskyddsfaktor 30-50. Generellt så är det ingen större skillnad på olika märken, så välj det märke som du tycker passar dig bäst.

Hur ofta måste jag smörja in mig med solskydd?

Dr. Mikael svarar: Man kan behöva smörja in sig flera gånger om dagen, särskilt om man utför olika fysiska aktiviteter som gör att man svettas. På de flesta solskydd står det att de är vatten- och svettresistenta, men det är inte alldeles sant. Solskyddet avtar efter ett par timmar, så då är det en bra idé att smörja in sig igen.

Hur farligt är det att bränna sig i solen? Vad ska man göra om man bränner sig?

Dr. Mikael svarar: Om du inte bränner dig ofta så är det oftast inte farligt att bränna sig i solen. Om du bränner dig är det viktigt att du täcker huden med kläder så att solskadan inte blir värre. Dessutom kan du använda fuktbevarande krämer och hydrokortisonsalva om solskadan orsakar klåda. Det är viktigt att komma ihåg att det man gör sällan, är sällan ett problem – bränner du dig någon gång är det inte farligt. Vi ska inte vara rädda för att vistas utomhus, det gäller bara att tänka till lite grann så är det ingen fara.

Publicerad: 26 maj 2021 kl 15:22
Uppdaterad: 29 juni 2022 kl 16:40