Psykoterapeut i Södermalm

På vården.se kan du jämföra 20 Psykoterapeuter i Södermalm. Boka tid på den mottagning som passar dina behov bäst Läs mer.
46 mottagningar i närheten av Södermalm

1000 kr
Bergmark Consulting AB
Digital vårdgivare

1600 kr

Vad har psykoterapeuter i Södermalm för snittbetyg?

I Södermalm ligger snittbetyget för psykoterapeuter på 4.86, vilket är bättre än i resten av landet. Vad tycker du om din psykoterapeut? Lämna gärna ett omdöme! Det tar bara några få sekunder. Genom att lämna ett omdöme hjälper du andra patienter att hitta rätt vård och bidrar till större transparens och öppenhet kring olika vårdgivare och psykoterapeuter i Södermalm.

Vilken psykoterapeut är bäst i Södermalm?

Att välja vilken psykoterapeut i Södermalm du ska gå till är inte alltid ett självklart beslut. Det är viktigt att du känner dig trygg med den vårdgivare du väljer. Därför hjälper vi dig jämföra psykoterapeuter baserat på vad deras patienter faktiskt tycker.

Snittbetyg enligt patientomdömen på Vården.se

De psykoterapeuter med bästa snittbetyg i Södermalm på Vården.se är:

Så tycker patienter om psykoterapeuter i Södermalm

• Tiina är en terapeut som skapar ett tryggt utrymme och ser till att lära känna en på djupet för att kunna erbjuda den rätta hjälpen och bemötandet man behöver. Samtal med Tiina är både fria och strukturerade med hemmauppgifter. Hon ser till att man alltid skriver ner sina framsteg men också tankar och insikter för att alltid kunna gå tillbaka och påminna sig själv om vad som är funktionellt för just en själv. Jag kan starkt rekommendera Tiina för dig som vill göra en förändring och ta kommandon över sitt välmående och liv.

– Alicja J. Åsö Psykoterapi

• När jag träffade Tiina första gången visste jag knappt varför jag hade sökt hjälp till att börja med, jag var vilse och behövde en fungerande vardag. Jag var besviken på mig själv, men Tiina anmärkte direkt att jag var älskvärd i befintligt skick, precis som jag var där och då. Det är den känslan jag burit med mig under mina 1,5 år hos Tiina. Vi har jobbat tillsammans, skrattat mycket (även många tårar från mitt håll) och hela tiden har jag känt mig trygg att hon verkligen tror att det kommer att gå bra för mig. Tiina är bestämd, tydlig, orädd och främst av allt otroligt varm. Tack för allt!

– Anna G. Åsö Psykoterapi

• Jag började gå hos Tiina för lite mer än ett halvår sedan. Jag har lärt mig mer om mig själv och hur jag fungerar, vilket har gjort att jag kan hantera min vardag på ett mycket bättre sätt. Det jag har uppskattat med Tiina är att hon har en tydlig plan och pedagogiskt går igenom behandlingens olika steg, men samtidigt hanterar de problem och situationer som jag har behövt hantera här och nu. Tiina är en varm person och närvarande och har förmågan att se just dig och vad du behöver.

– Kristina A. Åsö Psykoterapi

• Gått i 1 år i kbt hos Tiina och hade mitt sista besök i förrgår. Verkligen jätte nöjd!

– Anna R. Åsö Psykoterapi

• Fått mycket bra hjälp av Johanna! Tryggt och utmanande samtidigt. Rekommenderas varmt.

– Linda S. Skeppsbron Tio Terapi

Vilka psykoterapeuter i Södermalm har öppet på kvällar och helger?

Om du behöver hjälp på kvällen eller helgen kan du vända dig till någon av dessa psykoterapeuter:

Vad gör en psykoterapeut?

En psykoterapuet arbetar med att behandla olika psykiska problem, oftast i form av samtal. Samtalsterapin kan se olika ut beroende på ditt behov. Många psykoteraputer erbjuder individuella terapisamtal, men samtalen kan också ske i grupp eller som parterapi eller familjeterapi. Det finns olika former av psykoterapi. Kognitiv beteendeterapi, det som många gånger kallas KBT är en av de vanligaste terapiformerna som har visat sig effektivt för att behandla flera psykiska tillstånd. En annan form av psykoterapi är psykodynamisk psykoterapi (även kallat PDT). Du kan läsa mer om detta i vår guide om psykoterapi

Vad kan en psykoterapeut hjälpa till med?

Det kan finnas alla möjliga anledningar till att söka psykoterapeut. En vanlig orsak till att kontakta en psykoterapeut är att man hamnat i en kris eller en svår livssituation. Med hjälp av en psykoterapeut kan du få verktyg att hantera dina tankar, känslor och beteenden.

Några andra vanliga anledningar till att söka hjälp hos en psykoterapeut är:

Så här kan behandling hos en psykoterapeut gå till

Psykoterapeuten anpassar behandlingen efter vilka psykiska besvär du lider av. Fokuset ligger på att du ska må bättre. Behandlingen inleds oftast med några första bedömningssamtal. Psykoterapeuten hjälper dig att formulera mål med behandlingen och tillsammans väljer ni lämplig behandlingsmetod.

Psykoterapibehandlingen kan pågå under en kortare eller längre tid. För en del personer räcker det att träffa en psykoterapuet vid ett fåtal tillfällen innan man mår bättre. I vissa fall kan en behandling bli längre, från några månader till ett eller flera år.

Ofta träffar man sin psykoterapeut en gång i veckan, antingen enskilt eller i grupp beroende på terapiform. Behandlingen brukar sedan avslutas när du har uppnått dina mål för behandlingen och har fått verktyg för att hantera dina besvär framöver.

Vad har en psykoterapeut för utbildning?

Psykoterapeut är en skyddad yrkestitel och får endast användas av legitimerade psykoterapeuter. För att få kalla sig för psykoterapeut krävs det att man genomgått en godkänd utbildning i psykoterapi, som leder till en psykoterapeutexamen och legitimation. Psykoterapeutprogrammet genomförs på halvfart under tre års tid. Efter avklarad utbildning utfärdas legitimation av Socialstyrelsen.

Utbildningen till psykoterapeut är en påbyggnadsutbildning, vilket innebär att många legitimerade psykoterapeuter har en grundexamen från andra utbildningar såsom läkare, socionom eller psykolog. Det är vanligt att psykoterapeuter är psykologer i grunden.

Vad är skillnaden mellan psykolog och psykoterapeut?

Både psykologer och psykoterapeuter arbetar med att behandla psykiska problem och tillstånd. Psykologer studerar i fem år, medan psykoterapeutprogrammet genomförs på halvfart under tre års tid. Båda yrkestitlarna är skyddade och kräver legitimation från Socialstyrelsen. En stor skillnad mellan de två yrkesrollerna är att en psykoterapeut kan ha olika utbildningsbakgrunder, till exempel socionom, psykolog, läkare eller psykiatriker. Det innebär att en legitimerad psykoterapeut också kan vara en legitimerad psykolog.

Vad kostar det att gå till en psykoterapeut?

Om du väljer att söka vård för psykisk ohälsa genom vårdcentralen betalar den region där du är folkbokförd för stora delar av behandlingen. Det betyder att du aldrig behöver betala mer än den vanliga patientavgiften. I de flesta regioner brukar patientavgiften vara ungefär 200 kr per besök.

Väljer du istället att söka psykoterapi hos psykoterapeut på en privat mottagning kan priset på psykoterapi bli relativt högt. Kostnaden varierar från mottagning till mottagning men ett besök på en timme kan kosta mellan 800 och 1 500 kronor på en privat mottagning. Gruppterapi och psykoterapi på nätet brukar vara något billigare. Här på Vården.se kan du läsa mer om vad det kostar att gå till en psykoterapeut

När ska man gå till en psykoterapeut?

Genom att gå i psykoterapi kan du lära dig att förstå dig själv bättre. Du kan även få verktyg för att bättre förstå och hantera din psykiska hälsa. Om du lider av psykisk ohälsa, exempelvis depression, ångest, oro, utmattningssyndrom eller andra besvär rekommenderas du att träffa en psykoterapeut för professionell hjälp.

Så bokar du tid hos en psykoterapeut

Om du vill träffa en psykoterapeut genom sjukvården i din region kan du ta kontakt med din vårdcentral. Du kan också vända dig till en privat mottagning. Då kan du oftast boka en tid
på nätet, antingen hos oss på Vården.se eller på mottagningens egen hemsida.