Känner du dig stressad? Få snabb hjälp online hos Din Psykolog!

Känner du dig stressad? Få snabb hjälp online hos Din Psykolog!

Att uppleva stressiga perioder är en normal del av livet, men ibland påverkar stressen din vardag och det blir för mycket att hantera på egen hand. Då finns det hjälp att få! Hos Din Psykolog kan erfarna psykologer hjälpa dig med behandling online.

24 april 2024 kl 09:36

Stress är en naturlig reaktion

Att vi ibland blir stressade är en naturlig del av kroppens försvarssystem. Vid stress utsöndras hormoner som gör oss redo för strid eller flykt, till exempel genom att blodtrycket och blodsockernivån höjs och pulsen ökar. Det gör också att vissa sinnen förstärks, medan andra fungerar sämre.

Syftet med stress är att hjälpa oss att ta oss ur livshotande situationer, men i dagens samhälle är det sällan sådant som utgör fara för liv och hälsa som orsakar stressen. Snarare handlar det ofta om att vi känner att vi inte hinner med det vi vill, eller att vi inte har resurser för att prestera som vi önskar. Trots det är det samma försvarssystem som reagerar.

Symtom på stress kan vara både mentala och fysiska

När du blir stressad påverkas kroppen på många olika sätt, vilket kan ge både mentala och fysiska symtom. Några vanliga tecken på stress är till exempel

• koncentrationssvårigheter
  • sömnproblem
  • trötthet
  • smärta i exempelvis rygg, nacke eller leder
  • andningsbesvär
  • yrsel
  • hjärtklappning
  • ont i magen
  • spänningshuvudvärk.

När ska man söka hjälp för stress?

Stress i sig är inte farligt, så länge vi också har utrymme för återhämtning. Det är när vi är stressade under lång tid, utan utrymme för återhämtning, som stress kan få allvarligare konsekvenser. Därför är det viktigt att ta tag i stressen så tidigt som möjligt, för att undvika stressjukdomar. Om du känner att du mår dåligt av stress och inte vet hur du ska hantera den på egen hand bör du söka vård.

Behandling av stress

För att komma till rätta med stress gäller det att förstå orsakerna som ligger bakom, så att du kan korrigera dem och på så sätt minska stressen. Vid behandling av stress används ofta KBT, en metod som fokuserar på att ge dig bättre förståelse för dina tankar, känslor och beteenden, så att du medvetet kan förändra dem och på så sätt må bättre. Det är en strukturerad terapiform, där du ofta får göra egna övningar mellan dina samtal med psykologen.

Få snabb hjälp med stress hos Din Psykolog

Om du känner att du behöver stöd med att hantera stress kan du vända dig till Din Psykolog, för hjälp inom 24 timmar via videosamtal. Hos dem får du prata med legitimerade psykologer, som har lång erfarenhet av att hjälpa människor med stress. Din Psykolog ingår i primärvården och ett samtal kostar 100 kr. Om du är under 20 år är det kostnadsfritt, och frikort gäller självklart.

Tveka inte att kontakta Din Psykolog redan idag – det finns hjälp att få!