Vikten av att vila

Så här under sommaren får många av oss en välbehövlig paus från stress och jobb. Det kan vara mycket man vill hinna med under semestern, men det är också viktigt att ta sig tid att vila. Att återhämta sig från en stressig vardag är viktigt för både kroppen och din mentala hälsa.

Återhämta dig från stressen

Stress är något som i små doser är bra för oss och kan ge extra kraft och energi när vi behöver det. Men om vi är stressade för mycket och under längre tid får det en negativ påverkan på kroppen. Det kan till exempel leda till problem som höjt blodtryck och muskelvärk.

Vi behöver alltså hitta en bra balans mellan stress och vila. För många är jobbet en stor källa till stress och då kan sommarsemestern bli ett perfekt tillfälle att återhämta sig och få ny energi inför hösten.

Två personer solar på en strand

Så kopplar du av på bästa sätt

Är du van att leva i ett högt och stressigt tempo kan det vara svårt att koppla av helt, även när du är ledig. Här ger vi dig lite tips på sånt som kan hjälpa dig att vila ut ordentligt.

Stäng av jobbet. Idag är det lätt att fortsätta vara uppkopplad via telefon, bärbar dator och wi-fi. Det kan göra det svårare att slappna av och vila upp sig. Försök att stänga av jobbtelefonen och undvik att gå in och läsa jobbmejlen varje dag, för att slippa onödig stress.

Sov ordentligt. Många av oss sover för lite när det är mycket att hinna med. Därför är sommaren ett perfekt tillfälle att sova ut ordentligt. Sömn är faktiskt viktigare än du kanske tror. När vi sover bearbetar vi intryck och att sova ordentligt minskar risken för många sjukdomar. Så ta sovmorgon i sommar!

Gör andra saker än du brukar. Även om du vill koppla av betyder det inte att du ska ha tråkigt. Nu kan du passa på att göra sådant som du kanske inte annars hinner med. Har du drömt om att resa någonstans eller hitta en ny fritidsaktivitet? Nu kan du passa på!

Rör på dig. Många kan tycka att det är svårt att hitta tid för träning mellan alla åtaganden med jobb och familj. Semestern kan vara det perfekta tillfället att röra på sig lite mer än vanligt. Välj något som du tycker är roligt! Du kanske gillar att springa, eller föredrar du en lugn promenad eller att avslappnande yoga-pass?

Text: Karin Sjödahl

Källor:
www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Stress
www.1177.se/Stockholm/Tema/Halsa/Somn/Somn

10:47 - 09 jul, 2018

0 Kommentarer

Det vore ju himla kul om du blev den första att lämna en kommentar.

Skriv kommentar

Kul! Du vill skriva en kommentar. Det är toppen! Du kanske undrar varför kommentaren inte visas direkt?
Det är för att vi vill undvika spam och måste därför godkänna kommentaren först. Tack för din kommentar!