Blogg

Nytt på bloggen

Till dig som har förlorat en anhörig i covid-19

| Covid-19

Det har varit ett tungt år med den pågående pandemin och bara i Sverige har tusentals dödsfall rapporterats. Det innebär att många människor har förlorat en anhörig eller närstående. När ett dödsfall kommer plötsligt och chockartat kan det kännas extra svårt att hantera. Om du har förlorat en anhörig i covid-19, kan förhoppningsvis detta blogginlägg ge dig råd i hur du hanterar sorgen.

Allt du behöver veta inför vaccinationen mot säsongsinfluensan 2021

| Allmän hälsa, Vaccination

Med hösten kommer inte bara höstmys och vackra färger utan även den årliga säsongsinfluensan. Vi har därför sammanställt en lista med information om säsongsinfluensan och vad du ska tänka på innan du vaccinerar dig.

Guide för den som är i riskgrupp för covid-19

| Covid-19

Hur håller man humöret och glädjen uppe när man befinner sig mitt i en pandemi? För dig som är i riskgrupp så kan det kännas särskilt tungt och svårt att hantera den nya vardagen, som kantas av riktlinjer om att hålla avstånd från sina nära och kära. I det här blogginlägget har vi samlat information och råd till dig som befinner dig i riskgrupp.

Tips och råd till dig som fått covid-19

| Covid-19

Har du precis blivit smittad av coronaviruset? Känner du dig trött efter covid? Eller har du börjat återhämta dig? Oavsett vilket så ger vi dig våra bästa tips och råd på hur du lindrar symtomen, när du behöver söka vård och hur återhämtningen efter covid-19 kan se ut.

Finns det ett vaccin mot covid-19?

| Covid-19, Vaccination

Sverige är nu i full gång med att vaccinera befolkningen mot covid-19. Forskare har arbetat i rekordfart för att få fram vaccinet, vilket är en avancerad process med mycket höga säkerhetskrav. Här berättar vi mer om vilka vaccin mot covid-19 som finns tillgängliga idag och hur det går till att ta fram vaccin.

Vem får ge injektionsbehandlingar?

| Hud, Skönhet

Estetiska injektionsbehandlingar med botox och fillers är något som har blivit mycket populärt de senaste åren. Men hur vet man vem man ska gå till för att få behandling? Och vad finns det för krav, om man själv vill utbilda sig för att jobba med injektioner? Vi har pratat med Liljeholmskajen Medical by LMD Nordic, som både genomför injektionsbehandlingar och håller i utbildningar. De berättar mer om vad man ska tänka på när man väljer behandlare och vad som ingår i deras utbildningar.

Vad är skillnaden mellan en synundersökning och ögonundersökning?

| Ögon

Många oroar sig för att utveckla ögonsjukdomar eller synfel. Med hjälp av regelbundna synundersökningar och ögonundersökningar kan du tidigt förhindra utvecklingen av vanliga ögonsjukdomar. Men vad skiljer egentligen en synundersökning från en ögonundersökning? Det reder vi ut i det här blogginlägget!

Covid-19 och jobbet – det här gäller inför hösten

| Covid-19

Nu är de flesta tillbaka på jobbet efter sommarsemestern. Men med en fortsatt utbredd smittspridning av covid-19 ser det lite annorlunda ut på de flesta arbetsplatser. Kanske är du tillbaka på kontoret efter att länge ha jobbat hemifrån, eller kanske har du en höst av fortsatt distansarbete framför dig. Oavsett vilket går vi igenom vad som gäller på jobbet och vad du kan tänka på under hösten!

Så hanterar du höstens studier under coronapandemin

| Covid-19

Så här efter sommaren är det många som går tillbaka till studier eller börjar en ny utbildning. Men i år ser förutsättningarna lite annorlunda ut, med en pågående smittspridning av covid-19 på många håll. För vissa kommer det att bli mycket distansstudier, medan andra kommer att kunna studera på plats. Vi ger tips inför hösten och går igenom de rekommendationer som gäller!

VD:n om vår nya resa framåt

| Nytt på Vården.se

I juli blev det klart att Bonit Capital, Luminar Ventures samt affärsänglarna Richard Båge och Per Eriksson investerar i Vården.se. Nu står sajten inför en spännande resa! Vi passade på att ställa tre snabba frågor till VD:n Staffan Gustavsson.