Blogg

Nytt på bloggen

VD:n om vår nya resa framåt

| Nytt på Vården.se

I juli blev det klart att Bonit Capital, Luminar Ventures samt affärsänglarna Richard Båge och Per Eriksson investerar i Vården.se. Nu står sajten inför en spännande resa! Vi passade på att ställa tre snabba frågor till VD:n Staffan Gustavsson.

Allt du behöver veta om munskydd

| Covid-19

Under coronapandemin har det uppstått mycket diskussion kring huruvida munskydd är bra eller inte för att minska smittspridningen av covid-19. Sedan i början på juni 2020 råder Världshälsoorganisationen (WHO) allmänheten att använda munskydd på platser där det inte går att hålla avstånd till varandra, till exempel i kollektivtrafiken eller i affärer. Men vad ska man tänka på när man använder munskydd? Vi besvarar de vanligaste frågorna om munskydd här.

Vården.se tar in kapital för stor tillväxtsatsning

| Nytt på Vården.se

Sveriges största fristående marknadsplats för legitimerad vård gör sin första kapitalresning. Detta för att öka takten i satsningen på att bli den ledande aktören inom sök och bokning av vård och göra samma resa som t.ex. Doctolib i Frankrike och Zocdoc i USA. Med hjälp av de nya investerarna ska bolaget öka tillväxttakten främst genom att utveckla tekniska integrationer med boknings- och journalsystem och växa med fler medarbetare.

Tips på hur du hanterar sommarens plågor

| Allmän hälsa

Sommaren bringar med sig värme, sol, bad och härliga utekvällar! Men det finns även en del irritationsmoment som gör sig påminda när det blir varmare och vi är ute i naturen. Bland annat kan vi bli myggbitna eller behöva plocka bort en fästing eller två. Vi går igenom några av de vanligaste sommarplågorna och hur du hanterar dem, så att du känner dig redo för sommaren!

Så skyddar du dig bäst i solen

| Allmän hälsa

Nu kommer värmen återigen till Sverige! Under sommaren har du bäst chans att få i dig D-vitamin på naturlig väg genom att vara ute i solen. Men som de flesta vet är det inte bra om du är i solen för länge eller bränner dig. Vi har besvarat några av de vanligaste frågorna om hur du skyddar dig bäst i solen!

Svenskar söker efter vård som vanligt trots covid-19

| Nytt på Vården.se, Vårdbarometern

PRESSMEDDELANDE. I vårdbarometern för maj 2020 tog vi tempen på hur svenskar sökte efter vård på nätet.

Vad är ALS?

| Allmän hälsa

För några år sedan uppmärksammades sjukdomen ALS med den virala utmaningen “Ice Bucket Challenge” på sociala medier, och 2018 dog den kända vetenskapsmannen Stephen Hawking efter att ha levt med ALS i 55 år. Den 21 juni är det internationella ALS-dagen och därför tänkte vi passa på att besvara några vanliga frågor om ALS.

Nystartat initiativ – Vården.se lanserar #backahälsan

| Nytt på Vården.se

Antalet besök hos vård- och hälsoaktörer har minskat drastiskt under coronapandemin, samtidigt som intresset för vård och hälsa aldrig har varit större. Detta visar data från Vården.se, Sveriges största privata samlingsplats för vård och hälsa. För att öka kunskapen om att det fortsatt är tryggt och möjligt att besöka de flesta vård- och hälsoaktörerna startar Vården.se uppropet #backahälsan.

Vi vill #backahälsan!

| Nytt på Vården.se

BREV FRÅN STAFFAN GUSTAVSSON, VD VÅRDEN.SE. Sedan coronapandemin fick fäste i Sverige har jag märkt att det har rått förvirring kring hur man kan söka vård. Vi på Vården.se har kunnat se att man letar mer efter information om vård på nätet än någonsin. Trots det är det många som drar sig för att fysiskt söka vård för sina problem, något som kan ha allvarliga konsekvenser för hälsan i framtiden. Det är viktigt att vi tar tag i detta nu – vi måste helt enkelt #backahälsan.

Svenskar undviker tandläkarbesök, trots fler hygienåtgärder

| Covid-19, Nytt på Vården.se, Tandvård

Sedan utbrottet av covid-19 har svenskarna sökt vård i mindre utsträckning än innan pandemin. Inom tandvården uppvisar tandläkare betydligt färre patienter än vanligt, trots att de fortsatt har öppet och har vidtagit fler hygienåtgärder. Detta visar en undersökning som gjorts av Vården.se bland ett 20-tal tandläkare i Stockholm, Västra Götaland och Skåne.