Ett starkt avslut på 2020, höga förväntningar på 2021

Ett starkt avslut på 2020, höga förväntningar på 2021

2022-01-18 | Nytt på Vården.se

Vi har gått in i det nya året med full fart, fantastiska samarbeten men också med en ödmjukhet om att vi lever i en föränderlig värld. Vad som blivit ännu tydligare för mig som VD, och som privatperson, är att Vården.se fyller en viktig roll i samhället och att om vi i år kommer lite närmare vår vision så har vi förenklat och förbättrat livet för fler människor.

Under förra året gjorde vi ett större strategi- och varumärkesarbete och stakade ut en resplan för hur vi når vår vision; ”Tillsammans förbättrar vi det svenska vårdsystemet”. Att nå visionen är inget som görs över en natt, och ingenting vi gör själva. Vi är därför tacksamma att få jobba tillsammans med Sveriges vårdgivare. Vår roll är att göra det enkelt för fler att bli aktiva patienter. Vi har förmånen att leva i ett land där vi människor själva har rätt att välja vårdgivare. Det är inte alla som känner till det. Vi genomför just nu en undersökning där vi kartlägger medvetenheten kring vårdval. Jag berättar mer om det vid senare tillfälle.

En viktig och naturlig roll i sjukvårdssystemet

Vi på Vården.se har utvecklat Sveriges största söktjänst för vård och hälsa. Hos oss finns idag  över 18 000 legitimerade vårdgivare och besökarna kan enkelt hitta, jämföra och boka sina vårdbesök. Vi har även en viktig roll för vårdgivarna. Det senaste årets händelser med Covid-19 gjorde att besöken minskade hos många vårdgivare, som till exempel tandläkare. Jag har själv pratat med flera tandvårdskliniker som berättar om tomma tidböcker men också en oro över hur det påverkar den allmänna munhälsan. Om vi då kan göra det enkelt för tandkliniken att exponera sina tomma besökstider för en besökare som kanske just idag funderade på att gå till tandläkaren, har vi gjort någonting bra för alla parter.

Blicken bakåt, fokus framåt

När man jobbar med health tech är det lätt att bara ha blicken långt framåt. Låt oss kort blicka bakåt och sammanfatta året för Vården.se.

• Användandet (antalet besökare på vården.se) ökade med 60%

• Antalet vårdgivare (med egna sidor på Vården.se) ökade med 40%

• Antalet anställda ökade med 300%

Nu räcker det med tillbakablicken! Inför 2021 har vi satt som mål att dubbla trafiken, tredubbla antalet kunder och framförallt få fler människor att bli aktiva patienter. Vi vill att man snabbt och enkelt ska kunna välja den vårdgivare som passar bäst utifrån sina egna preferenser. För en del är det viktigaste att boka tid snabbt. För andra är det viktigt att välja den mottagning som ser trevligast ut, eller den mottagning som ligger närmast.

Om vi ska förenkla livet, ska vi vara enkla att använda

Under året som kommer många spännande tjänster lanseras. En del för att göra det enklare för vårdgivarna att nå och hantera patienter, medan andra som gör det enklare för vårdsökare att bli aktiva patienter. Till exempel lanserar vi nu möjlighet att lista sig på en vårdcentral via Vården.se. En värdefull tjänst som många efterfrågat: som förenklar när människor flyttar eller för de som helt enkelt inte är helt och hållet nöjda. Vi strävar alltid efter att förenkla så att vårdsökarna ska kunna hitta rätt vård.

Må väl, på återseende!

Staffan Gustavsson, VD