Sök
Sök
Hitta rätt vård
Jämför
Jämför
Boka
Boka

Sök i sökformuläret eller navigera bland våra kategorier för att hitta ett urval av vårdgivare.

Spänningshuvudvärk – vår vanligaste huvudvärk

Spänningshuvudvärk är den vanligaste typen av huvudvärk och den kan vara mycket besvärande, även om värken i sig är ofarlig. Här berättar vi mer om hur du själv kan känna igen och förebygga spänningshuvudvärk, och vilken hjälp det finns att få vid upprepade besvär.

Man på en bänk håller sig för huvudet

Vad är spänningshuvudvärk?

Det finns många olika sorters huvudvärk och den vanligaste är spänningshuvudvärk. Värken beror ofta på spänningar i musklerna, men den kan också uppstå på grund av stress, sömnbrist eller känslomässiga påfrestningar, utan att musklerna är särskilt spända. Därför kallas det ibland också för huvudvärk av spänningstyp.

Spänningshuvudvärk är inte farlig och går oftast över av sig själv, men den kan upplevas som mycket besvärande, särskilt om har återkommande problem. Om du har spänningshuvudvärk mer än 15 dagar i månaden kallas det för kronisk spänningshuvudvärk.

Symtom på spänningshuvudvärk

Spänningshuvudvärk känns igen som en dov, molande värk, men är sällan skärande eller pulserande. Värken sitter ofta som ett band runt hela huvudet, och kan hålla i sig från några timmar till flera dagar. Vanligtvis är värken lätt till måttlig och blir värre under dagen, men bättre vid fysisk aktivitet.

Vid kronisk spänningshuvudvärk kan du också uppleva ömma punkter i hårbotten, nacken eller käkmusklerna. Du kan också känna dig allmänt trött, yr eller uppleva koncentrations- och minnessvårigheter. Ibland kan spänningshuvudvärk vara svår att skilja från migrän, och vissa personer upplever båda sorternas huvudvärk.

Kvinna får massage

Hur behandlas spänningshuvudvärk?

Spänningshuvudvärk går vanligtvis över av sig själv, men vid upprepade besvär kan du behöva hjälp med lindring och förebyggande behandling. Om problemen kommer från spända käkmuskler kan det vara aktuellt att gå till en tandläkare. Annars kan du till exempel få hjälp hos en kiropraktor eller sjukgymnast.

I första hand hjälper kiropraktorn till med att mjuka upp musklerna i nacke och rygg. Ibland kan du vara spänd där utan att du vet om eller tänker på det. Du kan också få hjälp med förebyggande behandling och råd kring till exempel arbetsställning och träning. Andra metoder som kan vara effektiva är akupunktur och elektrisk stimulering.

Vad kan jag göra själv för att lindra huvudvärken?

Om du upplever återkommande besvär med spänningshuvudvärk kan det vara bra att börja föra huvudvärksdagbok. Det hjälper dig att se hur ofta du får huvudvärk, hur den känns och identifiera om det är något särskilt som utlöser den. Då kan du försöka undvika det som gör värken värre och förebygga att den återkommer.

Generellt kan man säga att spänningshuvudvärk lindras genom att man tar bra hand om sig själv. Fysisk aktivitet, att äta och dricka regelbundet, att sova ordentligt och göra avslappningsövningar är några saker som hjälper. Har du väldigt mycket besvär är det dock viktigt att söka vård, för att få hjälp med att utreda bakomliggande orsaker och få behandling.

Källa:
www.1177.se/sjukdomar--besvar/hjarna-och-nerver/smarta-och-huvudvark/spanningshuvudvark/

10:11 - 26 apr, 2019

0 Kommentarer

Det vore ju himla kul om du blev den första att lämna en kommentar.

Skriv kommentar

Kul! Du vill skriva en kommentar. Det är toppen! Du kanske undrar varför kommentaren inte visas direkt?
Det är för att vi vill undvika spam och måste därför godkänna kommentaren först. Tack för din kommentar!