Blogginlägg Blogg

Rädda någon med plötsligt hjärtstopp

09:03 - 14 feb, 2017 0 Blogg Hälsa Övrigt

I Sverige drabbas ungefär 10 000 personer av plötsligt hjärtstopp varje år. Det gör det till den vanligaste dödsorsaken idag då bara cirka fem procent överlever. Tack vare den forskning som pågår lär vi oss mer om vad vi ska göra för att rädda fler liv.

hjärtundersökning-hjärtstopp

Ett plötsligt hjärtstopp innebär att hjärtats pumpförmåga upphör helt oväntat och den som drabbas förlorar snabbt medvetandet. Hjärtats elektriska signaler fungerar inte som vanligt utan hjärtat darrar eller ”flimrar” istället för att slå normalt vilket leder till att hjärtats pumpförmåga slutar fungera. Eftersom hjärnan är beroende av syresatt blod för att kunna fungera så måste hjärtrytmen återställas inom ett par minuter för att den drabbade ska överleva.

av Moa Wikström Kommentera Läs mer

RS-viruset – värre än någonsin i år

09:29 - 08 feb, 2017 0 Blogg Sjuka barn Infektioner

Många är oroliga för RS-viruset och denna säsong är det extra intensivt. Ovanligt många barn har blivit inlagda på sjukhus sedan starten i november. Men vilka är symptomen och hur vet man när man bör söka läkarhjälp? Vi har fått chansen att prata med Birgitta Klang, verksamhetschef på Mama Mia, Skandinaviens största privata kvinno- och barnhälsomottagning. Hon berättar vilka de största smittbovarna är och hur man ska göra om sitt barn blir sjukt.

RS-viruset, respiratoriskt syncytievirus, är ett förkylningsvirus som kommer i epidemier under vinterhalvåret. För de flesta visar det sig som en vanlig förkylning men barn under sex månader, prematura barn eller barn med en hjärt- eller lungsjukdom, är extra utsatta och kan få svåra andningsproblem.

– Det är väldigt många som är oroliga, speciellt de som har barn som är under ett år. Det är dem som hör av sig oftast, säger Birgitta Klang, verksamhetschef på Mama Mia. Denna säsongen är vi väldigt tydliga med att uppmana att hålla sig borta från stora folksamlingar och förkylda småbarn just för att vi vet att det är värre än någonsin i år.

av Moa Wikström Kommentera Läs mer

Återkommande halsinfektioner – vad kan du göra åt det?

12:05 - 01 feb, 2017 0 Blogg Infektioner Öron Näsa Hals

Det är vanligt att ha ont i halsen någon gång om året och extra vanligt är det hos barn som går på förskola, men alla vet inte vad det finns för olika typer av halsinfektioner. När behöver du behandling och när ska du avvakta och låta kroppen läka ut infektionen av sig själv? Och hur kan du förhindra att bli sjuk?

Läkare undersöker patient

Det finns olika typer av halsinfektioner som beror på antingen virus eller bakterier. Om du drabbas av ett förkylningsvirus så kan symptomen, förutom halsont, vara rinnande näsa, nästäppa, hosta, rodnad i halsen och att du blir hes.

av Moa Wikström Kommentera Läs mer

Sömnapné ska tas på allvar!

09:15 - 13 jan, 2017 0 Blogg Sömn Hälsa

Att snarka är vanligt och är ett symtom på att du har andningsstörningar. Den drabbade kan tycka att det är besvärligt och jobbigt att prata om det, och det kan även uppfattas som störande för din partner. Social snarkning är inte farligt men lider du däremot av sjukdomen obstruktiv sömnapné är det viktigt att du undersöks då sjukdomen kan ha allvarliga följder om den inte behandlas.

Att snarka är något som man helst inte erkänner att man gör. När du somnar slappnar dina muskler i kroppen av och då faller väggarna i svalget ihop en aning, och din tunga ramlar bakåt och mjuka gommen blir sladdrig. Blir det tillräckligt trångt i luftgångarna, som sitter från näsan ner till stämbanden, börjar du snarka och får ett vibrerande ljud. Ju smalare öppning du har i halsen desto högre snarkar du. De flesta snarkar inte hela natten utan snarkningarna kommer och går i intervaller.

Ungefär hälften av Sveriges befolkning lider av social snarkning. Risken för snarkning är störst hos överviktiga, de som röker, dricker alkohol och hos äldre personer.

av Moa Wikström Kommentera Läs mer

Skillnaden mellan botox och fillers

10:15 - 26 dec, 2016 0 Blogg Skönhet

Intresset är stort för injektionsbehandlingar. Men vad skiljer de olika klinikerna och preparaten åt? Vi har träffat injektionsexperten Stina Auer på en exklusiv intervju. Hon är injektionstekniker och har över tio års erfarenhet inom området.

Stina Auer är medicinsk behandlare och har under åren jobbat på tre olika stora kliniker i Stockholm. Stina har under tio års tid kontinuerligt vidareutbildat sig för att vara en tillförlitlig person i branschen.

– Jag fick intresse för läkarområdet och valde därför att läsa till sjuksköterska, säger certifierade injektionsteknikern Stina Auer. När jag var klar med min utbildning blev jag headhuntad och rekryterades till Stureplanskliniken i Stockholm.