Sök
Sök
Hitta rätt vård
Jämför
Jämför
Boka
Boka

Sök i sökformuläret eller navigera bland våra kategorier för att hitta ett urval av vårdgivare.

Fyra tips för bättre sömn

Sömn är en av de viktigaste delarna av våra liv. När vi sover återhämtar sig kroppen och vi bearbetar intryck från dagen. God sömn kan också minska risken för sjukdomar. Men vad gör man när det är svårt att sova? Här ger vi dig fyra tips för bättre sömn.

Person sover i säng

Minska stressen

Många av oss har svårt att sova eftersom vi är stressade. Sömn är ett viktigt sätt för kroppen att återhämta sig från stressiga situationer, så det kan vara frustrerande om du inte får den sömn du behöver.

Om du tror att stress kan ligga bakom dina sömnproblem är det bra att börja med att fundera på vad som orsakar stressen. Sedan kan du, i den mån det går, försöka minska de aktiviteter som bidrar till stress.

Andra sätt att minska stressen är att röra på sig, göra avslappningsövningar eller öva sig i mindfulness. Om du har många tankar i huvudet på kvällen kan det också hjälpa att skriva ner dem på en lapp för att lättare släppa dem när du ska sova.

Motionera regelbundet

Motion är något som kan hjälpa dig att sova bättre. Om du rör på dig regelbundet mår du bättre och orkar mer. Du blir du dessutom naturligt trött på kvällen.

Man brukar säga att 30–60 minuters rask promenad varje dag är en lagom mängd motion för att du ska må bra. Men hur du motionerar är högst individuellt. Du kan anpassa träningen efter hur vältränad du är och vad du gillar att träna, det viktigaste är att du rör på dig! Du kanske föredrar att simma eller att arbeta i trädgården?

Tjej joggar i park

Ta det lugnt på kvällen

När vi börjar bli redo för att sova går kroppen automatiskt in i ett viloläge. Vi får till exempel lägre kroppstemperatur och puls, och musklerna slappnar av. Därför är det viktigt att lyssna på kroppen och ta det lugnt en till två timmar innan du ska gå och lägga dig. Om du är alltför aktiv på kvällen kan du störa kroppens naturliga avslappning och då måste du vänta tills kroppen hittar till ett nytt viloläge. Det kan ta upp till en timme.

Det kan alltså vara bra att du planerar din kväll så att du inte sätter igång med nya aktiviteter precis innan du ska sova. Du kan hjälpa kroppen att varva ner genom att ta ett varmt bad, sätta dig bekvämt och blunda en stund eller lägga dig och läsa en bok.

Undvik ljus när du ska gå och lägga dig

Ljus hjälper till att hålla oss vakna och alerta. Det är bra och viktigt att få mycket dagsljus under dagen, men på kvällen är det bättre att ha det mörkt. Det gäller även ljuset från skärmar som dator, tv och mobil. De lurar kroppen att tro att det är dag och gör oss piggare, vilket kan göra det svårt att somna.

Därför är det bra att stänga av elektronisk utrustning innan du ska gå och lägga dig. Under sommaren, när det är ljust sent på kvällen, kan det också vara bra att ha en mörkläggningsgardin som stänger ute ljuset.

Text: Karin Sjödahl

Källor:
www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Somnsvarigheter
www.1177.se/Stockholm/Tema/Halsa/Somn/Somn

13:50 - 06 apr, 2018

0 Kommentarer

Det vore ju himla kul om du blev den första att lämna en kommentar.

Skriv kommentar

Kul! Du vill skriva en kommentar. Det är toppen! Du kanske undrar varför kommentaren inte visas direkt?
Det är för att vi vill undvika spam och måste därför godkänna kommentaren först. Tack för din kommentar!