Fysioterapeut / Sjukgymnast i Östermalm

På vården.se kan du jämföra 84 Fysioterapeuter / Sjukgymnaster i Östermalm. Boka tid på den mottagning som passar dina behov bäst Läs mer.
482 mottagningar i närheten av Östermalm

820 kr
Agilokliniken Hagastaden

860 kr

Vill du komma i kontakt med mottagningen?

Vad har fysioterapeuter / sjukgymnaster i Östermalm för snittbetyg?

I Östermalm ligger snittbetyget för fysioterapeuter / sjukgymnaster på 4.16, vilket är bättre än i resten av landet. Vad tycker du om din fysioterapeut / sjukgymnast? Lämna gärna ett omdöme! Det tar bara några få sekunder. Genom att lämna ett omdöme hjälper du andra patienter att hitta rätt vård och bidrar till större transparens och öppenhet kring olika vårdgivare och fysioterapeuter / sjukgymnaster i Östermalm.

Vilken fysioterapeut / sjukgymnast är bäst i Östermalm?

Att välja vilken fysioterapeut / sjukgymnast i Östermalm du ska gå till är inte alltid ett självklart beslut. Det är viktigt att du känner dig trygg med den vårdgivare du väljer. Därför hjälper vi dig jämföra fysioterapeuter / sjukgymnaster baserat på vad deras patienter faktiskt tycker.

Snittbetyg enligt patientomdömen på Vården.se

De fysioterapeuter / sjukgymnaster med bästa snittbetyg i Östermalm på Vården.se är:

Så tycker patienter om fysioterapeuter / sjukgymnaster i Östermalm

• Jag har gjort 2 ingrepp i mitt knä efter en allvarlig knäskada, där jag gjorde ett mindre lyckat ingrepp på annan ort. Capio blev min räddning med 2 nya ingrepp hos extremt kompetent personal som var med mig på resan från dag 1. Återkommande besök hos fysio som såg till mina behov och vad jag gillade i träningsform som gjorde att rehaben aldrig känts så enkel. Jag kan starkt rekommendera samtliga som har någon typ av idrottsskada att söka hjälp här.

– Albin A. Capio Artro Clinic Rehab Sophiahemmet - Fredrik Cederlöf, Östermalm

• Jag kan varmt rekommendera Mina Taghivand som fysioterapeut! Mycket trevligt och professionellt bemötande, kunnig och pedagogisk!

– Inger L. Medical Fysioterapi Östermalm - Mina Taghivand

• Mycket bra, hela tiden får man information hur det går och varför man ska göra rörelserna och vilka maskinerna man ska använda och varför

– Barbro L. Friska Tag Fysio

• Jag rekommenderar starkt Mina Taghivand som fysioterapeut. Mycket professionell, trevligt bemötande och engagerad, kompetent och bra på att förklara. Dessutom snabbt att få tid!

– Sheida Z. Medical Fysioterapi Östermalm - Mina Taghivand

• Äntligen har jag genom en verkligt effektiv behandling blivit av med min tinnitus. Otroligt bra!!!!!!!!

– Malin W. Anova Fysioterapi - Nasmin Aronsson, Östermalm

De fysioterapeuter / sjukgymnaster i Östermalm som erbjuder tid snabbast är:

Vilka fysioterapeuter / sjukgymnaster i Östermalm har öppet på kvällar och helger?

Idag finns det inga fysioterapeuter / sjukgymnaster i Östermalm som har öppet på kvällar eller helger. Om du vill nå en fysioterapeut / sjukgymnast på kvällen eller på helgen kan du prova att utöka din sökning på Vården.se.

Vad gör en fysioterapeut/sjukgymnast?

Fysioterapeut, tidigare kallad sjukgymnast, arbetar med att bedöma, förebygga, lindra och bota hälsoproblem genom fysisk aktivitet. Du kan få träffa en fysioterapeut för öva upp rörelseförmågan eller om du drabbats av besvär med muskler och leder.

De allra flesta fysioteapeuter arbetar på sjukhus och vårdcentraler. Men en fysioterapeut kan också jobba inom företagshälsovård, idrottskliniker eller på privata mottagningar. Vissa fysioterapeuter håller på med forskning och utbildning.

Vad kan en fysioterapeut/sjukgymnast hjälpa till med?

En fysioterapeut kan hjälpa dig med problem som rör muskler, leder och skelett. Det kan till exempel vara skador som du har fått i samband med idrott.

Några vanliga anledningar till att besöka en fysioterapeut är:

Även ledsjukdomen artros kan behandlas av fysioterapeut genom anpassad träning, i kombination med utbildning om hur du bäst hanterar sjukdomen. Om du har fått diagnosen artros kan du ta kontakt med en fysioterapeut/sjukgymnast.

Så här kan behandling hos en fysioterapeut/sjukgymnast gå till

Vid ett besök hos en fysioterapeut brukar du få börja med att berätta om dina besvär. Fysioterapeut kommer även att undersöka din rörelseförmåga, genom några enkla tester. Därefter anpassas behandling efter dina besvär. En fysioterapeut kan använda sig av många olika behandlingsmetoder för att åtgärda olika problem.

Vanliga behandlingsmetoder är:

• akupunktur
  • stötvågsbehandling
  • träning individuellt eller i grupp
  • manuella tekniker
  • hjälpmedelsutprovning på mottagningen eller i hemmet
  • föreläsningar om exempelvis artros eller smärta
  • rådgivning.

Det är också vanligt att en fysioterapeut lägger upp ett långsiktigt träningsprogram och bidrar med träningsråd, till exempel träning i hemmiljö.

Vad har en fysioterapeut/sjukgymnast för utbildning?

Fysioterapeut är ny benämning på sjukgymnasternas yrkeskår sedan 1 januari 2014. Det är en skyddad yrkestitel, vilket innebär att endast legitimerade fysioterapeuter. Det innebär att man kommer att behöva ett bevis från Socialstyrelsen för att få använda titeln. För att få kalla sig för fysioterapeut krävs det att man genomgått en treårig utbildning på högskolenivå som leder till en fysioterapeutexamen.

Vad kostar ett besök hos fysioterapeut/sjukgymnast?

Många fysioterapeuter har avtal med en region i Sverige. Då betalar den region där du är folkbokförd för stora delar av behandlingen. Det betyder att du aldrig behöver betala mer än den vanliga patientavgiften. I de flesta regioner brukar patientavgiften vara ungefär 200 kr per besök, och frikort samt högkostnadsskydd gäller. Besöken brukar vara kostnadsfria för dig som är under 20 år och över 85 år.

En del fysioterapeuter arbetar inom friskvård och företagshälsovård. Om ​​det är din arbetsgivare eller privata försäkringsbolag som ska betala för behandlingen så brukar priset landa på 700 kr (momsfritt).

När ska man gå till en fysioterapeut/sjukgymnast?

En fysioterapeut arbetar med att behandla skador i hela kroppen. Du kan träffa en fysioterapeut om du till exempel upplever smärta, stelhet i leder eller svaghet i muskler. Det kan också vara skador som du har fått i samband med idrott. Fysioterapeuten kan hjälpa dig med diagnos och behandling.

Så bokar du tid hos en fysioterapeut/sjukgymnast

Du behöver ingen remiss utan kan kontakta en fysioterapeut direkt. Du kan oftast boka en tid på nätet, antingen hos oss på Vården.se eller på fysioterapeutens egen hemsida.