Nytt på bloggen sida 1

Spänningshuvudvärk – vår vanligaste huvudvärk

10:11 - 26 apr, 2019 0 Hälsa

Spänningshuvudvärk är den vanligaste typen av huvudvärk och den kan vara mycket besvärande, även om värken i sig är ofarlig. Här berättar vi mer om hur du själv kan känna igen och förebygga spänningshuvudvärk, och vilken hjälp det finns att få vid upprepade besvär.

Man på en bänk håller sig för huvudet

Det finns många olika sorters huvudvärk och den vanligaste är spänningshuvudvärk. Värken beror ofta på spänningar i musklerna, men den kan också uppstå på grund av stress, sömnbrist eller känslomässiga påfrestningar, utan att musklerna är särskilt spända. Därför kallas det ibland också för huvudvärk av spänningstyp.

Högt blodtryck – vad är det?

09:03 - 11 apr, 2019 0 Hälsa

Innehåll från Nordic Heart Center.

Tillhör du de 30 procent som har högt blodtryck utan att veta om det? Cirka en tredjedel av den vuxna befolkningen i Sverige har högt blodtryck utan några tydliga symtom. Hjärtspecialisten Morteza Rohani på Nordic Heart Center berättar vad högt blodtryck är, vilka symtom högt blodtryck ger, vilka som ligger i riskzonen och hur högt blodtryck kan utredas samt behandlas.

Hjärtspecialist mäter blodtryck

Så motverkar och lindrar du en förkylning!

11:37 - 29 mar, 2019 0 Hälsa

Har du haft oturen att bli förkyld eller vill du undvika att bli smittad? Vi ger dig fem enkla tips på hur du håller dig frisk och hur du kan lindra symtomen när du mår dåligt.

Du har säker hört det förr, men handhygien är grundläggande för att slippa bli förkyld. Genom att tvätta händerna regelbundet undviker du att smittas av andra, och att sprida smittan om du själv eller någon anhörig är förkyld.

Person tvättar händerna

Hur vet jag om jag har diabetes?

11:04 - 15 mar, 2019 0 Hälsa

Diabetes är ett samlingsnamn för flera sjukdomar som har gemensamt att de påverkar mängden socker i blodet. Om du har diabetes riskerar du att få för hög blodsockerhalt, vilket kan ge symtom som trötthet, att du känner dig törstig eller att synen försämras. Här berättar vi mer om vad sjukdomarna innebär och var du söker vård.

Blodprovstagare

Diabetes är egentligen ett samlingsnamn för flera sjukdomar som alla ger problem med högt blodsocker. De vanligaste är diabetes typ 1 och diabetes typ 2. Sjukdomarna som faller inom begreppet diabetes är relativt vanliga och idag är det ungefär 500 000 personer i Sverige som är drabbade.

Korsallergi – ett vanligt besvär hos pollenallergiker

10:52 - 08 mar, 2019 0 allergi

Nu närmar sig pollensäsongen och många bävar inför besvär med rinnande näsa och kliande ögon. Men många allergiker får också symtom i samband med att de äter viss mat. Kanske har du märkt att det kliar i munnen när du ätit en viss frukt eller grönsak? Det kan i så fall vara tecken på en korsallergi som är kopplad till det pollen du är allergisk mot.

Blommande björk med små björklöv

Pollenallergi är mycket vanligt i Sverige, hela 30 procent är drabbade, och vanligast är allergi mot lövträd som björk, al och hassel. Det är också vanligt att vara allergisk mot gräs och gråbo, som tidvis finns i väldigt stora mängder.