Har du fått ryggskott?

Plötslig smärta och/eller stelhet i ryggens nedre del (ländryggen) brukar kallas för ryggskott. Vid ryggskott kan smärtan komma väldigt plötsligt och känns då skärande eller huggande, ofta är det i samband med ett lyft eller vridning av ryggraden.

Man kan också känna det som att ryggen låser sig eller känns stel. Men ryggskott kan också komma smygande med en molande smärta som ofta ökar gradvis.

Därför får du ryggskott

Varför ryggskott uppstår kan bero på många olika saker och i de allra flesta fall finns det inte en ensam bakomliggande orsak. Ryggskott kan bland annat bero på diskbråck, kotförskjutning eller hoptryckta och/eller slitna diskar. Men oftast är orsaken en överbelastning av nedre delen av ryggen som har byggts upp under lång tid. Det kan vara på grund av långvarig stress, minskad motion och för mycket stillasittande. Dessa tre faktorer gör att kroppen blir stelare och mer spänd.

Men alla ryggskott beror inte på saker som byggts upp under lång tid. Det kan lika gärna handla om att du gör en oförsiktig rörelse eller belastar ryggen felaktigt.

behandling av ryggen

Behandling vid ryggskott

Om du drabbats av ryggskott kan det vara bra att kontakta en kiropraktor eller naprapat för att få hjälp med besväret. Att få hjälp bidrar till att lindra och snabba på läkningsprocessen. Vid ditt besök undersöker behandlaren ditt besvär och försöker reda ut varför problemet uppstått. Det är för att kunna ge dig rätt behandling för att lindra smärtan, men också för att undvika att problemet uppstår igen.

Det finns också en del saker du själv kan göra hemma för att lindra dina besvär:

  • Värme kan lindra smärtan en aning, exempelvis genom en värmedyna, en varm dusch eller bastu.
  • Kyla kan också vara lindrande. Använd en kylklamp eller en plastpåse fylld med is.
  • Att röra på sig är alltid bra, så när de första och mest smärtsamma dygnen är förbi kan du ta kortare promenader och göra enkla styrketräningsövningar. Undvik dock tunga lyft och överdrivna vridrörelser.

Går det att förebygga ryggskott?

Självklart går det att förebygga att ryggskott uppstår. Att motionera regelbundet stärker rygg- och benmuskler. Det kan också vara bra att kombinera det med styrketräning av mage och sätesmuskler.

Om du har ett stillasittande arbete kan det vara bra att du delar in dagen i pass där du varierar mellan sittande och stående. Det är också bra om du försöker att inte ha för mycket stress i kroppen eftersom det ökar anspänningen i ryggen.

Källor
www.ryggakuten.com/symptom/ryggskott
www.idrottsskadeexperten.se/ryggskott


Publicerad: 8 januari 2018 kl 08:45
Uppdaterad: 26 november 2020 kl 16:21

Författare:

Skriv kommentar

För att skicka in din kommentar måste du godkänna Allmänna villkor och vår Integritetspolicy. För att skicka in din kommentar måste du godkänna vår policy för bloggkommentarer.
Genom att använda Vården.se godkänner du att vi använder cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt. Läs mer om cookies här.