Utmaning vecka 10: Fruktfrossa på ett hälsobringande vis!

Utmaning vecka 10: Fruktfrossa på ett hälsobringande vis!

2022-06-21 | Allmän hälsa

Veckans utmaning handlar om att frossa i frukt!

www.flickr.com/photos/fisherkate/4481646672/

UTMANING:

Klä på dig ytterkläderna, hoppa i ett par skor och ta en rask promenad till närmaste mataffär. Väl där, gå till fruktavdelningen och plocka på dig frukter i alla tänkbara färger och former. Den här veckan råder fruktfrossa. Vi vill att du under veckans gång äter två stycken frukter dagligen. Våga testa något nytt, våga variera dig. Variation är kul. Variation är framförallt bra då olika frukter innehåller olika vitaminer, mineraler och antioxidanter.

VARFÖR?

Frukt innehåller som sagt vitaminer, mineraler och antioxidanter som kroppen behöver för att må bra. Fibrerna i frukt ger mättnad och binder vätska som bidrar till ett underlättat arbete för tarmarna. Vissa fibrer har en positiv påverkan på blodsockret. Frukt bidrar också till ökat skydd mot sjukdomar som exempelvis högt blodtryck, hjärt- och kärlsjukdomar och typ 2-diabetes.

ROLIG FAKTA

Visste du att skalet på en kiwi är ätbart? Det är mjukt, smakrikt och den något håriga beklädnaden upplevs inte i munnen. Skalet är dessutom nyttigt då det innehåller fibrer och antioxiderande flavonoider som har en skyddande verkan på kroppen. Tvätta dock av kiwin innan du ska äta den, precis som du gör med andra frukter med ätbara skal.

Antar du utmaningen?

Tipsa gärna personer som du känner och bryr dig om och håll utkik efter nästa veckas utmaning. Glöm heller inte att skriva om vad du gjort och hur det gått i fältet för kommentarer på vår blogg eller på vår Facebook-sida. Lycka till!

Publicerad: 6 mars 2013 kl 17:04
Uppdaterad: 21 juni 2022 kl 11:16