Coronaviruset - behöver man vara orolig?

UPPDATERAT 2020-06-04. Ett virus allmänt känt som coronaviruset sprider sig just nu över världen och i skrivande stund har över 6 miljoner fall bekräftats. Utbrottet startade i den kinesiska miljonstaden Wuhan och i Sverige har över 40 000 fall rapporterats. Men vad innebär egentligen sjukdomen, vad kan man göra för att skydda sig och vad ska du göra om du misstänker att du är smittad? Vi har sammanfattat det viktigaste du behöver veta om coronaviruset.

enter image description here

Den nya formen av coronaviruset (som har det officiella namnet covid-19) tillhör en redan existerande virusfamilj, där till exempel vanlig förkylning ingår, men också allvarligare sjukdomar som SARS och MERS. Viruset kan bland annat orsaka andningssvårigheter och sprids genom kontakt mellan människor eller genom hostningar och nysningar, även känt som droppsmitta. Det påminner om influensa och kan ge följande symtom:

• Feber
  • Hosta
  • Halsont
  • Huvudvärk
  • Snuva
  • Värk i muskler och leder
  • Torrhosta
  • Andningsbesvär

Många känner sig också väldigt trötta när de blir sjuka i covid-19. Dessutom är det vanligt med nedsatt lukt och smak.

Vilka smittas av coronaviruset?

Människor i alla åldrar kan smittas av coronaviruset, men enligt Folkhälsomyndigheten finns det några grupper som riskerar att drabbas av allvarligare symtom från sjukdomen. Utifrån de studier som finns i nuläget verkar hög ålder vara den största riskfaktorn, så personer över 70 år räknas därför som den främsta riskgruppen.

Hög ålder i kombination med underliggande sjukdomar, till exempel högt blodtryck, diabetes, lungsjukdom, hjärt- och kärlsjukdom eller fetma, är också en riskfaktor för att drabbas hårt av covid-19. Människor med flera underliggande sjukdomar är extra utsatta. De tillgängliga studier som finns idag visar inte att personer med astma eller njursjukdomar är särskilt utsatta.

Det är viktigt att komma ihåg att viruset fortfarande är nytt. Därför finns det inte tillräckligt många studier för att veta säkert vilka grupper som riskerar att bli svårt sjuka. Ny information tillkommer kontinuerligt.

Coronavirusets spridning i Sverige

Vi har en bekräftad samhällsspridning av covid-19 i Sverige just nu och hittills har 40 803 fall av coronaviruset konstaterats. I och med att sjukdomen i många fall ger väldigt milda symtom, och att Folkhälsomyndigheten har valt att bara testa ett urval av människor för covid-19, finns det högst sannolikt många fler fall av coronaviruset än vad som rapporteras i statistiken. De flesta sjukdomsfallen har bekräftats i regionerna Stockholm och Västra Götaland, men det finns även många fall i Östergötland, Uppsala, Örebro och Södermanland.

Hur smittar coronaviruset?

Coronaviruset smittar genom så kallad droppsmitta, det vill säga att smittan överförs till slemhinnorna i ögon, näsa eller mun från droppar som sprids i luften när en person som är sjuk hostar eller nyser. Det har funnits rapporter på att människor har kunnat smitta andra, trots att man inte uppvisar några symtom, men Folkhälsomyndigheten bedömer att det är en begränsad andel som blir smittade på det sättet. Det är dock viktigt att man arbetar med att minska smittspridningen så mycket som möjligt.

Så undviker du att smittas av coronaviruset

Vi kan alla bidra till att minska smittspridningen! Det här kan du göra för att skydda dig själv och andra:

• Tvätta händerna med tvål och vatten i minst 20 sekunder
  • Har du ingen tvål att tillgå, använd handsprit
  • Nys och hosta i armvecket
  • Håll avstånd till människor omkring dig, minst en armlängds avstånd
  • Undvik att ta dig i ansiktet, särskilt i ögonen, munnen eller näsan
  • När du nyst och hostat, släng näsduken direkt och tvätta händerna
  • Undvik närkontakt med personer som har feber eller hosta
  • Avstå från onödiga resor
  • Undvik att resa i rusningstid

Om du uppvisar några av symtomen på covid-19 bör du hålla dig hemma och undvika att träffa andra människor. Det gäller även om du har lindriga symtom.

Kan jag ha fått coronaviruset?

Eftersom det pågår en allmän smittspridning i Sverige finns det en risk att du kan bli smittad av covid-19. Du bör vara uppmärksam på de symtom som kännetecknar covid-19 och stanna hemma om du uppvisar något av dem. De allra flesta som får coronaviruset brukar få lindriga symtom och brukar kunna återhämta sig hemma, utan att behöva söka vård. Om du däremot upplever att du plötsligt blir mycket sämre, eller att du har andningssvårigheter trots att du vilar, så ska du alltid ringa en vårdcentral eller en jouröppen mottagning för hjälp. Vänd dig till en akutmottagning om dessa är stängda och du har svåra besvär. Kom ihåg att alltid ringa till mottagningen innan du åker dit.

Är du osäker på om du ska söka vård? Du kan alltid kontakta 1177 Vårdguiden för sjukvårdsrådgivning. Flera av regionerna har också tagit fram självskattningstest för coronaviruset, som du kan göra för att få en uppfattning om ifall du bör söka vård.

Region Stockholm: https://corona.sll.se/

Region Halland: https://corona.regionhalland.se/

Region Jönköpings län: https://corona.rjl.se/

Region Västmanland: https://corona.regionvastmanland.se/

Region Värmland: https://corona.regionvarmland.se/

Jag har luftvägssymtom - vad gör jag?

Sedan 10 mars 2020 uppmanar Folkhälsomyndigheten alla med symtom på luftvägsinfektion samt allmänna förkylningssymtom (snuva, hosta eller feber), även om de är lindriga, att avstå sociala kontakter som riskerar att sprida smitta. Detta gäller i arbetslivet och i privatlivet. Arbetar man inom äldreomsorg och vård av äldre ska man inte gå till jobbet om man har symtom på luftvägsinfektion. Då minskar man risken att sprida smitta till äldre. Vänta minst två dygn efter att du blivit frisk innan du går till jobb eller skola.

Var kan jag få mer information?

Vi har sammanställt en lista på både informationskällor och vårdgivare i detta inlägg.

Följ utvecklingen och få den senaste informationen om coronaviruset på Folkhälsomyndighetens webbplats här.

Du kan också ringa in till nationella informationsnumret 113 13 för att få information om coronaviruset. Den information som 113 13 lämnar ut är verifierad av Folkhälsomyndigheten eller annan ansvarig myndighet.

Källor

World Health Organisation (WHO)
www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019

Folkhälsomyndigheten
experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/coronavirus/fragor-och-svar-om-nytt-coronavirus/
www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/coronavirus-wuhan-kina-januari-2020/
www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/februari/ring-113-13-for-svar-om-coronavirussjukdom-covid-19/
www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/mars/uppdaterad-riskbedomning-for-covid-19-i-sverige/
www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/mars/flera-tecken-pa-samhallsspridning-av-covid-19-i-sverige/

1177.se Vårdguiden

14:48 - 31 jan, 2020

97 Kommentarer

• 15:20 - 04 jun, 2020
    Lotta skrev:

Har varit sjuk i 7 veckor... upp o ner med tryck över bröstet o andra symtom. Var inne på sjukhuset efter drygt 5 veckor och där var allt bra utan syresättningen i blodet som gick ner så fort jag rörde på mig, de kollade två gånger, 84% ena gången och 90% när jag bara gick lite utanför undersökningsrummet. EKG, Blodgas och lungröntgen var bra.Covid test negativt, dock dotter som testad positiv.Skickades hem igen för att de inte kunde göra mer, de hittade inget fel sa de. Jobbar 50% och ska jobba 100% nästa vecka. Bara att bita ihop sa doktorn igår, kändes som att han tyckte att jag är hypokondriker. Fortfarande tryck och tyngd i bröstet och svårt att ligga ner, särskilt vänster sida och efter promenad. Värst efter ansträngning och resten av dagen. Nån mer som har det så? Har inte hört någon som blivit frisk efter så lång tid än, känns tröstlöst.

• 08:34 - 05 jun, 2020
      Karin svarade:

Hej Lotta! Jag har exakt samma som du men känt så här sedan mars månad. Kan vi komma i kontakt med varandra på något sätt? Mvh Karin

• 13:24 - 05 jun, 2020
      Vården.se svarade:

Hej Karin! Kul att ni vill komma i kontakt med varandra! Tyvärr publicerar vi inte kommentarer som innehåller person- eller kontaktuppgifter, till exempel fullständiga namn eller mejladresser. Vänligen, Vården.se

• 13:30 - 05 jun, 2020
      Lotta svarade:

Hej! Hur kan man komma i kontakt med Karin? 😊

• 14:52 - 05 jun, 2020
      Vården.se svarade:

Hej Lotta! Vi brukar inte vanligtvis få sådana här förfrågningar - men om både du och Karin mejlar oss på info@varden.se så löser vi det! Vänligen, Vården.se

• 12:49 - 06 jun, 2020
      Eva svarade:

Jag har också samma symtom med tung andning som började strax före påsk, halsont vid vårdagjämningen ca 1 vecka men inget sjuk annars, när halsonda gick över började jag harkla mig och ville liksom hosta men det gick inte, satt som fast, får liksom ont i bröstet också. Har varit till en närakut och vårdcentralen och ALLT ÄR SÅ BRA men det är det inte och nu har jag besvärligt med andningen i stort sett varje dag. Kan tillägga att jag fick luftrörsvidgande Buventhol och även cortisoninhalator så den som vidgar hjälper iaf till lite tycker jag. Känns som man måste hålla sig väldigt lugn och nu har jag haft så här i drygt 2 mån och det blir inte bättre snarare tvärtom.

• 20:59 - 01 jun, 2020
    Daniela skrev:

Jag har varit lite dum mot mig själv och tidigare inte tagit mina andningsbesvär på allvar. I ca 3års tid har jag haft svårt att få luft och har intalat mig att det beror på att jag tidigare har varit deprimerad och stressad. Då jag har lite svårt och andas så är jag rädd för vad Corona kan göra med mig.. Jag vill inte ta någons tid i vården för att kolla upp mina problem + att det är en högre risk att jag blir smittad där.. (eftersom ingen testas för Corona) jag arbetar i en snabb butik och känner att folk har släppt på alla rekommendationer som gäller och jag kommer nog bli sjuk vilken dag som helst, Jag har både min sambo och mina kollegor som har Corona symtom och arbetar ändå, då Man är rädd att man blir den som kommer få stå utan jobb om man är borta nu.. Då ingen verkar testas utan får ett sjukintyg av internet med ”troligen corona” att skicka till FK.. Jag är rädd nu för jag inte tidigare har skött min hälsa och hur detta kommer drabba mig.. Jag är rädd för hur denna pandemi kommer utvecklas närmsta kvartalet, känner mig sviken av mitt samhälle som inte kan vara uppriktiga och tydliga med Hur läget står till! / orolig Stockholms bo

• 06:59 - 01 jun, 2020
    Birgitta E skrev:

Jag har känt mig sjuk med en otrolig jobbig hosta exstem trötthet feber lukt ock. YrSmak borta utslag på armarna

• 01:11 - 30 maj, 2020
    Diana skrev:

Hej jag har haft riktigt ont i halsen ett par veckor nu, och känner en milda andningsvårigheter. Jag har druckit varma drycker samt kalla, och tagit halstabletter dagligen men inget hjälper detta. Vad kan jag ha drabbats av?

• 07:03 - 01 jun, 2020
      Vården.se svarade:

Hej Diana! Vi på Vården.se är en samlingssajt för vård och hälsa och är inte utbildad medicinsk personal. Vi kan därför inte ge sjukvårdsrådgivning, utan du bör kontakta din läkare eller 1177 om du behöver rådgivning. Vänligen, Vården.se

• 18:56 - 25 maj, 2020
    Sandra skrev:

Jag har varit sjuk från o till sedan i mitten på mars. Snart 21/2 månad. Först fick jag ont i halsen o fruktansvärd hosta o andningspåverkan. Frossa utan feber särskilt nattetid. Konstig huvudvärk o snuva mm. Sen efter några veckor kände jag mig bra o gick till jobbet i en vecka. Sedan fick jag symtom igen. Jätte trött i perioder. Det va pann benet som gjorde att jag gick upp o skötte ungarna. Frossa lite då o då. Nu har jag haft ca 2 veckor med en jobbig huvudvärk särskilt i pannan men det vandrar runt lite här o var. Orkeslös. Stel i nacken o öm i ansiktet. Jag testade mig för covid19 för ca 2 veckor sedan när jag blev sämre igen. Men visade negativt. Kan testet vara missvisande??? Har aldrig varit sjuk från o till såhär länge

• 09:21 - 28 maj, 2020
      Vården.se svarade:

Hej Sandra! Vi på Vården.se är en samlingssajt för vård och hälsa och är inte utbildad medicinsk personal. Vi kan därför inte avgöra om någon haft covid-19 eller ej. Det är svårt att dessutom avgöra antikroppstesters tillförlitlighet. Enligt Folkhälsomyndigheten finns det risk att självtest för covid-19 har låg känslighet och kan därmed visa att du inte har covid-19 trots att du har det. Mer kan du läsa här: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/?exp=69208#_69208. Vänligen, Vården.se

• 09:21 - 28 maj, 2020
      Lennart A svarade:

Hej, jag har också varit sjuk i över 2 månader. Jag har upptäckt att Vim Hof:s andningsövning på youtube lindrar symptomen väldigt mycket. För mig funkar det bra att köra övningen 3 gånger per dag.

• 11:12 - 02 jun, 2020
      Elisabeth svarade:

Hej! Jag har haft exakt som du med liknande symptom sedan i början på mars, var hemma nästan 3 veckor, gick o jobbade 2 april en dag, skulle jag inte gjort, blev ännuu sämre med nya symptom? Har varit hemma nu i 2 månader och är fortfarande sjukskriven idag 2 juni... Tänkte att jag skulle orka börja jobba i övermorgon, som det känns nu men det kan ändras från dag till dag. Är oerhört trött och matt och har snuva plus halsont... Det var som du skriver pannbenet som gjorde att man gick upp på morgonen och tog hand om sonen och lämnade på förskola. Trots sjukskrivning. Jag ska göra ett test nästa vecka privat och de säger ju att det ska visa ifall man har antikroppar eller inte. Vi får väl se vad de säger. Håller Tummarna! Hoppas det går bra för dig.

• 14:25 - 25 maj, 2020
    Ingrid B skrev:

I slutet av november förra året insjuknade min son med torrhosta och feber. Därefter smittades både min man och jag och fick samma symtom. Jag hade en förfärlig torrhosta i ca 14 dagar. Tänkte ett tag att jag hade fått kikhosta igen men övergav den tanken snabbt. Jag hade ju ingen snuva såsom man får vid den sjukdomen. Efter ett tag gav hostan och febern med sig men jag upptäckte dock att jag tappat smak och luktsinnet. Både min make och min son fick sjukdomen i två omgångar. Sjuka någon vecka, friska några dagar och sedan sjuka igen. Jag hade bara en omgång av den. Jag sa vid flera tillfällen till familjen att jag tyckte att det var en konstig sjukdom jag drabbats av. Bara torrhosta och feber. Inget annat. Har aldrig upplevt något liknande tidigare trots att jag haft ett par regäla influensor tidigare i livet. Vad jag förstått så har även en granne till oss varit sjuk med samma symtom under den tiden. Också han fick den i omgångar. Vi umgås ibland så vi kan ju ha smittat varandra. Kan det tänkas ha varit covid 19 vi alla drabbats av? Tycker att symtomen stämmer överens med det jag läst om sjukdomen. Vad säger ni?

• 13:19 - 27 maj, 2020
      Vården.se svarade:

Hej Ingrid! Vi på Vården.se är en samlingssajt för vård och hälsa och är inte utbildad medicinsk personal. Vi kan därför inte avgöra om någon haft covid-19 eller ej. Vi hänvisar alltid till 1177 Vårdguiden för sjukvårdsrådgivning och information om covid-19. Du kan läsa mer om de olika symtomen och jämföra med dina egna här: https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/lungor-och-luftvagar/inflammation-och-infektion-ilungor-och-luftror/om-covid-19--coronavirus/covid-19-coronavirus/. Vänligen, Vården.se

• 16:41 - 18 maj, 2020
    Pierre skrev:

Har testat mig för corana men läkarna säger att jag inte va positiv men att jag har ett virus i kroppen ?? Folk på mitt jobb va positiva . Covid 19 Själv har haft luktsinne och extrem trötthet prirr i benen och en konstigt obehaglig sjukdoms känsla varit orkeslös tappat vikt o muskler på 7 veckor ena stunden när man bra ena stunden skit yrsel till och från en skum huvudvärk svårigheter att sova ont i bröstet eller köninhar i bröstet som förflyttar sig runt om kass i magen till och från muntorrhet . Ingen feber . Och nu det senaste fått utslag som ploppar upp ena fingret och armen små prickar . Är ute o går mkt o tänker på vad jag äter . Även halsmandlarna kan svullna upp vid ansträngning. Det är sjukdom o vi som har fått smittan ska nån form av ersättning . Vi har ett stort antal smittade i Sverige på så kort tid är inte bra bristande regler

• 16:09 - 19 maj, 2020
      Bertil svarade:

Du vill ha ersättning? Ja, det sköter väl FK om? Eller du vill ha extra? mvh

• 04:01 - 18 maj, 2020
    Jenny skrev:

Har varit sjuk sen 2veckor tillbaka och är inte frisk än. Började med huvudvärk, ont i halsen, ont i lederna, hosta, och tung andning(har astma i botten) dessa symptom har kommit och gått under tiden med friskhetskänsla vid 2 tillfällen. Jag har även som ett kontant tryck i lungorna. Kan detta vara Corona?

• 09:41 - 18 maj, 2020
      Vården.se svarade:

Hej! Vi på Vården.se är en samlingssajt för vård och hälsa och är inte utbildad medicinsk personal. Vi hänvisar därför till 1177 Vårdguiden för sjukvårdsrådgivning och information om covid-19. Du kan läsa mer om de olika symtomen här: https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/lungor-och-luftvagar/inflammation-och-infektion-ilungor-och-luftror/om-covid-19--coronavirus/covid-19-coronavirus/. Vänligen, Vården.se

• 14:56 - 17 maj, 2020
    Hej skrev:

Hej, har haft feber och hosta i några dagar ach därefter fick jag utslag som jag aldrig sett förut: under armarna och i gömskarna stora röda fläckar. Jag har aldrig fått några utslag på kroppen förut. Nyligen läste jag på nätet att det kan vara en symptom av korona. Vad tror ni?

• 09:39 - 18 maj, 2020
      Vården.se svarade:

Hej! Vi på Vården.se är en samlingssajt för vård och hälsa och är inte utbildad medicinsk personal. Vi hänvisar därför till 1177 Vårdguiden för sjukvårdsrådgivning och information om covid-19. Där står det att människor med covid-19 kan få hudutslag som kan se väldigt olika ut. Mer kan du läsa här: https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/lungor-och-luftvagar/inflammation-och-infektion-ilungor-och-luftror/om-covid-19--coronavirus/covid-19-coronavirus/. Vänligen, Vården.se

• 08:46 - 05 jun, 2020
      Anna svarade:

Hej! Det låter som om vi haft likartade symptom, fruktansvärd hosta, huvudvärk, feber, halsont och snuva. Det jag noterade var dina problem med vad jag förmodar är ljumsken. Där fick jag också stora röda (lite brännande och ömmande) märken. Detta symptom har jag inte sett något mer skrivet om. Jag har heller aldrig haft några utslag på kroppen tidigare. Det röda minskade och försvann efter ca 3 dagar, hostan har övergått till skrällhosta och näsan är inte heller ok än. Har testat men inte fått svar än.

• 11:16 - 14 maj, 2020
    Anna skrev:

Hej! Jag arbetar som sjuksköterska sedan 30 år tillbaka, insjuknade väldigt fort för ganska exakt 4 veckor sedan. Jag hänvisades till ett "Corona tält" för undersökning, de tog prover, venösa och arteriella, EKG, syremättnad, blodtryck etc. Det jag bad om var ett Covid test men vägrades det, jag kunde knappt stå på mina ben, blev hemskickad med en lapp i handen om vad Corona är och att jag skulle isolera mig och återkomma om mina besvär förvärrades. Vaknade dagen efter så pass dålig så jag trodde faktiskt att min tid var kommen. Åkte till tältet återigen, jag propsade på att få ta ett test men fick till svar att jag var tvungen att lägga in mig för att få testas (därinnan sade de att min arbetsgivare hade ansvaret för att se till att testa mig vilket inte stämde då), läkaren gav med sig, jag blev testad och läkaren skulle ringa upp mig för provsvar då jag inte ville lägga in mig om det var en "vanlig" influensa jag åkt på samt en viss rädsla att i annat fall bli smittad vid inläggning. Läkaren ringer upp mig ganska snart med information om att de kastat mitt prov med hänvisning igen till min arbetsgivare. Fick åka hem igen med uppmaning att om min andning förvärrades skulle jag söka ånyo alternativt ringa 112- Nu har det som sagt gått 4 veckor, har uppvisat precis alla symtom förutom hosta samt haft andningsbesvär endast vid ansträngning. När jag efter ett par veckor började uppleva förtvivlan över den smärta i precis hela kroppen som inte ville ge med sig så ringde jag / blev hänvisad till primärvården, INGEN av de jag ringde ville ta emot mig, samtala med mig eller erbjuda uppföljning i form av ex provtagning, jag bara låg i sängen, kunde inte röra mig, kunde inte resa mig utan hjälp, kunde inte skruva upp korken på vattenflaskan. Lederna och musklerna, varenda en, från tår till fingrar gjorde/gör så ont att jag inte ens knappt kan hålla i en penna och skriva. Idag först var jag och lämnade prover men ännu inget DR besök, symtomlindring eller ytterligare hjälp har erbjudits ännu. Blåsorna på mina knogar har blivit infekterade och gör så ont även de, det ena symtomet efter det andra. Jag börjar undra efter att ha arbetat i sjukvården så länge själv, vad är man värd som människa när man inte är fungerande längre? Vilket bemötande får man? Är det tacken? Först att kallas för en vardagshjälte för att sedan behandlas som luft eller en böld som samhället vill bli av med. Jag har kämpat nu i 4 veckor och vet att det är människor som har det värre och som kämpar för sina liv men nu efter så lång tid med smärta och när yrsel och synrubbningar tillkommer undrar jag..... är det slutet? Att ligga, ingen ork, vidrig smärta som ej symtomlindras, svullna vader med tillkomna knölar, DVT? som sagt, är det slutet? Aldrig känt mig så ensam i hela mitt liv, musklerna har börjat förtvina och orken är helt borta....Skrämmande...2020 i Sverige.

• 21:40 - 16 maj, 2020
      Marie svarade:

Vet precis hur du känner i frustrationen. Har varit hemma i 2 månader i vad läkare tror kan vara Covid19 - men ej blivit testad. Innan läkaren tog mig på allvar ansåg de att chefen skulle bestämma om jag var frisk eller ej. Man har tagit syresättning, lyssnat på lungorna och en CRP. Men det är vad utredning man får när man inte är tillräckligt sjuk för vården... Att man är totalt orkeslös, förkylningssymtom, ont i leder, tryck över bröstet & andfådd till & från väljer man att inte utreda ytterligare... Bara till att hoppas att läkarens intuition är rätt så att de inte missar någon annan bakomliggande diagnos & hoppas att det snart vänder för en. *suck* Krya på dig.

• 09:25 - 18 maj, 2020
      safija svarade:

Hej,jag blev sjukskriven efter webbsamtal i två veckor,med möjligheten att avbryta sjukskrivning. Mellan andra symptom läkaren skrev på intyget "möjligt covid19 ".Förre deta blev jag sjuk med olika symptom i 6 veckor.Första vecka ont i huvudet,sen en vecka frisk ,nästa ont i muskeln och läder, sen frisk i 3 dadar ,igen ont i kroppen och torrhosta i en vecka,frisk 2 dagar ,ont sen yrsel illamåendet ,fryser ofta.Då tiden kontaktade jag 1177,fick fina råd,men kände mig utanför ,de vände mig till vårdcentralen. Jag fick webbsamtal. läkare sa att jag ska inte oroa mig eftersom man är smittsam mäst om man hostar.Men ,har jag corona ?,om ingen ville testa de som upplever som vi.

• 17:25 - 22 maj, 2020
      Eva svarade:

Jag blev sjuk i mitten på mars och har mött samma i vården. Vaknade med nya symtom varje dag. Tror ett test hade lugnat sinnet på oss. Första vändningen kom när jag började med att öka hälsokost c vitam d vitam fiskolja och zink. Min yrsel blev bättre och jag kan du gå. Är fortfarande uppsvullen i ansiktet o kroppen men det har lagts sig lite så det pickar inte lika mycket. Har ngn infektion i ögonen som inte heller vill ge med sig. Förstår hur du känner dig. Det kommer ordna sig håll ut!

• 19:09 - 30 maj, 2020
      Elena svarade:

Kontakta tidningen!! Det verkar som det är en strategi att inte testa för Corona för att hålla statistik nere. Är nog samma lika det redovisning av döda p.g.a. Corona. Man skriver en annan orsak.

• 17:43 - 12 maj, 2020
    Anonym skrev:

Hej! Om man blev sjuk för fem dagar sedan med endast huvudvärk, trötthet och försämrat smak- och luktsinne som symtom, och man varit symtomfri i två dagar och känner sig tillfrisknad men fortfarande har försämrad smak och lukt, hur ska man då resonera? På FHM:s hemsida står det att man då kan återgå till jobb/skola förutsatt att det var sju dagar sen insjunkande, men för min del är det bara fem? Kan jag då återgå till jobb/skola imorgon eller måste jag vänta ytterligare två dagar endast för att jag har smak- och luktbortfall? Jag har ju inga symptom länge förutom nedsatt smak och lukt. Tacksam för svar.

• 09:31 - 18 maj, 2020
      Vården.se svarade:

Hej! Enligt Folkhälsomyndigheten ska du fortfarande stanna hemma i sju dagar även om du har lukt- och smakbortfall, då samma sak gäller som för torrhosta. Mer kan du läsa här: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/?exp=68974#_68974. Vänligen, Vården.se

• 15:18 - 12 maj, 2020
    Tuulia skrev:

Kan man fortsätta träna på gymet när man fått positivt svar på covid testet?

• 14:50 - 15 maj, 2020
      Vården.se svarade:

Hej Tuulia! Enligt Folkhälsomyndigheten så ska man stanna hemma om man känner av minsta förkylningssymtom (snuva, hosta, feber), tills man är symtomfri. Då ska man stanna hemma ytterligare två dagar efter man blivit frisk. Sedan säger även Folkhälsomyndigheten att man kan fortsätta att ha torrhosta efter att man blivit helt fri från en covid19-infektion. Då är det möjligt att gå tillbaka till jobbet även om man fortfarande hostar - så länge man varit hemma minst sju dagar efter man blev sjuk med covid-19 och minst två dagar sedan man hade några andra symtom. Mer kan du läsa här: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/. Tänk därför på detta innan du exempelvis går till gymmet. Vänligen, Vården.se

• 13:26 - 11 maj, 2020
    Christina skrev:

Varför är symtomen olika i olika länder? 1177 har en lista, WHO en lista. WHO känns ju dessutom lite mer global än 1177. På WHO:s lista finns bl.a. conjunctivitis med och jag har haft illröda ögon en längre tid tillsammans med lite hosta. Har jag covid19?

• 08:13 - 19 maj, 2020
      Vården.se svarade:

Hej Christina! Folkhälsomyndigheten utgår ifrån de studier som finns att tillgå, men eftersom covid-19 är en ny sjukdom så justeras symtomen hela tiden. 1177 Vårdguiden justerar också listan på symtom här: https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/lungor-och-luftvagar/inflammation-och-infektion-ilungor-och-luftror/om-covid-19--coronavirus/covid-19-coronavirus/. Vården.se är en samlingsplats för vård och hälsa och är inte utbildad medicinsk personal - därför hänvisar vi till 1177 för sjukvårdsrådgivning. Vänligen, Vården.se

• 05:51 - 10 maj, 2020
    Maria skrev:

Hej Jag har en son som visar alla symtom på Covid-19 och som varit hemma i 4 veckor (sjukskriven av läkare den sista), läkaren som sjukskrev honom sa att han kan gå till baka till jobbet även om han visar symtom för man smittar inte efter 4 veckor, stämmer detta?

• 13:26 - 11 maj, 2020
      Vården.se svarade:

Hej Maria! Enligt Folkhälsomyndighetens föreskrifter så ska man stanna hemma så länge man är sjuk. Därefter ska man vänta två dagar efter man blivit frisk och symtomfri för att gå till jobbet. Sedan säger även Folkhälsomyndigheten att man kan fortsätta att ha torrhosta efter att man blivit helt fri från en covid19-infektion. Då är det möjligt att gå tillbaka till jobbet även om man fortfarande hostar - så länge man varit hemma minst sju dagar efter man blev sjuk med covid-19 och minst två dagar sedan man hade några andra symtom. Mer kan du läsa här: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/. Vänligen, Vården.se

• 09:11 - 06 maj, 2020
    Anni skrev:

Efter samtal med 1177 igår är jag drabbad av Corona. Var så orolig att jag missade mycket av vad som sas. Jag ska dricka mycket vatten, vila mycket och träna lungorna. Min fråga är hur mycket jag ska vila. Får jag ta lugna promenader (utan möte med andra så klart)?

• 13:26 - 07 maj, 2020
      Vården.se svarade:

Hej Anni! Vi på Vården.se är inte utbildad medicinsk personal, utan vi utgår ifrån information från 1177 Vårdguiden. Där står det att om du har feber och mår dåligt så är det bra att vila. Man ska dock inte vila för länge då det försvårar lungornas möjlighet att arbete. När du mår bättre kan du ta korta promenader för att underlätta läkningen. Du kan läsa om det här: https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/lungor-och-luftvagar/inflammation-och-infektion-ilungor-och-luftror/covid-19-coronavirus/. Vänligen, Vården.se

• 12:17 - 27 apr, 2020
    Carina B skrev:

Hej Jag undrar varför ni tar upp astma som riskgrupp när socialstyrelsen har konstaterat att astmatiker inte är en riskgrupp.

• 12:25 - 27 apr, 2020
      Vården.se svarade:

Hej Carina! Vi skriver inte att astma är en riskgrupp, utan att personer med underliggande sjukdomar kan vara mer känsliga för sjukdomen. Mer om det kan du hitta på Världshälsoorganisationens (WHO) sida: https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public/myth-busters. Vänligen, Vården.se

• 12:03 - 05 maj, 2020
      Viktor svarade:

Jag har sedan 4 dagar tillbaka haft ont i halsen men främst väldigt ont i händerna är det ett tydligt covid-19 symptom? Har inga underliggande sjukdomar

• 06:45 - 06 maj, 2020
      Vården.se svarade:

Hej Viktor! Vården.se är en samlingsplats för vård och hälsa och är inte utbildad medicinsk personal. Du kan läsa mer om symtomen för coronaviruset covid-19 på 1177.se: https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/lungor-och-luftvagar/inflammation-och-infektion-ilungor-och-luftror/covid-19-coronavirus/. Vänligen, Vården.se

• 12:11 - 27 apr, 2020
    Anna-Kari K skrev:

Hej, jag tycker det skrivs för ensidigt om symptomen. Jag insjuknade för en månad sen precis i diarre, frossa, hög feber, kräkningar, huvudvärk, ont i lederna, tappat smak/luktsinne, tryck över bröstet. Dessa symptom har vandrat fram och tillbaka och för tre dagar sedan kom röda utslag på armar med ökad tinnitus. Jag har inte haft någon hosta eller snuva/förkylning..Corona behöver inte börja som en förkylning m hosta/snuva uppenbarligen.

• 21:53 - 03 maj, 2020
      Lotta svarade:

Håller helt med dig om alla symtom Anna-Kari. Exakt så... och oj, så dålig jag känt mig. Är testad positiv för 14 dagar sen. Aldrig haft hosta, men stort obehag över bröstet. Anfåddhet, huvudvärk, kräkts, illamående, yrsel. Blåsor på armar och händer. Feber första dagarna. Även tinnitus som ibland är kraftigare. Obehag hela kroppen. Avslutar nu med nässelutslag - i massor.

• 23:54 - 07 maj, 2020
      t svarade:

hej hjälp mig har den problem nu

• 14:14 - 08 maj, 2020
      Vården.se svarade:

Hej! Vi på Vården.se är inte utbildad medicinsk personal, utan hänvisar till 1177 Vårdguiden för specifika frågor kring coronaviruset och symtomen: https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/lungor-och-luftvagar/inflammation-och-infektion-ilungor-och-luftror/covid-19-coronavirus/. Vänligen, Vården.se

• 04:11 - 18 maj, 2020
      Ida svarade:

Har ni blivit friska nu? Hur länge är man sjuk ungefär? Insjuknade i förrgår med samma symptom.

• 09:45 - 18 maj, 2020
      Vården.se svarade:

Hej Ida! Enligt Folkhälsomyndigheten så blir man vanligtvis frisk inom några veckor om man har lindriga sjukdomssymtom såsom feber och hosta. De som blir allvarligt sjuka kan det ta mycket längre tid att bli helt återställd. Mer kan du läsa här: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/?exp=68689#_68689. Vänligen, Vården.se

• 09:52 - 21 apr, 2020
    Victora S skrev:

Hej! I början av december förra året kom jag hem från en resa i norra Italien, inklusive Milano/Bresciaområdet/Venedig. Fick vid hemkomsten en mycket akut hosta som var torr och satt ganska långt ner som höll mig vaken i flera nätter, men blev frisk inom en vecka. Det konstiga var att jag inte hade andra symptom. Kan det ha varit Covid-19? Tack

• 09:53 - 21 apr, 2020
      Vården.se svarade:

Hej Victoria! Vården.se är en samlingsplats för vård och vi är inte utbildad vårdpersonal. Vi kan därför inte bedöma symtom och diagnoser. För mer information om de symtom som gäller för coronaviruset (covid-19) kan du läsa mer hos 1177: https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/infektioner/ovanliga-infektioner/covid-19-coronavirus/. Har du allmänna frågor om coronaviruset och dess spridning kan du ringa 113 13. Vänligen, Vården.se

• 09:08 - 21 apr, 2020
    Isabell skrev:

Hej! Har varit förkyld en ovanligt lång tid i mars(för mig), 2 veckor. Då var jag hemma. Nu arbetar jag igen som vanligt. Min fråga är: Om jag hade Covid-19 utan att veta om det och blivit frisk, kan jag då lätt få det igen? Eller hur fungerar det? Känner att jag blir orolig så fort det känns som en förkylning är på gång. Tacksam för svar!

• 11:38 - 24 apr, 2020
      Vården.se svarade:

Hej Isabell! Enligt Folkhälsomyndigheten så är risken låg att få covid-19 igen under en och samma säsong. Däremot vet man inte hur länge man kan vara immun. Mer kan du läsa här: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/?exp=69077#_69077. Vänligen, Vården.se

• 20:02 - 06 maj, 2020
      Irene svarade:

Hej Jag har fått ett blåmärksliknande utslag på huden som inte försvinner. Kan det vara Covid-19? Känner mig inte sjuk för övrigt.

• 14:02 - 07 maj, 2020
      Vården.se svarade:

Hej Irene! Vi på Vården.se är inte utbildad medicinsk personal. Du kan läsa mer om vilka symtom som gäller på 1177 Vårdguiden: www.1177.se/sjukdomar--besvar/infektioner/ovanliga-infektioner/covid-19-coronavirus/. Vänligen, Vården.se

• 07:20 - 21 apr, 2020
    stefan skrev:

hej jag har högt blodtryck och har haft en stroke. jag jobbar i skolan med ca 400 elever idag skall jag vara orolig för min hälsa mvh stefan

• 09:55 - 21 apr, 2020
      Vården.se svarade:

Hej Stefan! Det är i första hand arbetsgivarens ansvar att se till att arbetsmiljön är säker för de anställda. För att läsa mer om det hänvisar vi till Arbetsmiljöverket: https://www.av.se/halsa-och-sakerhet/sjukdomar-smitta-och-mikrobiologiska-risker/smittrisker-i-arbetsmiljon/coronaviruset/. För att hålla dig uppdaterad om rekommendationer för specifika riskgrupper, hänvisar vi till Folkhälsomyndigheten: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/information-till-riskgrupper/. Vänligen, Vården.se

• 19:18 - 12 apr, 2020
    Peter skrev:

Hej! Har senaste dagarna känt ett litet tryck i övre delarna av lungorna !framförallt närvjag tränar så blir det svårare att andas! Pigg i övrigt men tungt att andas stundtals! Även min sambo upplever liknande! Kan det vara något ?

• 11:44 - 16 apr, 2020
      Vården.se svarade:

Hej Peter! Du kan läsa mer på 1177.se på vad som gäller för covid-19 och vilka symtom man kan få: https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/lungor-och-luftvagar/inflammation-och-infektion-ilungor-och-luftror/covid-19-coronavirus/. Där skriver 1177 om när du ska söka vård. Vänligen, Vården.se

• 10:41 - 20 apr, 2020
      Annomyn svarade:

Hej! Detta gäller en fråga om corona! Om man är lite små förkyld men mår bra och bor på samma boende. Kan man vara med varandra och hos över

• 11:28 - 24 apr, 2020
      Vården.se svarade:

Hej! Så länge de du bor med inte har några symptom så kan de göra som vanligt och gå till skolan, förskolan eller jobbet. Du kan läsa mer här: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/?exp=69220#_69220. Vänligen, Vården.se

• 20:09 - 07 apr, 2020
    Pontus skrev:

Hej jag och min fru har varit Hängiga i nu 3 veckor utan hög feber men nu har min fru blivit sämre och har fått röda utslag på magen och ryggen ! Är det ett tecken på corna? Hon har torr hosta och snuva hoppas på svar ! Är ganska orolig Med vänlig hälsning, pontus

• 06:21 - 08 apr, 2020
      Vården.se svarade:

Hej Pontus! Vården.se är en samlingssida för vård och hälsa, och vi är inte utbildad vårdpersonal. Behöver du rådgivning ska du ringa 1177. De kan hjälpa dig vidare. Vänligen, Vården.se

• 23:03 - 06 apr, 2020
    Cecilia skrev:

Hej, jag tycker ni borde uppdatera sidan eftersom man nu medger att det visst kan smitta även om man inte uppvisar symptom. Även om det ör mindre andel. Men i artikeln står det att FHM säger att det inte kan smitta då. Vänligen Cecilia

• 12:38 - 07 apr, 2020
      Vården.se svarade:

Hej Cecilia! Du har rätt! Vi har nu uppdaterat det i vårt inlägg enligt svaret från Folkhälsomyndigheten: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/?exp=68579#_68579. Vänligen, Vården.se

• 15:01 - 03 apr, 2020
    Suzan H skrev:

Jag har sedan igår väldigt stel i lederna och har lite ont vid rörlighet samt upptäckte idag att jag har tungt att andas vid fysiska aktiviteter ( normala aktiviteter som gå från punkt till punkt eller värst blir det när jag går uppför trappan) är det Corona eller är det andra orsaker?

• 15:02 - 03 apr, 2020
      Vården.se svarade:

Hej Suzan! På 1177s hemsida kan du läsa mer om vanliga symtom för coronaviruset: https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/infektioner/ovanliga-infektioner/covid-19-coronavirus. Du kan även testa att göra Region Stockholms självskattningstest för att se om dina symtom stämmer in. Det hittar du här: https://corona.sll.se/. Om du blir sämre rekommenderar vi att du ringer 1177 för rådgivning. Vänligen, Vården.se

• 14:46 - 03 apr, 2020
    Jeanette skrev:

I slutet av november början på december så fick jag från ingenstans svårigheter med andningen, fick alltså inte ner ordentligt med luft lungorna men kände mig inte förkyld. På SÖS sa dom att det kunde va ångest som bidrog och på serafen där jag va dagen efter sa dom att det kunde va ångest men att jag även hade lite svullna halsmandlar. Min fråga är, kan jag ha fått Corona redan då?

• 09:18 - 07 apr, 2020
      Vården.se svarade:

Hej Jeanette! Vården.se är en samlingsplats för vård och vi är inte utbildad vårdpersonal. Vi kan därför inte bedöma symtom och diagnoser. För mer information om de symtom som gäller för coronaviruset (covid-19) kan du läsa mer hos 1177: https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/infektioner/ovanliga-infektioner/covid-19-coronavirus/. Har du allmänna frågor om coronaviruset och dess spridning kan du ringa 113 13. Vänligen, Vården.se

• 11:49 - 03 apr, 2020
    Carina skrev:

Hej! Jag undrar hur länge man kan ha feber om man har covid-19? Jag har haft feber nu dryga 2 veckor. Ingen hög feber men mellan 37,4-38,0.

• 15:08 - 03 apr, 2020
      Vården.se svarade:

Hej Carina! Du kan läsa mer om sjukdomsförloppet på 1177s hemsida här: https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/infektioner/ovanliga-infektioner/covid-19-coronavirus. När det handlar om hur länge man är sjuk, har Folkhälsomyndigheten skrivit ett svar här: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/?exp=68689#_68689. Vänligen, Vården.se

• 10:03 - 16 apr, 2020
      Elmira svarade:

Hej! Jag har haft samma nu i några dagar , mellan 37,5-38,3 .. undrar vad det kan vara 😫

• 08:47 - 03 apr, 2020
    Mia skrev:

Har haft ont I halsen i många veckor innan Corona viruset kom. Nu ovanligt trött och lätt irriterad, slö i lederna men ingen feber, börjat hosta idag. Ska jag stanna hemma ifrån jobbet/ hur Länge i sådana fall ? Tack på förhand

• 09:41 - 03 apr, 2020
      Vården.se svarade:

Hej Mia! Enligt Folkhälsomyndigheten bör man stanna hemma vid minsta luftvägssymtom och vänta minst två dagar efter du blivit helt frisk innan du kan gå tillbaka till jobbet. Du kan läsa mer om det här: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/?exp=68974#_68974. Blir du sämre ska du ringa 1177 för rådgivning. Vänligen, Vården.se

• 08:03 - 31 mar, 2020
    Anders skrev:

Hej. Jag är en 50 åring med Astma, Diabetes, högt blodtryck och även väldigt överviktig. Är jag i en hög riskgrupp? Jag jobbar inom hjälpmedel som tekniker och träffar ofta människor med olika typer av sjukdom. Hur ska jag tänka, törs jag vara på mitt arbete inom vården? Vad kan min chef kräva av mig. Läser ju hela tiden om att man ska undvika social samvaro Med vänlig hälsning Anders

• 15:08 - 31 mar, 2020
      Vården.se svarade:

Hej Anders! Folkhälsomyndigheten skriver om riskgrupper här: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/?exp=68581#_68581. Det är i första hand arbetsgivarens ansvar att se till att arbetsmiljön är säker för de anställda. Mer om detta kan du läsa på Arbetsmiljöverkets sida: https://www.av.se/halsa-och-sakerhet/sjukdomar-smitta-och-mikrobiologiska-risker/smittrisker-i-arbetsmiljon/coronaviruset/. Vänligen, Vården.se

• 14:57 - 03 apr, 2020
      Vården.se svarade:

Hej Thomas! Här kan du läsa om de vanligaste symtomen av covid-19: https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/infektioner/ovanliga-infektioner/covid-19-coronavirus. Du kan även testa att göra Region Stockholms självskattningstest för att se om dina symtom stämmer in. Det hittar du här: https://corona.sll.se/. Vänligen, Vården.se

• 23:32 - 30 mar, 2020
    Fia skrev:

Hej! De gamla som tillhör riskgruppen har ju fått rådet att inte gå ut, tex och handla. Hur ska de som jobbar och tillhör en riskgrupp (tex hjärtsjukdom) göra när det har ett jobb som det inte går att jobba hemifrån med? Myckets olustigt att vara trungen att vara bland många människor dagligen. Hade hellre sett att de kunde få ngn slags "sjukpenning" för att undvika kontakt och smitta. Diskuteras några sådana förslag?

• 14:57 - 31 mar, 2020
      Vården.se svarade:

Hej Fia! Det är i första hand arbetsgivarens ansvar att se till att arbetsmiljön är säker för de anställda. För att läsa mer om det hänvisar vi till Arbetsmiljöverket: https://www.av.se/halsa-och-sakerhet/sjukdomar-smitta-och-mikrobiologiska-risker/smittrisker-i-arbetsmiljon/coronaviruset/. För att hålla dig uppdaterad om rekommendationer för specifika riskgrupper, hänvisar vi till Folkhälsomyndigheten: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/information-till-riskgrupper/. Vänligen, Vården.se

• 09:18 - 29 mar, 2020
    Elin skrev:

Hej Jag undrar hur lång tid det ta innan andningen bli normal igen efter man blivit positiv för Corona?.

• 12:00 - 30 mar, 2020
      Vården.se svarade:

Hej Elin! Information om symtomen och hur sjuk du kan bli finns på 1177: https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/infektioner/ovanliga-infektioner/covid-19-coronavirus/. Om du upplever några av de symtom som nämns så ska du ringa 1177 för rådgivning. Vänligen, Vården.se.

• 18:22 - 14 maj, 2020
      Yvonne svarade:

Hej, Mycket bra fråga. Covid innebär en lång konvalescens. Och jag hoppas att jag blir helt frisk. Jag insjuknade 9e mars och idag 14e maj är jag fortfarande sjuk. Jag har varit på sjukhus 2 ggr, inga tester av COVID maa resursproblem inom sjukvården. Jag har andningsproblem, ont i bröst och ned mot lungor, diarré, ont i magen, ont i halsen, feber runt 37,5 varje dag samma tid som sedan passerar bort på ca 1 timme. Jag har under dessa 9 veckor varit sängliggande med enorm trötthet och andningsproblem, hosta, andnöd, halsont i två vändor (3 dagar samt 3 dagar). Jag har trott (under dessa 9 veckor) att jag blivit frisk flera ggr - eller att jag blir bättre. Men en till två dagar efter den bättre dagen så är jag betydligt sämre igen. Det går aldrig bort! Att man blir frisk på 2-6 veckor stämmer inte alls, men jag ser ingen dialog om detta någonstans. Har ni hört att detta också gäller för andra personer? Var kan jag läsa mer om dessa fall? (Observera att min man har varit sjuk lika länge med ungefär samma symtom - så inte bara jag), Med vänlig hälsning, Yvonne

• 17:15 - 18 maj, 2020
      joakim svarade:

Tydligen kan symtom sitta i mycket länge, har själv gått i drygt 8 veckor med trötthet, frusenhet, lätt andningspåverkan, tryck värk i bröstet, heshet, tryck i bihålor, förhöjd vilopuls och lätt huvudvärk mm...precis när man tror att det ska släppa, så dras man tillbaka nästa dag. Börjar tyvärr blir som ett normaltillstånd. Fått förklarat av min läkare 2ggr att mellan 2-3 månader och längre än så är inte ovanligt att man känner sig påverkad. Även när man ev blivit frisk, så kan det sitta restsymtom i veckor därefter. Tycker det är väldigt märkligt att det inte skrivs mer om detta? Denna typ av långvarig Covid19 har ingenting med grundfysik, riskfaktorer, ålder eller immunförsvar att göra.

• 16:28 - 27 mar, 2020
    ida skrev:

hej jag undrar om man har coronaviruset om man hostar ibland och har snuva. ibland nyser och har feber.

• 08:21 - 30 mar, 2020
      Vården.se svarade:

Hej Ida! Du kan hitta en lista på vilka symtom som gäller för coronaviruset på 1177: https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/infektioner/ovanliga-infektioner/covid-19-coronavirus. Vänligen, Vården.se

• 00:03 - 23 mar, 2020
    Gunnar skrev:

Hur många har sett den här artikeln??: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vd2Bp/studie-rokning-bakom-hog-corona-dodlighet Ska man vidta en riktigt radikal och kraftfull åtgärd mot svåra coronarelaterade sjukdomar - varför inte helt enkelt förbjuda all rökning och försäljning av rökningsrelaterade produkter, åtminstone tills pandemin är över??

• 20:01 - 25 mar, 2020
      Egil svarade:

Jag misstänker att de kan vara så att den cigaretten du tar idag spelar en marginell roll och att det snarare är den flera år långa ovanan som leder till ökad dödlighet.

• 20:44 - 21 mar, 2020
    Tiia Ojala skrev:

Kan corona även ge utslag i övre delen av kroppen?

• 08:53 - 24 mar, 2020
      Vården.se svarade:

Hej Tiia! Enligt 1177 är utslag i övre delen av kroppen inte ett av symtomen av coronaviruset. Du kan hitta mer information om sjukdomen och dess symtom här: https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/infektioner/ovanliga-infektioner/covid-19-coronavirus/. Vänligen, Vården.se

• 18:49 - 04 apr, 2020
      Julie svarade:

Mycket intressant Tiia! Jag har precis tillfrisknat från ”sannolik” Corona och har börjat få utslag!

• 14:44 - 01 maj, 2020
      Alexandra svarade:

Jag har legat i troligtvis corona i flera veckor men börjar bli frisk nu men plötsligt fått massa utslag på ovanför brösten. Googlade om det att det är många som undrar samma.. då de fått på ett eller något av dessa oråden armar. Mage. Rygg och bröst...

• 00:59 - 02 maj, 2020
      Tina svarade:

I denna grupp som främst består av personer med varierande ev. covid19-symptom vilka håller på veckovis (10v för mig nu) har jag sett att vissa har fått utslag: https://www.facebook.com/groups/498890450992682/?ref=share

• 15:39 - 17 mar, 2020
    Vården.se skrev:

Hej Patrick! Vad gäller din fråga kan du hitta svar om sjukdomen bland Folkhälsomyndighetens Frågor och Svar, som du hittar här: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/. Där står det bland annat hur sjuk man blir, hur länge man är sjuk, osv. Vänligen, Vården.se

• 10:07 - 17 mar, 2020
    Patrick skrev:

Hur farlig är den egentligen?

• 00:14 - 11 mar, 2020
    Visman skrev:

Det har uppdagats ett flertal fall där patienter konstaterats vara smittade men initialt blivit avvisade av 1177 och sjukhus för att de inte rest i "riskländer", hur kan vården va så säkra på att det inte pågår dold spridning av viruset även i andra länder, som kanske ännu bara inte uppdagats eller blivit bekräftat av sjukvård? Risken när ni skriver att det inte är troligt att man blivit smittad i andra länder blir ju att folk faktiskt tar med sig smittan, importerat från andra länder utöver "riskländerna". Det kanske är sanningsenligt att vissa länder utgör större risk utifrån de bekräftade datan alla länder bidrar med, men hur kan man förlita sig på att andra länders vårdsystem verkligen är effektiva på att identifiera fall? Spridningen i Italien gick ju obemärkt ett bra tag, trots deras tidiga förhållningsåtgärder mot Kinas spridning. Vården måste bli bättre på att ge direktiv och givetvist är det inte hållbart att ta in alla möjliga personer för tester, men man bör åtminstone kräva personer som varit utomlands i andra närliggande länder där kanske risken ändå finns, men ännu inte blivit bekräftat, att stanna hemma för säkerhets skull och undvika folk tills symptomen är borta, alternativt testa människan bara. Tycker varje person som är sjuk, oavsett från att ha varit utomlands eller inte, från riskområde eller ej, borde få rekommendationen eller direktiv att stanna hemma vid symtom, oavsett sjukdom eller typ av virus. Folk är alldeles för respektlösa idag och går utanför deras hem, går och jobbar när de är sjuka (väldigt troligt om de har milda besvär dessutom), hostar och nysar rätt ut i luften och äcklar sig. Enda sättet att besegra viruset, är genom att folk skaffar lite vett och etikett, god hygien och respekt för sina medmänniskor genom att stanna hemma vid sjukdom. Jag tror starkt på att det är de milda fallen som har varit bovarna i de mest utsatta länderna och kommer bli den stora boven i smittspridningen i Sverige, och har befarat det ända sen detta virus verkade ge många milda fall. Viruset är smart, den la sig på en nivå där den kan spridas obemärkt och effektivt till många personer och säkra dess överlevnad. Det är bara en nackdel för oss människor, när vi har generationer av människor med stressade jobb och liv som tvingar oss tillbaka i samhället så fort som mäjligt för att inte släpa efter. Positivt för viruset dock som anpassat sig för att effektivt spridas. Sjukdomar med högre grad av allvarlighet hinner iaf aldrig smittas vidare till person till person lika effektivt då symptomen är mycket mer uppenbara och begränsar den infekterade i högre grad (t.ex. MERS) än vad Covid-19 gör. Summasummarum, ni borde ge direktiv att folk som är sjuka, STANNA HEMMA för guds skull.

• 18:14 - 10 mar, 2020
    Nicklas skrev:

Hur kommer det sig att trots att viruset kan överleva 1-9 dagar på olika ytor, färdas 4-5 meter och överleva timmar i luften så kommuniceras det att det ”inte är troligt” att man kan få sjukdomen utan att ha vistats eller varit i kontakt med människor från drabbade regioner?

• 21:47 - 09 mar, 2020
    Pelle skrev:

Jag tycker man borde stänga skolor i de områden man har bekräftade fall i någon vecka och se vart detta leder hittills har det ju bara blivit värre och värre. Jättebra sida med uppdaterad info:)

• 11:30 - 02 mar, 2020
    Catherine skrev:

Man borde stänga Sveriges gränser innan coronaviruset sprider sig mer. Kanske alla gränser där coronaviruset förekommit i någon månad så kanske vi är av med coronavisuset.

• 11:29 - 02 mar, 2020
    Ronak skrev:

Hej Mina barn har kroniska astma o ofta får lunginflammation fler gånger per år än andra barn! Jag är orolig men ska skicka de till skolan ändå. Jag tänker på att det smittas lätt. Behöver tips. Tack

Skriv kommentar

Kul! Du vill skriva en kommentar. Det är toppen! Du kanske undrar varför kommentaren inte visas direkt?
Det är för att vi vill undvika spam och måste därför godkänna kommentaren först. Tack för din kommentar!