Allt du behöver veta om munskydd

2021-01-08 | coronaviruset covid-19

Nu under coronapandemin har det uppstått många frågor kring huruvida munskydd är bra eller inte för att minska smittspridningen av covid-19. Sedan i början på juni förra året råder Världshälsoorganisationen (WHO) allmänheten att använda munskydd på platser där det inte går att distansera sig från varandra, till exempel i kollektivtrafiken eller i affärer. I Sverige rekommenderar Folkhälsomyndigheten att alla som är födda 2004 eller tidigare använder munskydd i kollektivtrafiken mellan klockan 7-9 och 16-18 på vardagarna. Vi besvarar de vanligaste frågorna om munskydd här.

Syftet med munskydd är att det ska agera som en barriär mot partiklar som finns i luften som man andas ut. Idag finns det begränsade kunskaper och bevis om hur effektiva munskydd är när det handlar om att minska smittspridningen av covid-19. I Sverige rekommenderar Folkhälsomyndigeten att alla som är födda 2004 eller tidigare använder munskydd i kollektivtrafiken mellan klockan 7-9 och 16-18 på vardagar. WHO råder till att använda munskydd i områden där det finns en stor spridning av covid-19 samt där det inte är möjligt att hålla minst 1 meters avstånd till varandra.

Hur använder jag munskydd?

Om du ska använda munskydd, är det viktigt att du gör det på rätt sätt. Annars kan användandet av skyddet göra mer skada än nytta, till exempel genom att man rör området kring ögon och näsa mer. Så här går du tillväga när du ska använda ditt munskydd:

• Se till att du har tvättat händerna
  • Kontrollera att munskyddet är rent och helt
  • Sätt på munskyddet så att banden går runt öronen och att masken sitter tajt över munnen, näsan och hakan
  • Undvik att röra vid munskyddet när du har satt på det – gör gärna rent händerna om du råkar röra det
  • När du ska ta av dig munskyddet, tvätta händerna först
  • Ta av skyddet via banden och ta inte på skyddets framsida
  • Avlägsna skyddet från ditt ansikte
  • Tvätta händerna igen

Se till att det bara är du som använder munskyddet, dela inte munskydd med någon annan.

Varför använder man munskydd mot coronaviruset?

Munskydd ses som ytterligare en åtgärd för att hindra smittan av coronaviruset i samhället. Även om man använder munskydd är det dock fortfarande viktigt att man fortsätter tvätta händerna, håller avstånd från varandra och stannar hemma vid minsta förkylningssymtom.

Hur ofta ska man byta munskydd?

Om du använder ett munskydd som är avsedd för engångsbruk så bör du slänga det efter en användning. Om munskyddet blir smutsigt eller blött bör du byta det med en gång. Om du har ett munskydd av tyg bör du tvätta det med tvättmedel, gärna i hett vatten, helst samma dag som du använt det.

Hur ska munskydd sitta?

För att munskyddet ska ha ett så bra skydd som möjligt, ska det täcka munnen, näsan och hakan. Det ska sitta så tajt mot ansiktet som möjligt, så att det inte glipar på sidorna.

Vem skyddar munskydd?

Materialet som används i munskydd avsedda för engångsbruk är inte tätt nog för att skydda dig som bär skyddet, men det minskar spridningen av partiklar till omgivningen, så att du inte smittar andra. Det finns dock tecken på att munskydd av tyg skyddar dig som bär dem genom att minska mängden partiklar som du andas in.

Vilken typ av munskydd ska jag välja?

Du kan välja engångsmunskydd eller munskydd tillverkade av tyg. Om du väljer engångsmunskydd kan det vara bra att kolla att de är CE-märkta, vilket betyder att tillverkaren eller importören uppfyller EU:s krav på hälsa, miljö och säkerhet.

Skyddar munskydd av tyg?

Enligt en litteraturstudie som Karolinska Institutet gjort med McMaster University i Kanada så visar flera studier att om man använder munskydd av tyg så minskas spridningen av partiklar till omgivningen. Dessutom minskar mängden partiklar som du andas in. Då bör munskyddet ha tre till fyra lager, med en trådtäthet av minst 100 trådar per tum (TPI). Bästa material ska vara muslin, bomull och flanell. Forskarna bakom studien påpekar dock att det fortfarande inte finns bevis för att just munskydd skyddar vid spridningen av covid-19, men anser som WHO att det är ett bra komplement tillsammans med de andra åtgärderna (som att tvätta händerna).

Var köper jag munskydd?

Idag finns det ett stort utbud av återförsäljare som erbjuder munskydd – både för engångsbruk och av tyg. Många affärer säljer munskydd, både i fysiska butiker och online, för dig som vill beställa hem. De flesta apotek erbjuder också munskydd – här hittar du vår samlingssida om landets största apotekskedjor.

Hur ser Folkhälsomyndighetens rekommendationer kring munskydd ut?

Från och med den 7 januari 2021 rekommenderar Folkhälsomyndigheten att alla som är födda 2004 eller tidigare använder munskydd när de befinner sig i kollektivtrafiken mellan klockan 7-9 och 16-18 på vardagar. Det är viktigt att munskyddet du använder är av god kvalitet och CE-märkt.

Källor:

WHO (Q&A about covid-19 and masks)

WHO (When and how to use masks)

Läkemedelsverket

Författare:

14 Kommentarer

2021-01-07

Carita skrev:

Hur skyddar munskydd med ventil.

2021-01-08

Hej Carita!

Tack för din fråga! Munskydd med ventil, det vill säga andningsskydd, har som syfte att skydda dig som bärare genom att filtrera bort partiklar i inandningsluften. Du kan läsa mer om det på Läkemedelsverkets hemsida:

2021-01-14

Maria skrev:

Hej jag undrar om man kan få ut recept på munskydd?

2021-01-14

Hej Maria!

Tack för din fråga! Nej, det går inte att få munskydd på recept utan du får bekosta det själv.

2021-01-18

Mats skrev:

Om alla håller munnen stängd . Det ska förbjudet att prata Håll munnen stängd och håll avstånd .märkligt att detta är en rekommendation

2021-01-18

Jenny skrev:

Undrar hur engångs munskydd fungerar i kyla. Vi har fått till oss att vi ska ha det på promenad men i minusgrader blev det snabbt blött.

2021-01-19

Hej Jenny!

Tack för din fråga! Enligt WHO ska man byta ut sitt munskydd så fort det blir smutsigt eller blött, så ett tips från oss är i så fall att ha med sig flera engångsmunskydd. Däremot säger även WHO att du inte behöver ha munskydd utomhus om det går att hålla avstånd från andra. Mer kan du läsa här: https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/question-and-answers-hub/q-a-detail/coronavirus-disease-covid-19-masks.

2021-01-25

Anders skrev:

Hej. Är det farligt att använda munskydd i vården nu när det används så mycket? Får man tillräckligt med syre under tiden? Är det bara skrämsel att man får dålig syretillförsel och att det inte är bra för hjärtat och immunförsvaret?

2021-01-26

Hej Anders!

Tack för din fråga! Munskydd är inte farliga i sig. Enligt WHO leder användning av munskydd inte till dålig syretillförsel och hälsan påverkas inte dåligt av munskydd. Men detta är förutsatt att man använder munskyddet på rätt sätt.

2021-01-26

Ninna skrev:

Hej!
Jag har astma och allergier och blir tät och obstruktiv av munskydd, andningsskydd och visir. Det är ett stort problem då jag jobbar på akutmottagning. Jag har sökt information om det här men verkar inte skrivet så mycket om. Vad är det med skydden och visiren som triggar astma (allergi)? Är det ett stort problem? På min arbetsplats är det bara jag som mår dåligt av detta.

2021-01-29

Hej Ninna!

Tack för din fråga! Om man använder munskydd på rätt sätt och byter ut det ofta, så bör det inte vara några problem för personer med astma, även om det kan kännas som att luften blir tät. Men om det är ett så pass allvarligt problem för dig på jobbet så rekommenderar vi att du pratar med din läkare, som kan ge dig förslag på hur du ska göra för att kunna använda munskydd.

2021-01-28

Marianne skrev:

Om man råkat ha den blåa sidan inåt på munskyddet fungerar det sämre då?

2021-01-29

Hej Marianne!

Tack för din fråga! Som vi skriver i inlägget så är det viktigt att man använder munskyddet på rätt sätt för att det ska fungera. Om du därför använder det åt fel håll så skyddar det inte som det ska.

2021-02-10

Sonja skrev:

Det finns så många olika skydd och olika färger. Vissa är helt vita. Hur vet man att man sätter sitt skydd rätt?ska inte gummibandsfästena sitta på insidan fast dom är gröna på insidan då.

Skriv kommentar

För att skicka in din kommentar måste du godkänna Allmänna villkor och vår Integritetspolicy. För att skicka in din kommentar måste du godkänna vår policy för bloggkommentarer.