Sök
Sök
Hitta rätt vård
Jämför
Jämför
Boka
Boka

Sök i sökformuläret eller navigera bland våra kategorier för att hitta ett urval av vårdgivare.

Fyra sätt att skapa och behålla nya vanor

Vi befinner oss i tider där många av oss uttalat nyårslöften som ska förbättra våra liv och göra oss gladare och friskare. I många av dessa fall innebär det att vi vill lägga till eller ändra våra vanor. Men trots att motivationen finns där den första januari, så är det många som inte orkar med att hålla igång de nya vanorna. Hur ska man göra egentligen?

enter image description here

En vana är något som sker automatiskt, i de flesta fall något man gör varje dag. Ett exempel är att du borstar tänderna, eller låser dörren när du lämnar ditt hem. Man ifrågasätter inte beteendet, eftersom vår hjärna vill förenkla vardagen så att man slipper fatta så många beslut.

Det finns idag en stor medvetenhet om hälsa och många försöker skapa nya, hälsosamma vanor i början på året. Några vanliga exempel är att man vill gå och lägga sig tidigare, sluta använda mobilen sent på kvällen, äta mer grönsaker, sluta röka eller röra på sig mer. Men många har säkert också upplevt hur svårt det kan vara att ändra, och framför allt, behålla sina nya vanor, trots en stor vilja och motivation.

Vad ska jag göra för att ändra och behålla mina nya vanor?

enter image description here

1. Hitta det sätt som motiverar just dig
Utgå från dig själv, vad som motiverar dig och dina förutsättningar. Är du tävlingsinriktad och blir uppmuntrad av mål kan du lägga upp en plan för hur ska lyckas ändra dina vanor, med ett tydligt slutmål. Bestäm dig också för vad du vill unna dig själv när du lyckats med det. Sätt därefter upp delmål under vägen så att du ständigt påminns om vad du jobbar mot.

Om du inte drivs av mål kan du öva på att se på din nya vana ur ett längre perspektiv. Det kanske kan kännas svårt eller abstrakt, men det gör också att du kan släppa kraven på dig själv. Vill du till exempel röra på dig mer är det mer hälsosamt för kroppen att göra något i fem minuter varje dag, än att göra ett tvåtimmarspass en gång varannan månad. Skulle du missa någon dag är det inte hela världen när du ser det ur ett långsiktigt perspektiv.

2. Bli upplyst inom ditt ämne
Kunskap är makt! Läs på om varför det är bra med att lägga till den nya vanan du valt. Investera i böcker i ämnet, gå på föreläsningar, läs information på etablerade sajter - allt för att skapa dig en bild av den nya vanan. Att förstå varför du gör något är en bra förutsättning för att du ska fortsätta. Det är mer sannolikt att du skapar en hållbar vana om den kommer inifrån dig och du förstår anledningen till förändringen. Försök att hålla dig inspirerad med jämna mellanrum så att du fortsätter hålla motivationen uppe.

3. Testa med små steg
Det är lättare för de flesta att börja smått och att skapa en ny vana genom små beteendeförändringar. Om du till exempel vill sluta titta på mobilen när du går och lägger dig, börja med att lägga den på nattduksbordet några nätter. Sedan lägger du den på golvet. Sedan kanske du börjar lägga den i köket när du går och lägger dig. Ett annat tips är att börja lägga till, istället för att tänka att du ska ta bort något från din vardag. Vill du till exempel äta mer frukt och grönt, gör det till en vana att alltid ta ett äpple efter lunchen, eller att du adderar kokta grönsaker i de vanliga maträtterna du lagar. Acceptera att dessa små förändringar - även om de är små - kan ta emot lite i början. Man kanske lätt glömmer. Men börja bara om igen vid nästa tillfälle. Var inte så hård mot dig själv.

4. Var social med din nya vana
Underskatta inte den positiva påverkan du kan få av att bjuda med andra i den nya vanan du vill skapa för sig själv. Människan är social av naturen, så vi drivs av att göra saker tillsammans. Om du till exempel vill röra på dig mer, gör det tillsammans med en familjemedlem eller en kompis. Vill du äta mer grönsaker, styr över matinköpen och laga maten hemma för ditt hushåll. Berätta gärna för dina nära och kära att du valt att lägga om en vana - då känner du mer ansvar att upprätthålla den.

Acceptera att det kommer att vara svårt

Att ändra en vana är inte det lättaste. Mycket av det vi gör är inbyggt i vår vardag och ibland kan det till och med vara nedärvt från våra närstående. Därför kan det vara bra att acceptera att det kommer att vara utmanande. Men förhoppningsvis kan något av våra tips vara till hjälp för att du ska få nya vanor som du mår bra av!

Författare: Desirée Hylander, Site Manager, Vården.se
Granskad av: Karin Sjödahl, Webbredaktör, Vården.se

Källor:
1177.se: www.1177.se/liv--halsa/sunda-vanor/skapa-en-hallbar-vana--gor-din-egen-halsoplan/

SVT Nyheter: www.svt.se/nyheter/inrikes/han-andrade-40-vanor-holl-39-av-dem

15:54 - 23 jan, 2020

0 Kommentarer

Det vore ju himla kul om du blev den första att lämna en kommentar.

Skriv kommentar

Kul! Du vill skriva en kommentar. Det är toppen! Du kanske undrar varför kommentaren inte visas direkt?
Det är för att vi vill undvika spam och måste därför godkänna kommentaren först. Tack för din kommentar!