Hög stress kan påverka immunsystemet hos barn

Hög stressnivå i en familj kan påverka barnens immunförsvar. Detta har forskare vid Hälsohögskolan i Jönköping och Linköpings Universitet kunnat visa i en ny studie.

Vårt immunförsvar

Kroppens immunförsvar finns för att skydda oss mot bakterier och virus. Kroppen i sig är dessutom utrustad att klara av vardaglig eller kortvarig stress. Om kroppen däremot utsätts för långvarig stress eller en svårare stressituation påverkas immunförsvaret negativt, till exempel om man förlorar en nära anhörig eller inte känner kontroll över sin situation.

Studien

Forskningsstudien visar att barnen i de högstressade familjerna hade högt kortisolvärde, vilket är ett biologiskt mått på stress. Detta stöder det faktum att barnen varit stressade. Resultaten i studien pekar även mot att immunförsvaret får sig en törn och är inte lika motståndskraftigt när det utsätts för hög stress. Istället reagerar immunförsvaret mot ämnen i kroppen som egentligen borde lämnas i fred.

I studien ingick familjer med femåriga barn. Föräldrar har svarat på frågor om stress och även berättat om svåra livhändelser som påverkat familjen, som till exempel skilsmässa eller arbetslöshet. Utifrån svaren har man kunnat identifiera två grupper, där man i ena gruppen barn kan förmoda en hög stressnivå och en annan grupp barn där stressnivån kan förväntas mer normal.

Studien fortsätter

Studien kommer att fortsätta i ett nytt steg. Den här gången med ungdomar i åldern 18-22 som ska få vara med.
– Dessa ungdomar kan själva berätta om de har varit med om negativa upplevelser under barndomen och också vad som händer i deras liv just nu, berättar Maria Faresjö, professor vid Hälsohögskolan, som kommer att leda även det fortsatta forskningsprojektet.

Artikeln Psychological stress in children may alter the immune response publicerades igår i tidskriften Journal of Immunology (2014, doi: 10.4049/jimmunol.1301713) www.jimmunol.org/content/early/2014/02/05/jimmunol.1301713.abstract

Text: Martin Quist

Publicerad: 20 februari 2014 kl 11:09
Uppdaterad: 29 maj 2020 kl 09:12

Skriv kommentar

För att skicka in din kommentar måste du godkänna Allmänna villkor och vår Integritetspolicy. För att skicka in din kommentar måste du godkänna vår policy för bloggkommentarer.