Vad gör en urolog?

Med urologi menas att man diagnosticerar och behandlar sjukdomar i urinvägarna. De organ som omfattas av urologi är njurar, urinledare, urinblåsa och urinrör. Urologi innefattar också de manliga reproduktionsorganen, det vill säga testiklar, bitestiklar, sädesblåsor, sädesledare, prostata och penis. En urolog är specialist på sjukdomar i dessa organ.

urolog samtalar med patient

– En vanlig missuppfattning är att en urolog bara hjälper män, säger Eva, legitimerad sjuksköterska på GHP Urologcentrum Odenplan. Men många sjukdomar inom urinvägarna hos kvinnor som exempelvis njursten, tumörer och inkontinens, behandlas av en urolog.

Vanliga besvär urologen hjälper till med

Till urologen kan patienter söka sig med besvär som omfattas av urologens specialistområden.

– Några av de vanligaste orsakerna till att patienter söker sig till oss på GHP Urologcentrum Odenplan är att de misstänker att de har prostatacancer, problem med vattenkastning, blod i urinen eller förhudsproblem, säger Eva.

Hos urologen kan man även få hjälp med:

• Vävnadsprov från prostata
  • Impotens

Text: Moa Wikström

09:30 - 19 jan, 2018

0 Kommentarer

Det vore ju himla kul om du blev den första att lämna en kommentar.

Skriv kommentar

Kul! Du vill skriva en kommentar. Det är toppen! Du kanske undrar varför kommentaren inte visas direkt?
Det är för att vi vill undvika spam och måste därför godkänna kommentaren först. Tack för din kommentar!