Akademikliniken – 30 år av att driva utvecklingen av skönhetsbranschen

Akademikliniken – 30 år av att driva utvecklingen av skönhetsbranschen

Innehåll från Akademikliniken
2022-06-21 | Skönhet

Jan Jernbeck är plastikkirurg och grundare av Akademikliniken, Nordens ledande kedja inom plastikkirurgi. Vården.se fick möjlighet att träffa Jan för att höra mer om Akademiklinikens bakgrund, vilka de vanligaste skönhetsingreppen är och hur framtidens plastikkirurgi ser ut.

Jan Jernbeck är specialistläkare inom plastikkirurgi och grundare av Akademikliniken, tillsammans med Per Hedén. Under 1980-talet arbetade både Jan och Per med avancerad mikrokirurgi på Karolinska Institutet i Stockholm, och det var där de lärde känna varandra. Det skulle senare visa sig att de båda hade samma vision.

– Operationerna vi gjorde på Karolinska Institutet var tidskrävande, så jag och Per lärde känna varandra. Båda hade forskat inom mikrokirurgi och det visade sig att vi delade samma vilja om att utveckla plastikkirurgin, mer än bara den rekonstruktiva sidan, berättar Jan.

Akademiklinikens vision är kvalitativ och säker plastikkirurgi

På den tiden fanns det inga kliniker i Sverige som kunde erbjuda specialiserad skönhetskirurgi av hög kvalitet, så Jan och Per tog saken i egna händer. Visionen var att öppna en klinik som skulle erbjuda den senaste tekniken, samt förstklassig kvalitet och säkerhet. Men projektet stod inte utan utmaningar.

– Sverige låg långt efter i den estetiska delen av plastikkirurgi vid den här tidpunkten. Så vi bestämde oss för att åka runt i världen för att studera vilken teknik som fanns tillgänglig på marknaden, för att sedan ta med oss den hem, berättar Jan. Det var inte så enkelt som det kanske låter. Det fanns inte ens en fettsugningsmaskin på den här tiden. Men vi hade ett tydligt mantra; har någon gjort det någonstans i världen, så kunde vi också göra det – fast bättre.

“Jag har en stark tro på att det alltid går att göra saker bättre”

Efter många turer runt om i världen kunde Jan och Per äntligen slå upp dörrarna för Akademikliniken på Riddargatan i Stockholm år 1991, och sedan dess har mycket hänt. De har bland annat expanderat sina lokaler och varit med och utvecklat en rad nya tekniker, såsom fillers och bröstimplantat.

– Vi var med och utvecklade droppformade bröstimplantat tillsammans med ett amerikansk företag. Den tekniken gjorde att vi kunde påverka formen och inte enbart storleken. Det har lett till att vi idag kan skräddarsy implantat efter patienten, och simulera slutresultatet innan operation.

Kvalitet har alltid stått i fokus på Akademikliniken

Jan berättar hur Akademiklinikens vision alltid varit att kunna erbjuda sina patienter och medarbetare en klinik med hög kvalitet och säkerhet.

– Grundtanken med Akademikliniken var enkel – alla skulle vara specialister. Vi skulle erbjuda det bästa som fanns tillgängligt gällande kvalitet, och all den senaste tekniken för övervakning. Det skulle helt enkelt inte finnas ett bättre ställe att vara på! Det är viktigt för oss att kunna ge hög säkerhet och en trevlig miljö för både våra patienter och medarbetare att vistas i. Vi kallar det skönhet genom vetenskap, säger Jan.

Utbytet av kunskap fortsätter att förbättra skönhetsbranschen

Kunskapsutbyte är en viktig aspekt för att kunna fortsätta utveckla kvaliteten och säkerheten i skönhetsbranschen, menar Jan.

– Att dela med oss av vår kunskap till kollegor i världen har alltid varit en viktig del av Akademiklinikens DNA. Ur detta skapades Beauty for science – vårt konsortium som varje år samlar kirurger från hela världen med syftet att dela med oss av den senaste kunskapen, tekniken och hantverket. Det har vi gjort i 15 år. Nu har jag jobbat i 35 år och känner att jag fortfarande utvecklas. Hantverket blir bra bättre och det kommer nya tekniker. Det finns alltid någon kollega i världen och vi är bra på att dela med oss till varandra.

Jan fortsätter:

– För att fortsätta dela med oss av kunskap ut i världen har vi på Akademikliniken också ett fellow-program. Det betyder att vi har minst tre stycken fellows som går med oss upp till ett år. Många söker till oss eftersom vi gör många operationer hos oss, så de får så mycket kirurgi på kort tid.

Injektionsbehandlingar är allt vanligare hos Akademikliniken

Jan menar att ett av de vanligaste ingreppen just nu är olika sorters injektionsbehandlingar, som botox och fillers.

– Vi ser just nu en ökande trend för injektionsbehandlingar. Många ser fördelen i att det går att sluta närsomhelst med behandlingen. Vi ser också en trend mot mer normaliserande ingrepp. Då handlar det mer om att återställa kroppen till det som den tidigare var. Det är till exempel vanligt att kvinnor som fött barn vill återställa mage och/eller brösten till hur de tidigare sett ut, säger Jan.

Efterfrågan av plastikkirurgi förväntas öka

Allt fler väljer idag att utföra plastikkirurgi av något slag, och Jan tror att det är en trend som är här för att stanna.

– De flesta har någon kroppsdel som de inte gillar, och i takt med att plastikkirurgi blir säkrare, billigare och snabbare kommer efterfrågan också att öka ännu mer. Man har gjort studier som visat att om plastikkirurgi är gratis och utan risker, då vill folk ha det, menar Jan.

“Jag är inte ute efter att skapa något skönhetsideal”

Att göra sina kunder nöjda är viktigt enligt Jan, men han vill samtidigt understryka att ingreppen ska vara rimliga.

– Media visar gärna upp stora bröst eller stor rumpa, och vi påverkas mycket av det. Jag tror på naturlig plastikkirurgi, och är inte ute efter att skapa något skönhetsideal. Utan jag vill använda min kunskap och bidra med rimlighet och försöka möta kundens önskemål, berättar Jan.

Jan fortsätter:

– Min passion har alltid varit att kunna forma om människor och få dem att känna sig bättre än vad dem gjorde innan. Det viktiga är hur patienten känner, och få se hur deras liv blir bättre.

Sociala medier påverkar kroppsideal

Jan tror även att skönhetsingrepp börjar bli allt mer accepterat i vårt samhälle, men att vi bör vara medvetna om sociala mediers påverkan på våra skönhetsideal.

– Idag är människor mer toleranta mot skönhetsingrepp. Vi får bestämma själva vad vi vill göra, och det har vi rätt till. Man kan ha tatueringar, eller ta bort en dubbelhaka om man har en. Men vi ska också vara medvetna om att vi blir manipulerade genom till exempel sociala medier och det man kan göra med bilder.

Det bör du tänka på innan du genomgår en plastikoperation

När vi frågar Jan vad man ska tänka på innan man gör ett skönhetsingrepp, menar han att dialog med sig själv och experter är en viktig del.

– Först och främst ska du fundera på om du verkligen kommer att bli lyckligare om det du är missnöjd över förändras. Nästa steg är att boka en konsultation hos någon av våra specialister. Det är viktigt att du tänker igenom ditt beslut noggrant och inte jäktar fram det, säger Jan.

Publicerad: 2 februari 2022 kl 11:23
Uppdaterad: 21 juni 2022 kl 11:52