Hur vet jag om sjuksköterskan är legitimerad när jag ska göra en skönhetsbehandling?

2023-05-18 | Skönhet

Inom skönhetsbranschen har det uppdagats en del skandaler på sistone, där patienter fått dålig vård av personer som visat sig inte vara legitimerade. Men det är faktiskt ett lagkrav idag, att du ska vara legitimerad vårdpersonal för att kunna ge exempelvis fillers. Vi berättar hur du tar reda på om någon faktiskt är legitimerad!

Kvinna som får injektionsbehandling.

Varför är det viktigt att legitimerad vårdpersonal utför skönhetsbehandlingar?

Sedan 1 juli 2022 så är det lag på att endast legitimerad vårdpersonal får utföra estetiska injektionsbehandlingar. För vissa skönhetsingrepp är det bara utbildad vårdpersonal som får utföra det, till exempel:

Innan lagen gick igenom kunde i princip vem som helst utföra injektionsbehandlingar. Men när det uppstod komplikationer och problem efter olika skönhetsingrepp så bestämdes det att patienter och kunder behövde skyddas bättre. Ingreppen anses därför vara medicinska och ska därmed utföras av vårdpersonal som har medicinska kunskaper och erfarenheter.

Hur tar jag reda på om personen faktiskt är legitimerad?

Det är enkelt att ta reda på!

• Mejla Socialstyrelsen

Du behöver bara mejla Socialstyrelsen det fullständiga namnet på utövaren på följande mejladress: HOSP@socialstyrelsen.se. Då får du veta vilket år de blev legitimerade samt ifall de har några behörighetsbegränsningar.

• Ring Socialstyrelsen

Du kan också ringa till Socialstyrelsen. I så fall ringer du på telefonnummer 075-247 42 42 mellan klockan 09:00-10:00 helgfri tisdag till fredag.

När du bokar en tid för injektionsbehandling så ska personalen på kliniken informera dig om riskerna och ge dig betänketid innan du faktiskt genomför ingreppet.

Vad betyder det att vara legitimerad inom vården?

För att du ska kunna arbeta inom vissa yrken inom hälso- och sjukvården, så kallade skyddade yrkestitlar (till exempel apotekare, sjuksköterska) så krävs det en legitimation. Det är Socialstyrelsen som bestämmer om rätten till legitimation. Du ska ha uppfyllt krav såsom en särskild utbildning och viss praktisk erfarenhet. Det finns särskilda arbetsuppgifter som bara får göras av dem som har rätt legitimation, till exempel:

• Skriva remisser
  • Utföra särskilda undersökningar
  • Skriva ut recept
  • Genomföra ingrepp (exempelvis injektionsbehandlingar)

Du kan få din legitimation återkallad om du är uppenbart olämplig eller uppvisar grov oskicklighet. Du kan även själv be om att få din legitimation återkallad

Bara legitimerade vårdgivare på Vården.se

Det ska vara tryggt och säkert för dig som patient när du bokar en tid online. Ett krav för att synas på Vården.se är att personalen som arbetar på en mottagning är legitimerad sjukvårdspersonal, till exempel läkare, sjuksköterska eller tandläkare. På Vården.se kan du enkelt söka fram och boka tid hos skönhetskliniker som har legitimerad vårdpersonal.

Källor

Socialstyrelsen