Kosttillskott – behöver vi det?

Kosttillskott – behöver vi det?

Innehåll från Hälsokliniken.
2022-10-24 | Allmän hälsa

Kosttillskott är något som det talas mycket om idag. Vissa hävdar att det är jättebra och att alla borde ta dem, medan andra är mer skeptiska. Tillsammans med Elisabeth Brown som driver Hälsokliniken reder vi ut begreppen och berättar mer om hur kosttillskott kan användas.

Vad är kosttillskott?

Kosttillskott är precis vad det låter som – livsmedel som ger ett tillskott av ett visst ämne. Ofta rör det sig om vitaminer, mineraler, fetter, proteiner eller kolhydrater.

– Syftet med kosttillskott är att de ska komplettera den vanliga maten, berättar Elisabeth Brown på Hälsokliniken. De ska alltså inte ersätta en fullvärdig kost utan vara precis som det låter, ett tillskott när kosten inte räcker till.

Att vi får i oss alla ämnen som vi behöver är en nödvändighet för att kroppen ska fungera. Allt från vårt immunförsvar till vår hjärna påverkas av vad vi äter och hur kroppen tar upp näring. Om vi har brist på ett eller flera ämnen kan det ge allvarliga symtom och i värsta fall leda till sjukdom.

Behöver man verkligen ta kosttillskott?

Så hur vet vi då om vi behöver ta kosttillskott och vilka som är viktigast? Många säger att vi får i oss det vi behöver om vi äter en balanserad kost och att vi då inte behöver ta några tillskott. Men stämmer det verkligen? Elisabeth Brown menar att ett sådant argument inte har någon grund.

– Så länge vi inte gör kontroller så vet vi inte om det finns några brister, säger hon. Sjukvården tar standardmässigt prover på vissa vitaminer och mineraler, till exempel järn, B12 och folsyra, men det finns ju massor av andra näringsämnen som är viktiga för hälsan. Vilka man behöver ta tillskott av är i stort sett omöjligt att säga utan att först ha tagit prover.

Hur vi påverkas av olika brister är också mycket individuellt. Har man till exempel en annan grundsjukdom påverkas man ofta mer. Det är inte heller säkert att det är ett lågt intag av ett ämne som gör att man har brist.

– Det kan vara andra felaktigheter och sjukdomar som gör att våra näringsämnen inte tas upp och kommer dit de ska i kroppen, berättar Elisabeth Brown.

Någon tar blodprov i armvecket

Kostrådgivning och provtagning

Vad kroppen saknar och vad du behöver få i dig mer av är alltså otroligt individuellt, och det enklaste sättet att komma fram till vad du bör eller inte bör äta är att ta prover och få råd av en expert. Hos Hälsokliniken kan du få hjälp med både provtagning och kostrådgivning.

– Det första steget är att man får berätta om sina symtom, säger Elisabeth. Har man ont i magen, förstoppning eller kanske halsbränna? Vi kartlägger också matvanor, dryckesvanor och avföringsvanor, allt för att identifiera var problemet kommer ifrån.

Utifrån allt detta tar man sedan prover, som kan verifiera eventuella brister eller sjukdomar. Proverna tas i helblod, vilket ger ett stabilare resultat jämfört med vanliga prover, och är särskilt bra för att fånga upp mineralbeståndet i cellerna. På det sättet skiljer de sig från de blodprov som vanligtvis tas i Sverige.

Välj rätt märke!

När du väl vet vilka ämnen du behöver få ett tillskott av behöver du också tänka på vilket märke du ska välja. Att bara beställa hem vad som helst och börja äta är inte en bra idé. Elisabeth Brown framhåller att man inte bör ta kosttillskott okontrollerat på egen hand och att man ska vara medveten om vad man stoppar i sig.

– Man bör bara använda tillskott som följer GMP – God tillverkningssed, berättar Elisabeth Brown. Det är ett regelverk som styr allt från paketering till innehåll i läkemedel, livsmedel och hälsokost, och säkerställer att tillskotten är av hög kvalitet.

Publicerad: 2 september 2019 kl 16:57
Uppdaterad: 24 oktober 2022 kl 09:29