Pappa Martin tipsar

Pappa Martin tipsar

2022-06-21 | Barn och Gravid

Vabruari Ă€r snart över, men barn slutar inte bli sjuka för det. ”SĂ„ lĂ€nge det finns barn, finns det snoriga nĂ€sor”. Ett gammalt Martin-ordsprĂ„k. Nu kommer hans tips: SjuktBarn-appen.

Den hÀr gÄngen skriver jag frÀmst i egenskap som smÄbarnsförÀlder till en nyss fylld treÄring (och en ny som vÀntar precis runt hörnet). Utöver det Àr jag, vad vissa skulle kalla en geekparent. Jag gillar prylar och appar. SÄ, nu Àr det sagt. Detta medför dÄ att jag ofta testar nya appar till min telefon inom alla omrÄden och inte sÄ sÀllan appar som riktar sig mot barn och förÀldrar. SÄ idag tÀnkte jag tipsa och skriva om en webbsida och tillhörande app som alla förÀldrar kan nyttja.

SjuktBarn-appen

Appen heter SjuktBarn och vÀnder sig till smÄbarnsförÀldrar som kÀnner sig bekymrade eller vilsna nÀr deras barn blir sjuka. Bakom allt medicinskt innehÄll stÄr lÀkare, vÄrdpersonal, sjuksköterskor och barnmorskor som Àr tillknutna norska MultiMedicus AS.

Nu tĂ€nker ni â€Ă„nej, inte en till app att hĂ„lla koll pĂ„â€. Och visst, jag hĂ„ller med. Det finns mĂ„nga appar och forum som Ă€r tillĂ€gnade barn och förĂ€ldrar, men fortsĂ€tt lĂ€s lite till.

Till skillnad frÄn mÄnga andra liknade hÀlsoappar och webbsidor finns hÀr autentiska smÄ videos som kan vara till stor hjÀlp. En bild sÀger trots allt mer Àn tusen ord. Och dessa gör kanske vardagen lite lÀttare om ni undrar nÄgonting.

Filmerna / ljuden illustrerar symptom som till exempel olika typer av hosta. Hur lÄter krupphosta eller kikhosta?

Den fyller absolut sin funktion och gör det vÀldigt bra. Den Àr inte alls svÄr eller onödigt komplicerad. Ladda ner den och testa vad du tycker. Det finns en hel del matnyttig information att hitta hÀr. Appen Àr gratis (betalversion finns ocksÄ.)

Vissa av filmerna krÀver att du laddar ner appen. Men sjÀlvklart kan du Àven gÄ in pÄ www.SjuktBarn.com

Publicerad: 25 februari 2014 kl 17:00
Uppdaterad: 21 juni 2022 kl 11:27