Pappa Martin tipsar

Vabruari är snart över, men barn slutar inte bli sjuka för det. ”Så länge det finns barn, finns det snoriga näsor”. Ett gammalt Martin-ordspråk. Den här gången skriver jag främst i egenskap som småbarnsförälder till en nyss fylld treåring (och en ny som väntar precis runt hörnet). Utöver det är jag, vad vissa skulle kalla en geekparent. Jag gillar prylar och appar. Så, nu är det sagt. Detta medför då att jag ofta testar nya appar till min telefon inom alla områden och inte så sällan appar som riktar sig mot barn och föräldrar. Så idag tänkte jag tipsa och skriva om en webbsida och tillhörande app som alla föräldrar kan nyttja.

SjuktBarn-appen

Appen heter SjuktBarn och vänder sig till småbarnsföräldrar som känner sig bekymrade eller vilsna när deras barn blir sjuka. Bakom allt medicinskt innehåll står läkare, vårdpersonal, sjuksköterskor och barnmorskor som är tillknutna norska MultiMedicus AS.

Nu tänker ni ”ånej, inte en till app att hålla koll på”. Och visst, jag håller med. Det finns många appar och forum som är tillägnade barn och föräldrar, men fortsätt läs lite till.

Till skillnad från många andra liknade hälsoappar och webbsidor finns här autentiska små videos som kan vara till stor hjälp. En bild säger trots allt mer än tusen ord. Och dessa gör kanske vardagen lite lättare om ni undrar någonting. Filmerna / ljuden illustrerar symptom som till exempel olika typer av hosta. Hur låter krupphosta eller kikhosta?

Screenshots av Sjuktbarn-appen

Den fyller absolut sin funktion och gör det väldigt bra. Den är inte alls svår eller onödigt komplicerad. Ladda ner den och testa vad du tycker. Det finns en hel del matnyttig information att hitta här. Appen är gratis (betalversion finns också.) Vissa av filmerna kräver att du laddar ner appen. Men självklart kan du även gå in på www.SjuktBarn.com

Text: Martin Quist

17:00 - 25 feb, 2014

0 Kommentarer

Det vore ju himla kul om du blev den första att lämna en kommentar.

Skriv kommentar

Kul! Du vill skriva en kommentar. Det är toppen! Du kanske undrar varför kommentaren inte visas direkt?
Det är för att vi vill undvika spam och måste därför godkänna kommentaren först. Tack för din kommentar!