”Jag låg i riskzonen för typ 2-diabetes”

”Jag låg i riskzonen för typ 2-diabetes”

Innehåll från Werlabs.
2022-09-27 | Allmän hälsa, Folksjukdomar

Typ 2-diabetes är en livsstilssjukdom som utvecklas under lång tid innan eventuella symtom märks. Josefin valde att göra Werlabs Hälsokontroll XL för att ta reda på om hon låg i riskzonen för typ 2-diabetes.

– Jag valde att göra Hälsokontroll XL för att snabbt och enkelt kunna upptäcka eventuell ohälsa, säger Josefin. Men det var också för att se om jag låg i riskzonen för att utveckla typ 2-diabetes, samma diabetes som min mamma har.

Cirka tre-fyra procent av Sveriges befolkning har typ 2-diabetes, och många har också sjukdomen utan att veta om det. Sjukdomen blir allt vanligare, inte bara i Sverige, utan över hela världen då den är starkt associerad med en livsstil där mat, övervikt och mycket stillasittande har stor betydelse. Risken för typ 2-diabetes ökar även successivt med åldern.

Vad är typ 2-diabetes?

Typ 2-diabetes är en sjukdom som beror på att cellernas insulinkänslighet minskar. Insulin är ett hormon som ökar cellernas sockerupptag och en minskad känslighet för detta leder till ett försämrat blodsockerupptag i cellerna och högre blodsockernivåer. Det är på sikt skadligt då det bland annat är associerat med ökad risk för hjärt-kärlsjukdom.

Diabetes och socker

Typ 2-diabetes går att upptäcka innan den utvecklas

Josefin gjorde en hälsoanalys via blodprov hos Werlabs där ett flertal tester kunde ge henne indikationer på om hon låg i riskzonen för typ 2-diabetes. Innan symtom uppträder kan man upptäcka begynnande diabetes med ett blodsockerprov, bland annat genom att analysera fasteblodsockret eller analysen HbA1c som är ett mått på det genomsnittliga blodsockervärdet de senaste 2-3 månaderna.

Josefin upptäckte att hon låg i riskzonen

Efter att Josefins blodprov varit på analys fick hon ta del av resultatet som visade att hennes blodsockervärden låg i riskzonen och att hon hade så kallad prediabetes, det vill säga förhöjda blodsockervärden men utan att hon hade symtom av detta.

– Direkt när jag fick tillbaka mina provsvar kontaktade jag min husläkare för att få hjälp med att ändra på min livsstil, säger Josefin. För att förhindra att insjukna i typ 2-diabetes skulle jag lägga om mina matvanor och vardagsmotionera mer samt gå ner i vikt.

Övervikt är en stark riskfaktor för typ 2-diabetes. Viktminskningen gör så att den egna insulinproduktionen räcker till igen och ökad fysisk aktivitet förbättrar känsligheten för insulinet, vilket kan göra blodsockernivåerna mer normala.

Tjej på cykel

Werlabs blir ett stöd i livsstilsförändringen

– Eftersom jag nu vet om att jag ligger i riskzonen för att utveckla diabetes så kommer jag att följa upp hur min livsstilsförändring påverkar blodsockret. Så om några månader är det dags för mig att beställa nya prover hos Werlabs för att se om det har blivit någon förändring, det ska bli spännande att se!

Josefin heter egentligen något annat och hennes berättelse och åsikter är hennes egna.

Vilka är Werlabs?

Werlabs erbjuder hälsoanalyser via blodprov. De har över 100 provtagningsställen i samarbete med aktörer inom den svenska sjuk- och hälsovården som Karolinska Universitetslaboratoriet, Unilabs och Aleris. Genom Werlabs får du som användare tillgång till en privat onlinejournal där du kan följa dina blodvärden över tid genom regelbundna tester. Werlabs är idag ledande på den skandinaviska marknaden inom hälsoanalyser direkt till privatpersoner.

Werlabs logotyp

Publicerad: 7 juni 2017 kl 09:44
Uppdaterad: 27 september 2022 kl 16:16

1 Kommentar

2017-06-08

Marie Hansson skrev:

Superbra skrivet! Tror kanske jag ska beställa en hälsokontroll☺