2022-06-29 | Allmän hälsa

Under midsommarhelgen ökar alkoholkonsumtionen för många. Men vad händer egentligen i kroppen när vi dricker alkohol? I det här blogginlägget svarar vi på vanliga frågor kring alkohol och alkoholkonsumtion.

Hur påverkar alkohol kroppen?

Alkohol påverkar kroppen på flera olika sätt. Bland annat får vi sämre omdöme, tankeförmåga, minne och reaktionsförmåga. Långvarig alkoholkonsumtion försämrar även de inre organen som levern, bukspottskörteln, tarmar och hjärta. Ifall du har en hög och långvarig alkoholkonsumtion kan det även göra att hjärnan fysiskt krymper. Dessutom förhöjer alkohol risken för epileptiska anfall, demenssjukdomar och andra hjärnsjukdomar.

Varför blir man beroende av alkohol?

Om man regelbundet dricker alkohol under en längre tid så finns det en risk att man utvecklar ett beroende. Alkohol utlöser hormonerna dopamin och endorfin som gör att man känner lyckokänslor. Ifall du dricker ofta och mycket blir det svårare att uppnå den önskade effekten, vilket i sin tur kan göra att du behöver dricka mer för att uppnå samma lyckokänslor. Detta kan leda till att du blir beroende.

Vissa har en förhöjd risk för att utveckla ett alkoholberoende, och faktorer som ärftlighet, miljö och livssituation kan spela stor roll för om vi utvecklar ett alkoholberoende. Det går inte att säkert veta vem som kommer drabbas av alkoholberoende, och därför är det viktigt att man håller koll på sin konsumtion.

Vad händer i kroppen när man slutar dricka alkohol?

Eftersom alkohol påverkar alla kroppens organ, så förbättras olika värden i bland annat levern och blodet, när vi slutar dricka alkohol. Det centrala nervsystemet påverkas positivt och många upplever att de blir piggare och får minskade problem med sömn och oro.

Hur snabbt går alkohol ur kroppen?

Det tar ungefär 2 timmar för en person som väger 60 kilo att förbränna ett standardglas med alkohol. Hur snabbt kroppen förbränner alkohol beror på en mängd faktorer som vikt, kön, ålder och ämnesomsättning. Generellt så går det lite snabbare att förbränna alkohol ju mer du väger. Däremot så kan du inte påverka förbränningen av alkohol, utan det är en myt. Att dricka kaffe, bada bastu eller röra på sig skyndar alltså inte på förbränningsprocessen av alkoholen.

Varför är det farligt att dricka alkohol när man är gravid?

När du dricker alkohol påverkar det alla organ i kroppen och när du är gravid så går alkoholen direkt till fostret genom moderkakan och fostervattnet. I och med att fostrets lever är outvecklad så är det svårt för fostret att bryta ner alkohol. Detta kan i sin tur leda till att fostret växer sämre och väger mindre. Alkohol kan även skada fostrets nervceller i hjärnan, vilket kan leda till överaktivitet och koncentrationssvårigheter hos barnet när det fötts. Alkoholkonsumtion ökar även risken för missfall.

Behöver du hjälp med att hantera din alkoholkonsumtion?

Det finns hjälp att få om du har problem relaterade till alkohol. Vi listar några organisationer och nummer du kan ringa nedan:

Källor:

Hjärnfonden