Pollensäsongen är här!

Pollensäsongen är här!

2022-06-21 | Allmän hälsa

Blommande björkar och doften av nyklippt gräs är för de flesta positiva tecken på att den varma årstiden är på ingång. Men för allergiker kan det istället innebära jobbiga symptom som kliande, rinnande ögon och näsa, trötthet och huvudvärk. För den som är drabbad är det bra att veta att det finns behandling att få och det finns också saker man själv kan tänka på för att underlätta besvären.

Vem blir allergisk mot pollen?

Pollenallergi, eller hösnuva som det också kallas, är den vanligaste formen av allergi. Det har dessutom ökat de senaste 20 åren och idag är var femte svensk drabbad. Allergin utvecklas när immunförsvaret överreagerar vid kontakt med pollen. Det är fortfarande oklart vad som orsakar pollenallergi men du har större risk att få det om din ena eller båda föräldrarna är drabbade. För de flesta kommer de första symptomen i barndomen eller i tonåren men besvären minskar ofta med åldern.

När börjar pollensäsongen?

Pollensäsongen varierar från år till år men den kan börja så tidigt som i slutet på februari och hålla i sig ända till början på september. När du får besvär beror på vilken/vilka sorters pollen du är känslig mot eftersom olika pollentyper blommar vid olika tider på året. Tidig vår brukar al och hassel blomma medan björk, alm och ek blommar senare på våren. Under sommaren får de som är allergiska mot gräspollen mest problem. Det är vanligast att vara allergisk mot björkpollen och gräspollen.

Symptom vid pollenallergi

Symtomen på pollenallergi kan likna en vanlig förkylning med rinnsnuva eller täppt näsa, men det finns vissa skillnader. Vid allergi får du inte feber eller ont i halsen (men klåda i halsen kan förekomma) och besvären återkommer varje år och kan hålla i sig i flera veckor. Vid allergi kan du också, till skillnad från förkylning, få besvär från ögonen som då kan klia och rinna. Du kan också få huvudvärk och känna dig trött när det är som mest pollen i luften.

Vilken behandling finns?

Det finns receptfria läkemedel som allergitabletter och nässpray med kortison som du kan använda om du har milda besvär. Har du kraftigare besvär är det bättre att gå till läkaren för att göra en allergiutredning och få receptbelagda läkemedel som är mer effektiva. Har du riktigt svåra symptom kan du även bli erbjuden en allergivaccination.

Om du får hosta och retningar i luftvägarna kan det tyda på att du har astma. Då är det viktigt att söka läkarhjälp eftersom obehandlad astma kan leda till långvariga besvär från luftrören. Ungefär en tredjedel av alla pollenallergiker utvecklar astma.

Vad kan jag göra själv?

Det finns några saker du kan tänka på utöver medicinering:

• Om du vill vädra eller motionera ute, gör det helst på morgonen, kvällen eller efter att det regnat eftersom pollenhalten i luften är lägre då.
  • Det är bra att försöka vara inomhus på blåsiga dagar eftersom blåsten gör att pollen lättare sprids i luften.
  • Håll rent i sovrummet, byt lakan ofta och duscha och tvätta håret innan du lägger dig så att du inte tar med pollen till sängen.
  • Torka inte tvätten utomhus.
  • Undvik kontakt med husdjur eftersom de ofta har pollen i pälsen.
  • Klipp gräset innan det gått i blom och undvik nyklippt gräs.

Publicerad: 24 april 2017 kl 09:37
Uppdaterad: 21 juni 2022 kl 13:46

1 Kommentar

2020-04-28

Sandra.w. skrev:

Jag e pälsdjursallergiker o fick nyss reda på att jag e pollenallergiker,har säkert vart det i nåra år.
Här fått ny astma medicin o nya tabletter.
Har ett körsbärs träd som slått ut utanför min balkong. Så fort jag går ut,rinner det i näsan.
Kram Sandra