Så undviker du att bli sjuk under vabruari

Så undviker du att bli sjuk under vabruari

2022-07-01 | Allmän hälsa

Gör dig redo för februari – eller vabruari – en månad där vintersjukdomar som magsjuka, feber och influensa når sin höjd. I år kämpar vi dessutom för att minska smittspridningen av covid-19. Vi ger dig våra bästa tips på hur du minskar risken för att bli sjuk under vabruari.

Februari har fått smeknamnet vabruari, då det är den månad på året som flest personer vabbar – alltså stannar hemma och tar hand om sina sjuka barn. Det är under denna månad vi når de högsta höjderna av säsongsinfluensa, vinterkräksjuka och RS-virus. Vabruari slår ofta hårt mot både småbarnsföräldrar som drabbas av sjukdomar som aldrig tycks sluta avlösa varandra, men även för företag som drabbas av personalbortfall. Men vad ska man då göra för att ta sig igenom vabruari och minimera risken för att bli smittad och smitta andra?

Umgås i mindre grupper utomhus

Vi smittas generellt sett lättare i inomhusmiljöer. Därför är det viktigt att vara ute så mycket som möjligt om du ska träffa en mindre grupp vänner. Det är också viktigt att undvika platser där trängsel kan uppstå.

Tvätta händerna noggrant

Att ha en god handhygien är ett viktigt steg i att förhindra att sjukdomar sprids. Se till att ditt barn lär sig att tvätta händerna ordentligt efter ni kommer hem från förskola eller skola, utelek samt efter toalettbesök och innan ni äter mat.

Ät mat som är fylld av näring och vitaminer

Det är viktigt att ladda upp kroppen med mat som stärker immunförsvaret och håller dig pigg. Ta fram roliga matmenyer tillsammans med barnen så kan ni tillsammans komma fram till god mat som stärker ert immunförsvar. Du hittar en lista på viktiga vitaminer här.

Sov ordentligt

Se till att både du och dina barn får den sömn ni behöver. Då får kroppen en chans att återhämta sig från eventuella virus.

Fyll på skåpen med receptfria läkemedel innan ni blir sjuka

Det kan vara bra att ha de vanligaste receptfria läkemedlen hemma redan innan ni blir sjuka, så att du minimerar risken att sprida smittan vidare om du går till apoteket. Fyll på med febernedsättande tabletter, nässpray och något som lindrar hosta. Glöm inte att det är viktigt att inte köpa för mycket, tänk på att mediciner ska räcka till alla – att bunkra medicin är inte en bra lösning.

Håll er hellre hemma en dag för mycket än en dag för lite!

När vi nu går in i vabruari och dessutom även kämpar för att stoppa smittspridningen av covid-19 är det extra viktigt att stanna hemma tills alla i familjen är helt symtomfria. På så sätt kan vi tillsammans stoppa smittspridningen av både covid-19 och de återkommande sjukdomarna som når sin höjd under februari månad.

Källor:
Apoteket Hjärtat