Återkommande halsinfektioner – vad kan du göra åt det?

2020-11-04 | hälsa

Det är vanligt att ha ont i halsen någon gång om året och extra vanligt är det hos barn som går på förskola, men alla vet inte vad det finns för olika typer av halsinfektioner. När behöver du behandling och när ska du avvakta och låta kroppen läka ut infektionen av sig själv? Och hur kan du förhindra att bli sjuk?

Vilka typer av halsinfektioner finns det?

Det finns olika typer av halsinfektioner som beror på antingen virus eller bakterier. Om du drabbas av ett förkylningsvirus så kan symptomen, förutom halsont, vara rinnande näsa, nästäppa, hosta, rodnad i halsen och att du blir hes.

Om infektionen istället beror på bakterier är det oftast streptokocker som är orsaken och det vanligaste är då att du får halsfluss. När streptokocker orsakar halsfluss kan du se små vita prickar i halsen. Symptomen på halsfluss brukar visa sig efter två till fyra dagar och det kan då göra ont att svälja eftersom halsmandlarna brukar svullna och ömma. Lymfkörtlarna i halsen kan också svullna upp och du kan få hög feber. En skillnad mot halsont vid förkylning är att du vid halsfluss inte har snuva eller hosta.

Öron Näsa Hals Mottagning

Hur smittar halsinfektioner och vad kan du göra för att undvika det?

För att undvika att bli smittad är det viktigt att tvätta händerna ofta och undvika handkontakt med de som är smittade. Infektionerna smittar genom direktkontakt, till exempel om du tar någon i hand och sedan tar dig i ansiktet. Du kan också bli smittad indirekt genom luften via till exempel nysningar och hosta.

Barn på förskolan löper större risk att bli smittade än andra så därför är det extra viktigt att tänka mycket på handhygienen och till exempel inte dela handdukar med andra barn, använd istället engångshanddukar. Något som är bra att tänka på både på förskolan och generellt är att det är bra att vara utomhus så mycket som möjligt eftersom det inte smittar lika lätt där.

Läkare undersökte patient ultraljud

När behöver du behandling?

Oftast går infektionerna över av sig själv men om infektionen är orsakad av bakterier kan du få antibiotika om besvären är svåra och långdragna. Om besvären däremot är lindriga är det bättre att låta infektionen läka ut av sig själv för att motverka antibiotikaresistens.

Här kan du hitta Öron-Näsa-Hals-mottagningar

Operation vid återkommande halsfluss

En behandlingsmetod för att förebygga återkommande svåra bakteriella halsinfektioner är att operera bort halsmandlarna då infektionerna ofta sätter sig där. Du klarar dig bra utan halsmandlar då det finns annan lymfvävnad i svalget som skyddar och hjälper immunförsvaret. Operation kan bli aktuellt om du har haft halsfluss tre till fem gånger under de senaste två åren.

Källor:

Författare:

37 Kommentarer

2020-04-07

Joakim S skrev:

Jag har alltid ont i halsen ca:2ggr på våren och 2ggr på höst/vinter behöver jag tex operera bort halsmandlarna eller är det normalt ? Tex nu har jag ont i halsen men som oftast inga andra symtom

2020-04-07

Vården.se skrev:

Hej Joakim! I första hand ska du vända dig till din vårdcentral som kan göra en undersökning och i så fall hänvisa dig till en Öron-Näsa-Hals-läkare om det behövs. Med tanke på rådande omständigheter med coronaviruset (covid-19) hänvisar vi dig till att först kontakta 1177 då man inte ska gå till vårdcentralen om man upplever symtom såsom feber, hosta, halsont och snuva. Vänligen, Vården.se.

2020-04-12

Andreas skrev:

Jag får ont i halsen flera gånger om året, oftast utan feber. Jag tränar rätt mycket och tror att det finns ett samband, att immunförsvaret är ansträngt vid återhämtningen och att jag därför blir sjuk. Andra idrottare upplever samma problem. Man vill ju dessutom snabbt tillbaka till träningen vilket kan vara farligt för hjärta. Nu tänker jag däremot mera på en ständigt ömmande hals. Verkar vara en infektion som inte lekt ur eller vad det kan vara. Var frisk i en månad och nu har jag ont igen. Ingen feber. Det är inte corona.

2020-05-03

Maria skrev:

Hej
Jag har opererat bort mina halsmandlar. Hade kronisk tolsillit. Det blev dock lite kvar av en halsmandel, som växt på sig lite. I den får jag nu ofta ont. Har inga andra symptom, förutom ont i halsen och ibland känns det upp i örat på samma sida. Om man enbart har lite ont i en halsmandel, kan man ändå löpträna väldigt lugnt?

2020-05-04

Vården.se skrev:

Hej Maria! Vården.se är en samlingssajt för vård och hälsa och vi är inte utbildad medicinsk personal. Den information vi kan hitta på 1177.se om halsmandlar som är kvar efter operation finns här: https://www.1177.se/behandling–hjalpmedel/operationer/operationer-av-ogon-oron-nasa-och-hals/operation-av-halsmandlar/. Vi rekommenderar att du pratar med din läkare eller ringer 1177 för råd i hur du ska träna. Vänligen, Vården.se.

2020-05-16

Moa skrev:

Jag har precis fått provsvar som visar positivt för halsfluss igen. Det är fjärde gången på 2 månader. Läkare har ställt mig på kö för operation men den kan tidigast göras i höst beroende på hur det ser ut med Corona då. Så otroligt segt. Finns det någon mer som haft så många omgångar med halsfluss efter varandra?

2020-06-03

Sanna skrev:

Hej Moa, jag känner med dig! Har nu fått min tredje på bara några månader. Har fått antibiotika de andra två tillfällena men nu vill jag inte äta det mer! Det är bara ca tre veckor sedan jag slutade med den senaste! Antar att det nu beror på att jag har ett sår i näsan som jag frenetiskt pillat på och där dragit in streptokocker som barnen tagit med hem från fs, de är ute massor så mycket märkligt ändå! Huuu. Kanske borde be om en operation?

2020-06-09

Rebecca skrev:

Hej Moa. Jag är inne på min tredje omgång halsinfektion sen 20 april 😰😢

2020-09-24

Alice skrev:

Hej Moa! Jag har haft ca 8 halsinfektioner senaste året… står också i kö till operation. Är så less på detta och är så jobbigt 🙁 hoppas du får din tid snart!

2020-06-11

Tammy skrev:

Min dotter är 5 år och är inne på sin 2:a halsfluss nu på mindre än 3 veckor och fick då antibiotika även då hon går i mina fotspår som barn då även jag hade återkommande problematik med detta. Det verkar även vara ärftligt med halsfluss och man skall nog se till att få en OP för att minska besvären. Känns ju inte så roligt med VAB var och varannan månad pga av dessa körtlar som endast samlar bakterier och virus.

2020-06-17

Ida S skrev:

Hej! Under varje sommar får jag uppsvullnade halsmandlar med massa vit beläggning på som ibland kan hålla i sig i upp till 20 dagar innan det försvinner. Jag har tagit halsfluss prov dom senaste 3 åren och endast en var positiv. Resten av gångerna har jag blivit hemskickad utan någon riktig förklaring om vad det kan vara. Jag hade ofta halsfluss när jag var ett barn, säkert upp till 5 gånger per år innan det avtog när jag blev äldre. Någon som har någon aning om vad det kan röra sig om?

2021-01-23

Emma skrev:

Hej! Jag brukar ha samma problem. Jag har tydliga symtom och vita beläggningar i halsen, men testet på vc visar negativt. Detta pga att testet på vc bara blir positivt för spteptococker typ A. De finns flera typer av streptokockerna, vilket ändå är halsfluss. Dessa upptäcker man bara om man tar en halsodling som skickas iväg till lab och får svar inom några dagar.
Med vänlig hälsning, Emma

2020-09-03

Roland skrev:

Jag brukar får ont i halsen flera gånger om året, oftast på vintern. Jag tränar mycket och undrar hur längre man får träning igen efter ont i halsen. Direkt träning dagen efter när ont i halsen är borta?

2020-09-23

Hej!

Jag har haft en svullen halsmandel (på vänster sida) sedan februari. När den först svullnade hade jag vita prickar på den i ca 1 vecka. I maj så fick jag så pass ont i halsen att jag fick påvepenin utskrivet vilket hjälpte och smärtan försvann efter några dagar men svullnaden kvarstod. Halsproverna visade inte på bakterier och blodsänkan var väldigt låg.

Nu är det snart oktober och svullnaden har inte lagt sig. Jag känner mig regelbundet tröttare än vanligt och har ibland en stel nacke. Vid dålig sömn får jag ett par vita prickar på mandeln men jag har ingen smärta.

Vad kan detta vara? Varför blir jag inte av med svullnaden?

2020-09-24

Hej Andreas!

Tack för din fråga! Vården.se är en samlingssajt för vård och hälsa och vi är inte utbildad medicinsk personal. Vi rekommenderar därför att du vänder dig till din läkare eller en Öron-Näsa-Halsspecialist för att få rådgivning kring detta. Lycka till!

2020-09-29

Sven skrev:

För mig har det hjälpt mina infekterade halsmandlar att skölja munnen med saltvatten som tydligen är lite bakteriedödande innan jag går och lägger mig. (OBS: svälj inte saltvattnet)

2020-09-30

Bozena skrev:

Hej!
Jag har ofta ont i halsen och är hes och det händer mest på morgonen , jag undrar om det är nåt jag behöver oroa mig över ?

2020-10-02

Hej Bozena!

Tack för din fråga! Vården.se är en samlingssajt för vård och hälsa och vi är inte utbildad medicinsk personal. Vi rekommenderar därför att du vänder dig till en läkare eller en Öron-Näsa-Halsspecialist för att få rådgivning kring detta. Alternativt kan du ringa 1177 för sjukvårdsrådgivning. Lycka till!

2020-10-10

Dana skrev:

Hej, Jag har haft halsont i ca 2-4 år särskild under höst – vintertiden. Styrketränar ca 3 gångar / veckan och känner ofats halsont efter träningen då och då. Halsmandlerna blir inte svullna men det är rodnad i svalget sedan 5- 6 år sedan. Har varit många gånger hos ÖNH läkare, provsvaren nästan alltid varit negativt för halsfluss. Senast blev jag remiterad till en specialist ÖNH, då fick jag förklaring att det kan handla om en kronisk halsfluss och att man känner sig bättre om halsmandlerna opereras bort. Läkare rekommenderade mig att äta omeprazol i en månad för att utesluta att detta inte bär pga. sura uppstötningar, om inte då det handlar om kronisk halsfluss och då halsmandlerna behöver opereras bort. Hoppas detta hjälper er som har haft halsont ofta och länge

2020-10-13

Michelle skrev:

Hej, jag får har vita prickar i halsen och svullna. Detta är nog 3 eller 4 ggr I år att jag får det men jag får inga feber alls och ibland så får jag ont i halsen. Vad ska jag göra?

2020-10-14

Hej Michelle!

Tack för din fråga! Vården.se är en samlingssajt för vård och hälsa och vi är inte utbildad vårdpersonal. Som vi skriver i bloggen så kan symtomen som du beskriver tyda på halsfluss. Vi rekommenderar att du vänder dig till en läkare eller en Öron-Näsa-Halsspecialist för att få rådgivning kring detta. Alternativt kan du ringa 1177 för sjukvårdsrådgivning. Lycka till!

2020-12-20

Andreas skrev:

Hej min son är 2,5år och har problem med halsen hela tiden och har haft det sen han föddes han har en cp-skada i grunden. Nu sitta halv året har blivit värre. Vi har fått order att inhalera koksalt varje dag och även airomir. Det har inte hjälpt så mycket. Nu har det gått så långt att börja spyr/hosta upp slem och han svårt att sova på nätterna. Det ända sätt vi får svar är att fortsätta att inhalera han. Men om det inte hjälper och det bli bara värre vad ska man ta göra istället för att ta den enklaste vägen att bara fortsätter att inhalera?

2020-12-21

Hej Andreas!

Tack för din fråga! Vården.se är en samlingssajt för vård och hälsa och vi är inte utbildad vårdpersonal. Därför rekommenderar vi att du vänder dig till en läkare inom detta område, till exempel en Öron-Näsa-Halsspecialist, för att få rådgivning för din son.

2021-01-03

Sofia skrev:

Hej!
Jag var sjuk i mars förra året (2020) och hade då bla ont i halsen. Detta gav upphov till vita prickar på halsmandlarna som fortfarande inte har gått över!! Dessa gör mer eller mindre ont beroende på dagsform, men jag börjar bli orolig över vad det är för något och varför det aldrig går över. Jag har varit hos läkare i somras som tog bakterietest för att utesluta halsfluss. Hon sa att jag skulle skölja munnen med något jag inte minns vad det heter. Men de gick inte bort. Sen var jag hos läkare igen i höstas som sa att det var herpes och jag fick medicin mot detta men prickarna och ömmande gick inte bort då heller.. Vad ska jag göra?? Kan det vara något farligt?

2021-01-04

Hej Sofia!

Tack för din fråga! Vården.se är en samlingssajt för vård och hälsa och vi är inte utbildad vårdpersonal. Vi rekommenderar att du vänder dig till en läkare eller en Öron-Näsa-Halsspecialist för att få rådgivning kring detta. Du hittar en lista på alla vårdgivare här: https://www.varden.se/hitta?f=%C3%96ron-n%C3%A4sa-hals&s=fit. Alternativt kan du ringa 1177 för sjukvårdsrådgivning. Lycka till!

2021-01-04

Siri skrev:

Hej, jag har nästan alltid ont i halsen. Jag har haft problem med detta länge och väntat på att det ska läka ut av sig själv, vilket det inte gjort. Jag har tagit kontakt med vården där jag fick ta blodprov och blev testad för allergier och liknade, men fick där höra att jag det inte finns nåt fel och att jag antagligen bara har otur. Jag är idrottare och mitt halsont besvär är ett stort problem i min vardag.

2021-01-12

Anna skrev:

Hej Siri! Hur länge har du haft ditt halsont? Själv har jag haft ont i halsen sedan i oktober och det går inte över! Har varit på vårdcentralen och de säger bara att de inte ser några tecken på halsfluss och att jag ska vänta på att det ska försvinna. Börjar bli jobbigt!

2021-01-16

Sofie skrev:

Jag har liknande, haft halsont flera gånger sedan september. Testade positivt för Corona i början på november. Därefter har jag huvudvärk och yrsel dagligen och halsont var och varannan dag med svullna lymfkörtlar men alla värden är bra…
Hur har det gått för dig?

2021-01-19

Anna skrev:

Jag testade också positiv för covid i mitten på november. Har tagit prov för halsfluss, vita blodkroppar och sköldkörteln men inget visar något. Så nu väntar jag på en remiss till öron/näsa/hals mottagningen. Men jag hoppas det går över snart!

2021-01-16

Johan skrev:

Hej
Jag opererade bort mina halsmandlar 2008.
Har sedan dess haft halsfluss 1 gång om året och oftast under perioden jan-mars

Min fråga är
Vad kan man göra åt detta återkommande problemet?

2021-01-19

Hej Johan!

Tack för din fråga! Vården.se är en samlingsplats för vård och hälsa och vi som jobbar här är inte utbildad vårdpersonal. Därför kan vi inte rekommendera vad du ska göra i ditt specifika fall, utan vi hänvisar till 1177 sjukvårdsrådgivning, alternativt att du tar kontakt med en Öron-Näsa-Halsspecialist, som du kan hitta i vår lista nedan: https://www.varden.se/hitta/%C3%B6ron-n%C3%A4sa-hals-c.

Lycka till!

2021-01-27

Andreas skrev:

Hej! När jag hade covid i en månad för ungefär 2mån sedan fick jag som en blåsa längst bak i halsen. Den liksom gick sönder och växte till sig igen. Efter covid var den borta men nu har den kommit tillbaka igen, bör jag vara orolig att de är Covid relaterat eller har jag någon halsinfektion? Mvh

2021-01-29

Hej Andreas!

Tack för din fråga! Vården.se är en samlingsplats för vård och hälsa och vi som jobbar här är inte utbildad vårdpersonal. Vi kan därför inte rekommendera dig vad du ska göra i ditt specifika fall, utan vi hänvisar dig till din läkare eller en Öron-Näsa-Halsspecialist för att veta vad din blåsa i halsen beror på.

Skriv kommentar

För att skicka in din kommentar måste du godkänna Allmänna villkor och vår Integritetspolicy. För att skicka in din kommentar måste du godkänna vår policy för bloggkommentarer.