Fem enkla sätt att hitta glädje i vardagen

Alla vill vara lyckliga och må bra. Men ofta stirrar vi oss blinda på saker som karriär, prylar eller pengar och missar då de små sakerna i vardagen som är minst lika viktiga för att vi ska känna oss glada. I det här inlägget fokuserar vi därför på att försöka hitta de små glädjeämnena i livet och listar fem konkreta tips på vad du själv kan göra för att känna dig lite gladare, varje dag.

enter image description here

1. Sätt på en bra låt

Musik är vetenskapligt bevisat för att ha en positiv inverkan på oss människor. Nästan alla har nog en favoritlåt de gillar att lyssna på för att få lite extra energi eller bara bli på bättre humör. Det som är bra med musik är också att du kan lyssna på det i princip var du än befinner dig. Om du känner dig stressad på morgnarna eller bara vill stänga ute bruset kan du testa att ta på dig hörlurarna och sätta på en bra låt. Kanske kan du passa på att lyssna på något du inte brukar lyssna på? Naturljud eller klassisk musik sägs till exempel göra dig mer lugn och harmonisk, något som också är bra för vårt välbefinnande.

2. Unna dig något

Att unna sig behöver inte innebära att frossa i godis eller bara ligga på soffan. Unna dig istället något du inte gjort på länge. Gå på bio, besök eller köp hem mat från din favoritrestaurang eller laga en riktigt god middag hemma. Att göra saker du inte vanligtvis unnar dig gör också att det blir mer speciellt när du väl gör det. Jämför till exempel med julafton. Hur kul skulle du tycka att julen var om det var julafton varje vecka? Det är ju det faktum att vi bara firar jul en gång per år som gör det extra roligt!

3. Logga ut

I vårt moderna samhälle ställs det höga krav på våra prestationer och många upplever att kraven har blivit ännu högre i samband med sociala mediers framfart. Att ständigt kolla Facebook eller Instagram gör att vi hela tiden kan jämföra oss med andra och det perfekta liv som visas upp. Det kan i sin tur skapa en stress hos många. Att försöka släppa på de här höga kraven kan hjälpa dig att få en mer avslappnad inställning till livet och må bättre. För att nå dit kan det vara en god idé att träna på att inte vara tillgänglig hela tiden, utan faktiskt logga ut då och då.

4. Rör på dig

Du har hört det förut, men vi säger det igen. Motion är toppen om du vill fylla på med välbehövliga endorfiner och andra glädjeämnen! Träning behöver inte vara så krångligt. Om du inte är van - börja lätt! Ta en kort promenad runt kvarteret eller hoppa av bussen en hållplats tidigare och gå sista biten hem. Eller varför inte utmana kompisarna på en stegräknartävling? I de flesta mobiltelefoner finns stegräknare inbyggd, så det är enkelt att bara kolla av var du ligger vid dagens slut. Men eftersom fokus här ligger på att ha roligt så är det viktigaste ändå att du hittar en träningsform som just du tycker är kul!

5. Testa något nytt

Att prova något du inte gjort förut kan vara både roligt och spännande. När vi testar nya saker väcks barndomens nyfikenhet till liv och vi utmanar våra sinnen. Att lära sig en ny sak skapar ofta välmående och kan göra att vi känner oss gladare. Så om det finns något du alltid velat lära dig men inte riktigt vågat, ta chansen! Det kan vara något så enkelt som att laga en ny maträtt, gå en språkkurs online eller kanske lära dig att sticka. Bara fantasin sätter gränser!

Författare: Sofia Nyström, webbredaktör på Vården.se
Granskad av: Karin Sjödahl, ansvarig webbredaktör på Vården.se

15:52 - 19 mar, 2020

3 Kommentarer

• 11:31 - 29 maj, 2020
    Anders skrev:

Hej! Jag är 40 + och riskgrupp (övervikt + högt blodtryck), har tyvärr gått upp i vikt, då jag i början av corona, bara låg i sängen och var orolig. Har nu börjat cykla lite, men behöver mer motion. Nån som känner till nåt gym i stockholm som har utegympa? Är så trött på att bara sitta inne och framför tv:n varje dag. Vågar jag gå på bio utan att riskera att bli smittad?

• 12:48 - 31 mar, 2020
    Thomas L skrev:

Lära sig tala franska hade varit coolt. Jag är ju språkbegåvad. Nästan aldrig öppnat en lärobok i engelska. 5:or i engelska särskild kurs var lättfått.

• 12:47 - 31 mar, 2020
    Bodil N skrev:

En promenad på cirka 50 minuter värja dag. Rensar tankarna. Läsa en bok. Ringa upp gamla arbetskamrater som du haft god kontakt med. Ni har säkert mycket att tala om. Äta frukost, lunch i lugn och ro. Laga till något gott med enkla medel. Pasta och grönsaker t ex lök passerade tomater kryddor och riven ost. Billigt och jättegott.Köp ett kålhuvud och gör en god sallad med ananas och inlagd paprika samt lite dressing. Sätt på radion spela musik och dansa själv. Lycka till!

Skriv kommentar

Kul! Du vill skriva en kommentar. Det är toppen! Du kanske undrar varför kommentaren inte visas direkt?
Det är för att vi vill undvika spam och måste därför godkänna kommentaren först. Tack för din kommentar!