Tips på hur du hanterar sommarens plågor

Tips på hur du hanterar sommarens plågor

2022-04-20 | Allmän hälsa

Sommaren bringar med sig värme, sol, bad och härliga utekvällar! Men det finns även en del irritationsmoment som gör sig påminda när det blir varmare och vi är ute i naturen. Bland annat kan vi bli myggbitna eller behöva plocka bort en fästing eller två. Vi går igenom några av de vanligaste sommarplågorna och hur du hanterar dem, så att du känner dig redo för sommaren!

Fästingar

Fästingar är små insekter som suger blod genom att bita sig fast i huden, och kan sprida sjukdomar såsom borrelia och TBE. Om du råkar få en fästing, ta bort den så fort som möjligt. Använd då en pincett eller en fästingborttagare och dra fästingen långsamt rakt ut från huden. Se till att du tar tag om fästingen så nära huden som möjligt. Tvätta därefter med tvål och vatten där fästingen bitit dig och rengör pincetten eller fästingborttagaren.

Om du vill undvika att få fästingar, så är det bra att tänka på följande:

• Ha på dig långärmat, långa byxor, och gärna höga skor såsom stövlar, när du är ute i naturen. Mörka kläder verkar dra till sig färre fästingar än ljusa kläder.
  • Ha för vana att kolla dig för fästingar varje dag, till exempel på kvällen, efter att du varit ute på dagen. Fästingar brukar vandra i flera timmar på kroppen innan de biter sig fast. Ofta gillar fästingar områden där huden är tunn och där det är varmt och trångt, till exempel i armveck, knäveck och ljumskar. Undersök också hårbotten och bakom öronen.

Myror

Svartmyror är det vi oftast tänker på när vi säger myror. Dessa kan bli särskilt problematiska under våren och sommaren, när de börjar leta mat och letar sig in i våra hem. De är inte farliga då de inte bits eller sprider sjukdomar, men kan upplevas som ett irritationsmoment om de hittat in till hemmet.

Om du vill undvika att få in myror i hemmet, kan du tänka på följande:

• Se till att du inte spiller något sött i huset, till exempel saft, läskedryck, socker eller kaksmulor – det lockar nämligen myror.
  • Se till att fixa vattenläckor intill husgrunden.
  • Se till att täta igen hål vid dörrlister och i väggar.

Myggor och knott

Att bli myggbiten hör nästan sommaren till, och är ett av de vanligaste sommarplågorna. Även knott, som är en typ av små myggor, kan störa sommarfriden – och även de bits. Både myggor och knott suger blod. När vi blir bitna så reagerar vårt immunförsvar på deras saliv, vilket gör att bettet kliar och blir rött.

Om du väl blivit biten kan du göra följande:

• Klia inte på betten, då försvinner svullnaden snabbare. Ju mer du kliar, desto värre blir klådan.
  • Lindra klådan med alsolsprit, alsolgel eller kylbalsam. Du kan också testa att badda betten med kallt vatten.
  • Kliar det mycket, kan du smörja in med receptfri salva/kräm med hydrokortison.
  • Är klådan riktigt besvärlig, kan du använda receptfria tabletter med antihistamin mot allergi. Rådfråga personalen på ett apotek och följ instruktionerna på förpackningen.

Getingar

Om en geting känner sig attackerad eller hotad så försvarar den sig genom att stickas. Att bli stucken av en geting kan göra fruktansvärt ont och du känner ofta en pulserande och intensiv smärta just i det området. Efteråt kan sticket rodna och svullna, och börja svida och klia. Det är helt ofarligt och endast i några få fall kan människor få svåra allergiska reaktioner från ett getingstick.

Om du blivit stucken på kroppen kan du göra följande:

• Kyl ner sticket med till exempel kallt vatten för att lindra smärtan.
  • Badda sticket med alsolsprit eller stryk på alsolgel. Du kan också smörja in med kräm som innehåller hydrokortison.
  • Sätt plåster över sticket för att undvika att du kliar sönder det.

Däremot måste du söka vård om du blivit stucken i munnen eller halsen, om du vet med dig att du är allergisk mot getingstick, om du blir yr eller kallsvettas, eller om du får svullnader i ansiktet.

Vill du läsa mer?

Om du vill få ytterligare tips på hur du undviker just insektsbett och ormar under sommaren kan vi tipsa om detta inlägg:

Så undviker du ormbett och insektsstick i sommar

Vi hoppas att våra tips hjälper dig hantera dessa vanliga sommarplågor, så att du får mer tid till att faktiskt njuta av allt det härliga som sommaren har att erbjuda istället!

Källor

1177 Vårdguiden (fästingar)

Capio (fästingar)

Anticimex (myror)

1177 Vårdguiden (myggbett och knottbett)

Anticimex (getingar)

Publicerad: 1 juli 2020 kl 16:08