Stressa ner och sänk kraven i jul

Jul kan vara mysigt, gott och alldeles underbart. Men för många handlar julen lika mycket om stress, konsumtion och ångestframkallande måsten. Hur ska vi då göra för att komma ner i varv, njuta av våra lediga dagar och sänka kraven?

Kalendern blir allt mer fullklottrad ju närmare vi kommer december och första advent. Julfesterna, pepparkaksbaken, luciatågen och julklappsinköpen avlöser varandra, och samtidigt ska man hinna umgås och njuta. Jul kan vara en underbar tid, men ibland blir det lätt lite för mycket av det goda. Så vad kan vi göra för att lätta på trycket?

Stanna upp och prioritera

Försök ta lärdom av hur det sett ut och hur du känt tidigare jular. Var finns de största energitjuvarna? Behövs verkligen tio sorters sillar, julkort till hela bekantskapskretsen och paket för tusentals kronor? Fördela istället ansvaret över maten och bestäm en julklappssumma, lägg pengarna på en gemensam upplevelse eller skänk till välgörande ändamål. Ge dig själv tid att ta en promenad, läsa en bok, träna eller kolla på film – sådant just du mår bra av.

Alkohol och ensamhet

För många (både barn och vuxna) är jul förknippat med ett ökat intag av alkohol. Det behöver inte röra sig om missbruk, men speciellt barn kan tycka det är obehagligt när vuxna blir berusade och beter sig annorlunda. Hur gör ni i er familj? Fundera över om alkohol verkligen är nödvändigt för att hålla julstämningen uppe, eller om det helt enkelt är dags att förändra vissa mönster så att alla i sällskapet ska kunna slappna av och känna sig trygga.

Det finns även de som av olika anledningar är ensamma under julhelgen. För en del är det självvalt, men för många skapar detta ändå känslor av ångest och oro. Frågan är bara om det är ensamheten eller samhällets krav kring jul som får dig att må dåligt? Här gäller det att sudda bort skamstämpeln och våga lita på sina egna känslor. Om du vill bryta ensamheten kan du till exempel delta i julaktiviteter som anordnas lokalt där du bor, eller skriva upp sig på volontäruppdrag i området.

Testa mindfulness för en skönare jul

Mindfulness (medveten närvaro) är en metod som används för att lindra stress och ångest. Uppmärksamheten riktas mot på nuet, och du får lära dig att acceptera tillvaron, dig själv och andra i din närhet. Genom att bli mer medveten om dig själv kommer du lättare kunna förändra det som påverkar dig negativt.

Öva hemma under julen
Stanna upp i jul och ge dig själv tid att reflektera över tankar och känslor – du kan egentligen öva närsomhelst.

  • Sätt dig på en stol eller på en kudde på golvet. Tänk på att sitta
    stadigt och med rak rygg.
  • Fokusera på andningen och lyssna. Om det känns bra kan du blunda.
  • Känn var du har andningen, magen eller bröstet? Följ den naturliga
    andningen hela vägen in, och hela vägen ut.
  • Du kommer att upptäcka många tankar. Observera dem, acceptera dem och
    släpp dem. Kom sedan tillbaka till andningen.

Om du upplever stark ångest, eller är orolig för din eller en närståendes psykiska hälsa ska du alltid söka hjälp. Det finns stöd att få, även under jul.


Publicerad: 12 december 2019 kl 08:31
Uppdaterad: 7 juni 2020 kl 06:52

Skriv kommentar

För att skicka in din kommentar måste du godkänna Allmänna villkor och vår Integritetspolicy. För att skicka in din kommentar måste du godkänna vår policy för bloggkommentarer.

Vi använder cookies på webbplatsen för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt. Om du fortsätter utan att ändra dina webbinställningar så ger du ditt medgivande att cookies från Vården.se används. Om behandling av personuppgifter och cookies