Intressant fakta om mens som du kanske inte visste

2020-11-05 | sexuell hälsa

Mens är något som påverkar hälften av Sveriges befolkning och vissa har den regelbundet i upp emot 40 år. Ändå är det något som många inte vill diskutera öppet. Vi har sammanställt fem spännande fakta om mens som du kanske inte visste innan!

Så många gånger har du mens under din livstid

Hur ofta man får mens varierar från person till person. Vissa har mer regelbundna menscykler än andra. Självklart påverkar även graviditeter antalet gånger man har mens i sitt liv. Men i genomsnitt kan man säga att en kvinna kan ha mens upp emot 480 gånger under sin livstid.

Du blöder mindre än vad du tror

Det är självklart individuellt hur mycket man blöder, då vissa blöder mer än andra, men generellt blöder man faktiskt mindre än vad man kanske tror! Man har konstaterat att kvinnor i genomsnitt förlorar 60 milliliter blod under sin mens, vilket motsvarar cirka 16 teskedar.

Lingonvecka bara ett av många uttryck

Eftersom mens i många kulturer är något man inte pratar öppet om, har man runt om i världen hittat många olika sätt att säga att man har mens på. Så mycket som 5 000 olika sätt, faktiskt! Våra nordiska grannar i Danmark kallar bland annat mens för “Tant Röd” medan engelsmännen pratar om “den mörkröda vågen”. Och medan svenskarna refererar till “Lingonvecka” så heter samma sak “Jordgubbsveckan” på tyska. Fler roliga talesätt hittar du här.

Köpvanorna ändras under menscykeln

Det finns viss forskning kring hur kvinnor spenderar sina pengar under sin menscykel. Enligt forskare vid Storbritanniens University of Hertfordshire undersökte man fler än 400 kvinnor under sin mens och deras köpvanor. Precis innan man får mens så är man mycket mindre kontrollerad kring sina inköp och gör fler impulsköp än tidigare i sin menscykel.

Din röst ändras under mensen

Det har gjorts forskning bland tyska kvinnor om huruvida deras röstläge ändras under menscykeln. Då visade det sig att det fanns en tydlig skillnad i rösten under mensen, då kvinnornas röster generellt blev hesare. Forskarna bakom studien gissar att en av anledningarna kan vara att mängden vatten ökar i stämbandsvävnaden när man har mens.

Källor

Fischer, J., Semple, S., Fickenscher, G., Jürgens, R., Kruse, E., Heistermann, M., & Amir, O. (2011). Do women’s voices provide cues of the likelihood of ovulation? The importance of sampling regime. PloS one, 6(9).

Publicerad: 9 juni 2020 kl 08:23
Uppdaterad: 5 november 2020 kl 17:13

Författare:

Skriv kommentar

För att skicka in din kommentar måste du godkänna Allmänna villkor och vår Integritetspolicy. För att skicka in din kommentar måste du godkänna vår policy för bloggkommentarer.