Tema höst – Går det att äta bort sin förkylning?

Hösten är här för att stanna en tid framöver och förkylningarna har även de börjat göra sig påminda. Som vanligt vid denna tid på året börjar mat- och dryckrelaterade tips ramla över oss, och vi har samlat några av de vanligaste som kanske kan göra dig gott i höst!

En mugg med te på ingefära och citron

Förkylningstider

Egentligen är det kanske inte så konstigt att vi drabbas av en eller ett par förkylningar per år, det finns nämligen cirka 400 olika sorters förkylningsvirus som vi kan bli smittade av. En del av oss är även mer mottagliga för att få infektioner, medan vissa på sin höjd blir lite snuviga. Men varför är det just under höst och vinter som vi svenskar tenderar att drabbas? Till skillnad från vad många tidigare kanske trott, är det inte kylan som påverkar uppkomsten av en förkylning. Det beror snarare på att vi börjar trängas inomhus i gemensamma utrymmen, där luftburna virus sprids snabbt.

Läkning genom mat?

I alla tider har man använt sig av olika huskurer, framför allt relaterade till mat- och dryck, för att bli kvitt eller lindra sina besvär. Förr var det ju helt enkelt nödvändigt då tillgången på läkemedel var tämligen begränsad, men även nu i våra dagar är det många som menar att vi kan förebygga eller lindra sjukdomar genom att tänka lite extra på vad vi stoppar i oss.

Om du känner dig sjuk ska du självklart alltid konsultera läkare för att få veta vad just du kan göra för att må bra, men det finns några livsmedel som är ständigt återkommande på huskurs-listan, vars egenskaper länge beskrivits som lindrande och berikande för allmäntillståndet.

Närbild på en citron

Naturens skafferi

Ingefära: Denna populära knöl innehåller gingeroler – kraftfulla antioxidanter med stärkande egenskaper som kan hjälpa oss att stå emot inflammationer och bakterier. Gingerolerna är som mest effektiva om du äter din ingefära rå – till exempel nedmixad i smoothies eller juice. Ingefära rekommenderas dock inte om du har feber då det kan förhöja kroppsvärmen.

Honung: Har länge använts för sina antibakteriella egenskaper – till exempel för att läka sår och lindra inflammationer, men även för att ge ro vid sömnsvårigheter och förbättra matsmältningen. Ringla till exempel i en sked honung i ditt te eller över yoghurt- eller filtallriken på morgonen.

Citrus: Innehåller som bekant mycket C-vitamin och kan hjälpa till att boosta ditt immunförsvar. Citron ska vara särskilt laddat med nyttigheter och kan verka antiseptiskt och minska svullnad i näsa och svalg. Tips: Gör te på varmt vatten, pressad citron och riven ingefära – söta med honung så prickar du av tre punkter på huskurslistan samtidigt!

Lök och vitlök: Sägs vara bra när första känningarna av en förkylning smyger sig på. Lök och vitlök innehåller bland annat svavelhaltiga ämnen, C-vitamin och flavonoider – en antioxidant starkare än både E- och C-vitamin. Ett plus är ju att lök även är en trevlig smaksättare i mat.

14:00 - 21 okt, 2019

0 Kommentarer

Det vore ju himla kul om du blev den första att lämna en kommentar.

Skriv kommentar

Kul! Du vill skriva en kommentar. Det är toppen! Du kanske undrar varför kommentaren inte visas direkt?
Det är för att vi vill undvika spam och måste därför godkänna kommentaren först. Tack för din kommentar!