Tema höst – Går det att äta bort sin förkylning?

Tema höst – Går det att äta bort sin förkylning?

2023-09-14 | Allmän hälsa

Hösten är här för att stanna en tid framöver och förkylningarna har även de börjat göra sig påminda. Som vanligt vid denna tid på året börjar mat- och dryckrelaterade tips ramla över oss, och vi har samlat några av de vanligaste som kanske kan göra dig gott i höst!

Inlägget är reklam för Apoteket och innehåller annonslänkar

Förkylningstider

Egentligen är det kanske inte så konstigt att vi drabbas av en eller ett par förkylningar per år, det finns nämligen cirka 400 olika sorters förkylningsvirus som vi kan bli smittade av. En del av oss är även mer mottagliga för att få infektioner, medan vissa på sin höjd blir lite snuviga. Men varför är det just under höst och vinter som vi svenskar tenderar att drabbas? Till skillnad från vad många tidigare kanske trott, är det inte kylan som påverkar uppkomsten av en förkylning. Det beror snarare på att vi börjar trängas inomhus i gemensamma utrymmen, där luftburna virus sprids snabbt.

3 produkter för dig som är förkyld

Utöver läkning genom mat som vi går igenom längre ned finns det smarta och prisvärda produkter som du som är förkyld kan köpa:

Denna nässpray är för både vuxna och barn (från 1 år) och har en kliniskt bevisad effekt mot förkylning och influensaliknande symptom. Köp här för endast 199 kr!

Dessa sugtabletter bildar en skyddande barriär mot olika virus. Använd vid första symptom på förkylning och förebyggande. Fynda online för endast 119 kronor!

Denna munspray skapar en skyddande barriär i mun och svalg som kan minska risken att infekteras av förkylningsvirus. Från 4 år. Köp här för endast 146 kr!

Läkning genom mat?

I alla tider har man använt sig av olika huskurer, framför allt relaterade till mat- och dryck, för att bli kvitt eller lindra sina besvär. Förr var det ju helt enkelt nödvändigt då tillgången på läkemedel var tämligen begränsad, men även nu i våra dagar är det många som menar att vi kan förebygga eller lindra sjukdomar genom att tänka lite extra på vad vi stoppar i oss.

Om du känner dig sjuk ska du självklart alltid konsultera läkare för att få veta vad just du kan göra för att må bra, men det finns några livsmedel som är ständigt återkommande på huskurs-listan, vars egenskaper länge beskrivits som lindrande och berikande för allmäntillståndet.

Närbild på en citron

Naturens skafferi

Ingefära: Denna populära knöl innehåller gingeroler – kraftfulla antioxidanter med stärkande egenskaper som kan hjälpa oss att stå emot inflammationer och bakterier. Gingerolerna är som mest effektiva om du äter din ingefära rå – till exempel nedmixad i smoothies eller juice. Ingefära rekommenderas dock inte om du har feber då det kan förhöja kroppsvärmen.

Honung: Har länge använts för sina antibakteriella egenskaper – till exempel för att läka sår och lindra inflammationer, men även för att ge ro vid sömnsvårigheter och förbättra matsmältningen. Ringla till exempel i en sked honung i ditt te eller över yoghurt- eller filtallriken på morgonen.

Citrus: Innehåller som bekant mycket C-vitamin och kan hjälpa till att boosta ditt immunförsvar. Citron ska vara särskilt laddat med nyttigheter och kan verka antiseptiskt och minska svullnad i näsa och svalg. Tips: Gör te på varmt vatten, pressad citron och riven ingefära – söta med honung så prickar du av tre punkter på huskurslistan samtidigt!

Lök och vitlök: Sägs vara bra när första känningarna av en förkylning smyger sig på. Lök och vitlök innehåller bland annat svavelhaltiga ämnen, C-vitamin och flavonoider – en antioxidant starkare än både E- och C-vitamin. Ett plus är ju att lök även är en trevlig smaksättare i mat.

Publicerad: 21 oktober 2019 kl 14:00
Uppdaterad: 14 september 2023 kl 11:24