Olika typer av preventivmedel

Olika typer av preventivmedel

2022-06-23 | Sexuell hälsa

Preventivmedel används för att undvika en oönskad graviditet och kommer i många olika former. Här kan du läsa mer om vilka metoder som finns, var du kan få hjälp med preventivmedelsrådgivning och vad som kan påverka ditt val.

Vad är preventivmedel?

Preventivmedel är ett samlingsnamn för de olika metoder som kan användas för att undvika en oönskad graviditet. Det finns många olika typer av preventivmedel, som till exempel p-piller, kondom, p-stav och kopparspiral. Generellt kan preventivmedel delas in i två grupper: de som innehåller hormoner och de som inte gör det. Det finns många mottagningar där du kan få hjälp med att skaffa eller byta preventivmedel. Du kan till exempel vända dig till en barnmorskemottagning, gynekolog, vårdcentral eller ungdomsmottagning.

Preventivmedel med hormoner

P-piller, p-ring och p-plåster innehåller alla två hormoner som heter östrogen och gestagen. De påverkar kroppen så att ägglossning förhindras och gör att sekretet i livmoderhalsen blir segt så spermier inte kan ta sig igenom.

Det finns också preventivmedel som bara innehåller hormonet gestagen. Exempel på det är minipiller, p-stav, p-spruta och hormonspiral. De påverkar också sekretet i livmoderhalsen, och gör dessutom att slemhinnan i livmodern blir så tunn att ett ägg inte kan fastna där. Vissa preventivmedel med bara gestagen kan också påverka ägglossningen.

Preventivmedel utan hormoner

Exempel på preventivmedel som inte innehåller hormoner är kopparspiral, kondom, pessar och femidom. Kopparspiralen sätts i livmodern där den skapar en miljö där spermier inte kan överleva. De övriga metoderna hindrar spermier från att ta sig in i livmodern med hjälp av en barriär. Av alla metoderna är det bara kondom och femidom som också skyddar mot könssjukdomar.

Modell av livmoder

Att skjuta upp mensen

Om du tar p-piller kan du skjuta upp mensen genom att ta pillren löpande, utan att göra något uppehåll. Det är inte farligt att skjuta på mensen med p-piller, men om du börjar blöda trots att du tar piller bör du göra uppehåll några dagar för att ha mens.

Om du inte tar p-piller har du möjlighet att få ett läkemedel med gulkroppshormon. Det kan du ta om du vill skjuta på mensen vid ett enstaka tillfälle, men du bör inte ta läkemedlet i mer än 14 dagar. För att få läkemedel med gulkroppshormon behöver du få ett recept utskrivet.

Att välja rätt preventivmedel

Idag finns det många preventivmedel som fungerar på olika sätt, och det kan vara svårt att veta vilket man ska välja. Saker som kan påverka valet av preventivmedel kan vara din ålder, hur ofta du har samlag och om du kan eller vill ta hormoner. Din sjukdomshistoria kan också påverka vilka metoder du kan använda. Om du har svårt att hitta rätt eller har frågor kring de olika metoderna finns det många mottagningar som erbjuder preventivmedelsrådgivning.

Källor
www.1177.se/Dalarna/liv–halsa/sexuell-halsa/skydd-mot-graviditet/preventivmedel–skydd-mot-graviditet/
www.umo.se/fraga-umo/fraga-umo/jag-vill-skjuta-pa-mensen-med-p-piller-hur-gor-jag/
www.1177.se/fragor–svar/nationellt/sjukdomar–besvar/hur-gor-jag-for-att-flytta-fram-min-mens-om-jag-inte-anvander-p-piller/

Publicerad: 17 maj 2019 kl 14:49
Uppdaterad: 23 juni 2022 kl 09:23