Hur vet jag om jag har diabetes?

Diabetes är ett samlingsnamn för flera sjukdomar som har gemensamt att de påverkar mängden socker i blodet. Om du har diabetes riskerar du att få för hög blodsockerhalt, vilket kan ge symtom som trötthet, att du känner dig törstig eller att synen försämras. Här berättar vi mer om vad sjukdomarna innebär och var du söker vård.

Blodprovstagare

Vad är diabetes?

Diabetes är egentligen ett samlingsnamn för flera sjukdomar som alla ger problem med högt blodsocker. De vanligaste är diabetes typ 1 och diabetes typ 2. Sjukdomarna som faller inom begreppet diabetes är relativt vanliga och idag är det ungefär 500 000 personer i Sverige som är drabbade.

Gemensamt för alla former av diabetes är att de är kopplade till ämnet insulin. Det är ett hormon som hjälper kroppen att ta upp sockret som finns i blodet, som vi behöver för att vi ska få energi.

Skillnaderna mellan diabetes typ 1 och typ 2

Vid diabetes typ 1 har kroppen helt slutat att producera insulin. Det gör att man inte tar upp sockret och blodsockerhalten stiger. Sjukdomen utvecklas ofta när man är barn eller tonåring, men kan även komma i vuxen ålder. Man vet fortfarande inte exakt varför man utvecklar diabetes typ 1, men det finns en viss ärftlig faktor.

Vid diabetes typ 2 bildar kroppen fortfarande insulin, men inte tillräckligt för att ta upp sockret på det sätt som kroppen behöver. Sjukdomen brukar komma i vuxen ålder, och risken för att drabbas ökar ju äldre du blir. Precis som vid diabetes typ 1 finns det en ärftlig faktor som påverkar sjukdomen, men även faktorer som övervikt och stress kan spela in.

Påse med godis

Symtom på diabetes

Ibland är det svårt att känna igen symtom på diabetes. Man uppskattar att 150 000 personer i Sverige är drabbade utan att veta om det. Om du har diabetes kan du till exempel uppleva:

• att du blir trött och hängig
  • att du känner dig väldigt törstig
  • att du behöver kissa ofta och mycket
  • att du får försämrad syn och ser dimmigt
  • att du får klåda i underlivet

Vid diabetes typ 2 ökar blodsockret ofta långsamt under flera år, och symtomen kan därför vara särskilt svåra att upptäcka. Vid diabetes typ 1 kommer symtomen snabbare, oftast under några månader. Men även där kan det vara en långsam utveckling och sjukdomen kan då blandas ihop med diabetes typ 2.

Att söka vård för diabetes

Om du misstänker att du har diabetes är det mycket viktigt att du söker vård. Utan behandling riskerar blodsockret att stiga till alldeles för höga nivåer, vilket kan leda till att du får svårt att andas, blir omtöcknad eller i värsta fall medvetslös. Detta är framför allt en risk vid diabetes typ 1, och du bör genast söka vård på en vårdcentral, en jouröppen mottagning eller en akutmottagning om du tror dig lida av diabetes typ 1.

Diabetes typ 2 ger inte lika akuta besvär, men det är fortfarande viktigt att söka vård och få behandling. Om du misstänker att du lider av diabetes typ 2 ska du i första hand kontakta din vårdcentral.

Källor:
www.diabetes.se/diabetes/lar-om-diabetes/
www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Diabetes-typ-1/
www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Diabetes-typ-2/

11:04 - 15 mar, 2019

2 Kommentarer

• 19:47 - 19 apr, 2020
    Harmony skrev:

Jag är 11 år och jag nästan allt stämmer in på mig.. hur vet jag om jag verkligen har det innan jag behöver åka och kolla finns det några andra symtomer eller så? Vill verkligen veta för om jag åker in och jag inte har det så är det ju onödigt.. jag blir rädd om jag har det och vad som händer då.. tacksam för svar vill ha det så snabbt som möjligt

Svara
    • 09:50 - 21 apr, 2020
      Vården.se svarade:

Hej Harmony! Vården.se är en samlingssajt för vård och hälsa, och vi är inte utbildad sjukvårdspesronal. Därför rekommenderar vi dig att antingen du eller dina föräldrar ringer 1177 för rådgivning om detta. Du kan även läsa mer här: https://www.1177.se/stockholm/sjukdomar--besvar/diabetes/diabetes-typ-1/ och här: https://www.1177.se/stockholm/sjukdomar--besvar/diabetes/diabetes-typ-2/. Vänligen, Vården.se

Skriv kommentar

Kul! Du vill skriva en kommentar. Det är toppen! Du kanske undrar varför kommentaren inte visas direkt?
Det är för att vi vill undvika spam och måste därför godkänna kommentaren först. Tack för din kommentar!